Viides Suomen Digimenestyjät – tutkimus on nyt julkistettu

Suomen Digimenestyjät 2018 on taas kattavampi kuin koskaan; suomalaiseen otokseen lisättiin tänä vuonna pankkeja, vähittäiskauppiaita, vakuutusyhtiöitä ja terveydenhuoltoalan yrityksiä

Tänä vuonna tutkimus tarkastelee digitaalisten asiakaskokemusten kehitystä 256 objektiivisen kriteerin kautta. Tutkimuksessa on mukana 64 suomalaista brändiä, sekä 158 brändiä Ruotsista ja Norjasta. Tutkimukseen on lisätty suomalaisesta näkökulmasta pankkeja, vähittäiskauppiaita, vakuutusyrityksiä ja terveydenhuoltoalan yrityksiä.

Teleoperaattorit pysyvät huipulla kokonaisvaltaisella suorittamisellaan

2000-luvun alussa teleoperaattoreiden piti mukauttaa liiketoimintamallejaan ja rakentaa uusia digitaalisia kyvykkyyksiä selviytyäkseen uusien kansainvälisten toimijoiden koventamassa kilpailussa.

Tämä etumatka näkyy edelleen luvuissa. Suomessa teleoperaattorit ovat taas kerran toimialana selvästi muiden edellä. Toimialan yritykset tarjoavat keskimäärin muita parempaa asiakaskokemusta ja ostopolkuja sekä selaimella että mobiilissa.

DNA vei tänä vuonna voiton vahvalla suoriutumisellaan kautta linjan. DNA on paitsi Suomen myös Pohjoismaiden paras yritys. Suomessa kolmen kärki on:

1. DNA (8)
  2. Telia (8-)
  3. Elisa (7 ½)

Teleoperaattoreiden digitaalisten asiakaskokemusten ylivoima näkyy yhtä lailla myös pohjoismaisella tasolla, vaikka kymmenen parhaan yrityksen joukossa on muutama uusikin tulokas.

Ulottuvuuskohtaisessa tarkastelussa muutkin kuin teleoperaattorit pääsevät parrasvaloon

Teleoperaattoreiden ylivalta johtuu pitkälti heikkouksien puutteesta. Tarina tutkimuksen ulottuvuustasolla on monisäikeisempi, ja menestyjät edustavat laajasti erilaisia toimialoja. Digitaalisten ulottuvuuksien parhaat yritykset Suomessa olivat:

• Digitaalinen markkinointi: Citymarket (8)
  • Digitaalinen tuotekokemus: Helsingin Sanomat (9+)
  • Verkkokauppa: Alko (8 ½)
  • Sähköinen asiakaskokemus: Telia (9)
  • Mobiili: OP (9)
  • Sosiaalinen media: Fazer (9-)

Tänä vuonna B2B-yritykset ottivat isoimmat harppaukset eteenpäin

On huomionarvoista, että suomalaiset B2B-yritykset onnistuivat tänä vuonna kuromaan umpeen B2C-yritysten etumatkaa. Tämä on loistouutinen, ja uskomme, että B2B-yrityksillä, etenkin valmistavan teollisuuden puolella, on vielä suuri digitaalinen murros edessään. Tuo murros tulee vaikuttamaan vastaavalla lailla kuin mitä aikaisemmin monella B2C-puolen toimialalla, kuten esimerkiksi media- ja teleoperaattorialalla, on nähty.

Pohjoismaiset yritykset voivat tehdä vielä paljon kehittääkseen verkkokauppaa ja digitaalista asiakkuutta

Pohjoismaisella tasolla mobiilikanavat ja digitaalinen tuotekokemus ovat edelleen pisimmille kehittyneet digitaaliset ulottuvuudet kansainvälisiin verrokkeihin verrattuna sekä B2C- että B2B-toimialoilla. Samalla verkkokauppa ja digitaalinen asiakkuus laahaavat kehityksestä perässä. Pohjoismaisten yritysten ehkä suurin yksittäinen mahdollisuus on saumattoman ja johdonmukaisen asiakaskokemuksen luomisessa niin nykyisille kuin potentiaalisille asiakkailleen, mihin heidän tulisikin keskittää panoksensa säilyttääkseen toimintaedellytyksensä tulevaisuudessa.

Kategoriat

Magenta Advisory on sähköisen liiketoiminnan kehittämisen asiantuntija. Ainutlaatuinen, teknologioista riippumaton lähestymistapamme perustuu liiketoimintalähtöiseen analyyttiseen ongelmanratkaisuun ja sähköisen liiketoiminnan perinpohjaiseen ymmärtämiseen.

BearingPoint on riippumaton johdon ja teknologian konsultointiyritys eurooppalaisilla juurilla ja globaalilla ulottuvuudella. Yhtiöllä on kolme yksikköä: Consulting, Solutions ja Ventures. Consulting kattaa neuvoa-antavan liiketoiminnan; Solutions tarjoaa työkalut onnistuneeseen digitaaliseen transformaatioon, regulatiiviseen teknologiaan ja edistykselliseen analytiikkaan; Ventures keskittyy start-upien rahoittamiseen ja kehittämiseen. BearingPointin asiakkaisiin kuuluu monia maailman johtavia yrityksiä ja organisaatioita. Yrityksellä on maailmanlaajuinen konsultointiverkosto, johon kuuluu yli 10 000 henkilöä ja joka tukee asiakkaita yli 75 maassa, mikä sitouttaa heidät saavuttamaan mitattavissa olevaa ja kestävää menestystä.

Anna Lindholtz

Lehdistön yhteyshenkilö Senior Manager Marketing & Communciations +46-73-3211652
Antti Hämäläinen

Lehdistön yhteyshenkilö Partner IT Advisory
Mika Niemelä

Lehdistön yhteyshenkilö Partner Managing Partner, Finland

Management and Technology Consultants

BearingPoint is an independent management and technology consultancy with a global consulting network of more than 10,000 people that supports clients in more than 75 countries.

BearingPoint Finland
Bulevardi 6 A 12