BMW:n ladattavien hybridien mallisto laajenee – uuden 5-sarjan Touring myös ladattavana hybridinä

BMW 5-sarja uudistuu

BMW 5-sarja uudistuu urheilullisemmaksi ja menestystarina jatkuu nyt entistä sähköisempänä. Uuden BMW 5-sarjan Sedanin lisäksi nyt myös 5-sarjan Touring julkistetaan ladattavana hybridinä. Kaikki sarjan mallit 4- ja 6-sylinterisellä moottorilla tulevat myös saataville kevythybriditeknologialla vähentäen näin polttoaineenkulutusta ja lisäten ajomukavuutta. Tehokas 48 voltin käynnistysmoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta ja tehostaa moottoria kiihdytyksissä.

Uutuusmallien muotoilussa korostuvat urheilullisuus ja selkeälinjaiset pinnat. Kapeammat ajovalot luovat oman modernin twistinsä ulkonäköön. Sisätilojen huippuunsa hiottuja yksityiskohtia ovat muun muassa standardikokoinen 10,25 tuuman tai valinnaisesti 12,3 tuuman näyttö, keskikonsolin uudelleen muotoillut ohjaimet ja nahalla verhoiltu ohjauspyörä monitoimipainikkeineen.

Vakiona uudessa BMW 5-sarjan Sedanissa ja Touringissa on myös automaatti-ilmastointi laajennetuilla ominaisuuksilla. Molempien mallien vakiovarusteisiin kuuluu myös Live Cockpit Plus -navigaatiojärjestelmä.

Valinnaisen Driving Assistant Professional -järjestelmän uraa uurtavat kuljettajan avustinjärjestelmät raivaavat tietä autonomiselle ajamiselle, sisältäen esimerkiksi entistä kehittyneemmät ohjaus- ja kaista-avustimet. Uusi Active Navigation Guidance - navigointijärjestelmä ilmoittaa edessä olevista kaistanvaihdoista, ja kuljettaja voi kätevästi vaihtaa kaistaa kaistanvaihtoavustimen avulla. Uusi Emergency Lane Assistant -ruuhka-avustin ohjaa ajoneuvoa automaattisesti kaistan reunassa ruuhkautuneilla teillä. Lisäksi aktiivinen vakionopeussäädin Stop & Go -toiminnolla tulee tulevaisuudessa sisältämään adaptiivisen etäohjauksen, joka mukautuu kulloiseenkin liikennetilanteeseen ja ympäristöolosuhteisiin. Nopeusrajoituksesta kertovaan mittariin lisätään myös ilmoitus ohituskiellosta.

Viimeisimmän sukupolven BMW eDrive -teknologiaa hyödynnetään BMW 530e Sedanin ja BMW 530e xDrive Sedanin lisäksi pian myös BMW 530e Touring- ja BMW 530e xDrive Touring -malleissa. Polttoainemoottorin maksimiteho on 135 kW/184 hv ja sähkömoottorin 80 kW/109 hv. XtraBoost-toiminnon ansiosta yhteistehon voi hetkellisesti nostaa 215 kW/292 hv. Uuden BMW 530e Touringin sähköinen toimintamatka on 58–62* kilometriä ja BMW 530e xDrive Touringin 53–56* kilometriä. Syksyllä 2020 ladattavien hybridien mallisto laajenee edelleen BMW 545e xDrive Sedan -mallilla. Rivi-6-moottori tarjoaa 210 kW/286 hv ja sähkömoottori tuottaa 80 kW/109 hv. Tehoa on yhteensä 290 kW/394 hv ja sähköinen toimintamatka yltää 54–57* kilometriin.

Uusi BMW 5-sarjan Sedan ja Touring tulee markkinoille heinäkuussa.

BMW X2 xDrive25e – ensimmäinen Sports Activity Coupé -pistokehybridi

BMW:n X2 xDrive25e on ensimmäinen pistokehybridi Sports Activity Coupé -segmentissä. BMW:n tuoreimpaan neljännen sukupolven sähkömoottoriteknologiaan perustuva malli yhdistää näyttävän muotoilun, monipuolisen urheilullisuuden ja pienen polttoaineenkulutuksen. Auto tulee markkinoille heinäkuussa.

Sähkömoottorin ja uusimman akkuteknologian ansiosta sähköinen toimintamatka yltää jopa 57 kilometriin*. Auton keskimääräinen kulutus on 1,9 litraa/100 km*, yhdistetyt hiilidioksidipäästöt 43 g/km* ja yhdistetty sähkönkulutus 13,7 kWh/100 km*.

Auton keulaa on virtaviivaistettu ja sumuvalot on poistettu. Nyt vakiovarusteena olevat LED-ajovalotmahdollistavat paremman näkyvyyden huonollakin säällä.

Molempien moottorien yhteenlaskettu teho on 162 kW/220 hv, ja suurin yhteisvääntömomentti on 385 Nm. Näillä tehoilla auto kiihtyy nollasta sataan 6,8 sekunnissa. X2:ssa on kolme vaihtoehtoista sähköistä ajotilaa, jotka joko optimoivat moottorien yhteispeliä, painottavat sähkömoottorin maksimikäyttöä tai pidentävät akunkestoa.

Uusi 6-sarjan Gran Turismo

Uudistuneen 6-sarjan Gran Turismon muotoilussa on korostettu urheilullisuutta, ja sen sisätiloihin on tuotu uusia huippuinnovaatiota kuljettajan tueksi. Autossa käytetään 48 voltin kevythybriditeknologiaa, joka parantaa auton tehokkuutta ja dynamiikkaa. Sähkömoottori kasvattaa kaikkien moottorivaihtoehtojen (kaksi bensiinimoottoria, kolme dieselmoottoria) tehoa 8 kW/11 hv.

BMW 6-sarjan Gran Turismossa keskeisintä on ajomukavuus pitkilläkin matkoilla. Tämän takaamiseksi sekä kuljettajalle että matkustajille on reilusti tilaa, kaikki materiaalit ovat tarkkaan harkittuja ja työn jälki on viimeisteltyä.

Urheilullista ulkonäköä on tehostettu kasvattamalla jäähdyttimen säleikköä, kaventamalla ajovaloja sekä korostamalla perän leveyttä.

Ohjaamossa Live Cockpit Professional -virtuaalimittaristo ja sen 10,25 tuuman näyttö ovat nyt vakiovarusteena. Mittaristo integroituu osaksi auton multimediajärjestelmää, joten kuljettaja saa tarvitsemansa tiedon suoraan näkökenttäänsä. Perille pääsyssä auttaa uusi pilvipohjainen BMW Maps, josta kuljettaja saa reaaliaikaiset liikennetiedot tai voi hakea kohdetta millä tahansa hakusanalla. Lisävarusteena on saatavilla Driving Assistant Professional -järjestelmä aiempaa kehittyneemmillä avustinjärjestelmillä.

Lue lisää PressClub Globalista.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

Lisätietoja uusien autojen virallisista kulutus- ja päästölukemista saa Manual on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new cars -julkaisusta, jota on saatavilla jälleenmyyntipisteistä, Deutsche Automobil Treuhand GmbH:lta (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Saksa ja osoitteesta http://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html.

BMW Group myi kaikkiaan yli 2 520 000 autoa ja 175 000 moottoripyörää vuonna 2019. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2018 oli 97,480 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 9,815 miljardia euroa. Vuoden 2018 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 134 682 työntekijää.