Axiell ostaa norjalaisen kirjastoalan yrityksen

28.1.2019 – Axiell, kansainvälinen kulttuurisektorin IT-ratkaisuiden toimittaja yleisille kirjastoille, kouluille, museoille ja arkistoille, ostaa norjalaisen Bibliotekenes IT-senter (Bibits) -yhtiön ja sen Open Library Solutions (OLS) -tytäryhtiön. Yhtiöiden tuotteita ovat kirjastojen toiminnanohjausjärjestelmä MikroMarc, PrettyLib ja asiakasjärjestelmä Saga. Kaupan myötä Axiell saa yhteistyökumppanikseen yhteensä 2000 kirjastoa ja 300 kuntaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, ja voi siten entisestään vahvistaa tuotekehitystä kohti maailman moderneinta kirjastojärjestelmää.

Yrityskauppa vahvistaa Axiellin mahdollisuuksia investoida uusiin ratkaisuihin. Asiakkaat saavat paremman mahdollisuuden osallistua ja seurata sekä kirjastomarkkinoiden että kirjastojen asiakkaiden edellyttämää digitaalista kehitystä. Kauppa ei suomalaisille asiakkaille aiheuta mitään suoria käytännön muutoksia, vaan olemassa olevia kirjastojärjestelmiä tuetaan ja kehitetään kuten aikaisemmin.

”Kirjastomarkkinat keskittyvät globaalisti, koska on vain vähän toimijoita, jotka voivat tehdä merkittäviä investointeja innovatiiviseen tuotekehitykseen. Yrityskaupan myötä jatkamme maailman moderneimman kirjastojen toiminnanohjausjärjestelmän, Qurian, kehittämistä. Olemme iloisia uusista asiakkaistamme ja toivotamme OLS:n työntekijät tervetulleiksi Axielliin”, sanoo Axiell Groupin toimitusjohtaja Joel Sommerfeldt.

Axiell-konserni on jatkuvasti laajentanut liiketoimintaansa, ja tämä on kahdeskymmenes yhtiö, joka liittyy yritykseen. Konsernilla on yhteensä 8000 asiakasta 55 eri maassa.

”Kirjastot ja koulut ovat tärkeä osa demokraattista ja avointa yhteiskuntaa. Tarpeet ja vaatimukset kuitenkin muuttuvat, joten nykyaikaisiin ratkaisuihin tarvitaan teknologian muutosta. Olen iloinen voidessani edelleen huolehtia asiakkaistamme Axiellin työntekijänä ja varmistaa, että kirjastot pystyvät vastaamaan uusiin vaatimuksiin yhteiskunnassa”, kertoo Bibitsin toimitusjohtaja Kjetil Hillestad.

Kirjaston moderni, pilvipohjainen toiminnanohjausjärjestelmä Quria on jo käytössä Norjassa, Sveitsissä ja Saksassa. Quria tarjoaa täysin uusia mahdollisuuksia sekä painettujen että digitaalisten resurssien hallintaan.

Lisätietoja:
Martti Wuolijoki
maajohtaja, Axiell Finland Oy
martti.wuolijoki@axiell.com

Mikael Bäckman
CEO Finland, Open Library Solutions Finland Oy
mikael.backman@openlibrarysolutions.fi

• Koulutus

• kirjastojärjestelmä
  • yrityskauppa

Axiellista
Axiell kehittää teknisesti edistyksellisiä ja innovatiivisia ratkaisuja kirjastoille, kouluille, arkistoille, museoille ja viranomaisille läheisessä yhteistyössä asiakkaiden kanssa yli 55 maassa. Yli 1000 kirjasto-organisaatiota tuhansine toimipisteineen käyttää Axiellin kirjastojärjestelmiä ja Axiell Arena-verkkokirjastoa. Axiellin arkisto- ja museojärjestelmät ovat maailmanlaajuisesti käytössä yli 3400 arkistossa ja museossa. Yli 4300 koulua käyttää Axiellin järjestelmää. Axiell konsernin pääkonttori on Ruotsin Lundissa, ja konserni työllistää yli 300 työntekijää 28 toimistossa. Axiellilla on Suomen lisäksi toimistot Abu Dhabissa, Alankomaissa, Australiassa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Norjassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Tanskassa, Uudessa-Seelannissa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä muodostamme yhden alan suurimmista yrityksistä maailmassa. www.axiell.fi