BMW Vision Neue Klasse – visioista kohti tulevaisuuden sähköautoilua

BMW Vision Neue Klasse – visioista kohti tulevaisuuden sähköautoilua

BMW esittelee kolmannen Vision Neue Klasse -visioautonsa, joka aloittaa aivan uuden luvun yrityksen historiassa. Se antaa esimakua upouudesta sähköautolinjasta, joka tulee markkinoille vuodesta 2025 eteenpäin.

1960- ja 1970-luvuilla Neue Klassen useat uudet mallit veivät BMW:n uusiin korkeuksiin ja ankkuroivat sen aseman premium-brändinä. Vuonna 2025 Neue Klasse tulee markkinoille uudelleen sähkömallien sarjana, jossa on täysin uusi IT- ja ohjelmistoarkkitehtuuri sekä uuden sukupolven suorituskykyiset voimansiirrot ja akut.

Tietä Neuen Klassen uuteen tulemiseen ovat näyttäneet visioautot BMW i Vision Circular vuodelta 2021 ja BMW i Vision Dee tämän vuoden alusta. BMW i Vision Circular näytti, miltä tulevaisuuden sähköinen BMW rakennetaan kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista. BMW i Vision Dee toi visioon digitaalisuuden.

Visio-auto esitellään ensimmäistä kertaa IAA Mobility 2023 -messuilla Münchenissä muutaman päivän kuluttua.

Tulevaisuuden muotoilua

BMW Vision Neue Klassen muotoilu on äärimmäisen futuristista: se näyttää siltä kuin yksi sukupolvi olisi hypätty kokonaan yli.

Auton uusi ja erottuva muotokieli laajoine pintoineen korostaa tyypillisiä BMW-elementtejä, kuten munuais-etusäleikköä ja Hofmeister-kinkiä sivuikkunassa. Vaikuttavat rengaskaaret ja jyrkästi kaartuva haikeula ovat myös BMW:lle tyypillisiä linjoja. Saumattomalta kokonaisuudelta näyttävässä korissa on vahvat syvennykset edessä ja takana sekä suuret ikkunapinnat.

Uusia linjoja ja ajatuksia löytyy myös sisustuksen suunnittelusta, jossa ei ole käytetty lainkaan nahkaa ja koristekromia. Neue Klasse -malleissa voi olla enemmän sisätilaa kuin mihin on totuttu, ja uuden sukupolven BMW iDrive -tietoviihdejärjestelmä tarjoaa täysin uudenlaisen digitaalisen käyttökokemuksen.

Seuraavan sukupolven vuorovaikutusta

Analogiset säätimet on vähennetty minimiin BMW Vision Neue Klassessa. Ohjauspyörän monitoimipainikkeet, kojelaudan keskusnäyttö ja BMW Panoramic Vision pitävät huolta ihmisen ja koneen välisestä vuorovaikutuksesta.

BMW tuo jälleen autoihin uutta teknologiaa BMW Panoramic Visionillaan, joka esitellään ensimmäistä kertaa tulevissa Neue Klasse -malleissa.

BMW Panoramic Vision heijastaa kuljettajille ja matkustajille tärkeitä tietoja tummennetulle alueelle tuulilasin alareunaan sen leveydeltä. Suuri valovoima ja kontrasti auttavat luomaan erittäin terävän kuvan. Näin varmistetaan, että ajotilannetta koskevat olennaiset tiedot ovat aina saatavilla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Kun katse on tiellä ja kädet ohjauspyörällä, uutta tietoviihdejärjestelmää on helppo käyttää ohjauspyörän painikkeiden avulla, joissa on aktiivinen haptinen palaute. Kojelaudan näytön suuri resoluutio, kirkkaat värit ja voimakas kontrasti valaistusolosuhteista riippumatta mahdollistavat intuitiiviset kosketusominaisuudet.

Seuraavan sukupolven BMW iDrive -mallissa sekä kuljettaja että matkustaja voivat olla vuorovaikutuksessa BMW Panoramic Vision -mallin kanssa. BMW Panoramic Vision -kojelaudan näytössä näkyvää sisältöä voi esimerkiksi siirtää yksinkertaisesti käden liikkeellä.

Suuri investointi pienentää jalanjälkeä

Neue Klasse on alkua BMW Groupin historian suurimmalle investoinnille ja edustaa uutta suuntaa. Uusiomateriaalien käytön lisääminen, resurssitehokas tuotanto ja yhtiön oma purkukonsepti auttavat optimoimaan Neue Klasse -mallien kierrätystä ja pienentämään jalanjälkeä ajoneuvon koko elinkaarelta.

Täysin uudessa sähköisessä voimansiirrossa kuudennen sukupolven BMW eDrive -moottoria säestää uusi akkuarkkitehtuuri, jossa kennojen muotoa ja kemiaa on kehitetty merkittävästi.

Akkujen kennot ovat muuttuneet kulmikkaista pyöreiksi, ja kennoja on kahta eri korkeutta. Uudet solut on suunniteltu uuteen arkkitehtuuriin, ja ne vaikuttavat olennaisesti Neue Klassen alustarakenteeseen. Mallista riippuen akkujärjestelmä voidaan integroida joustavasti auton rakenteisiin, pack to open body -suunnittelun mukaisesti.

Uuden kennoarkkitehtuurin ansiosta BMW:n litiumioniakkujen energiatiheys nousee yli 20 prosenttia, lataus nopeutuu 30 prosenttia ja autojen toimintasäde kasvaa jopa 30 prosenttia. Samalla akkukennojen tuotannon hiilidioksidipäästöt vähenevät enimmillään 60 prosenttia.

Tuotantoa ympäri maailmaa

Ensimmäiset Neue Klasse -mallit valmistetaan Unkarin Debrecenissä sijaitsevassa uudessa tehtaassa, jossa valmistetaan ainoastaan Neue Klasse -autoja. Tehtaassa ei käytetä lainkaan fossiilisia polttoaineita. Vuodesta 2026 alkaen Neue Klasse -malleja valmistetaan myös Münchenin-tehtaassa ja vuodesta 2027 lähtien San Luis Potosissa, Meksikossa.

BMW on jo kertonut, että ensimmäiset lanseerattavat Neue Klasse -mallit ovat 3-sarjan sedan ja urheilullinen SUV-malli. Ainakin kuusi mallia tuodaan markkinoille ensimmäisen 24 kuukauden aikana siitä, kun ensimmäinen malli kaartaa tehtaalta liikenteeseen vuonna 2025.

Vuoteen 2030 mennessä Neue Klasse -autojen odotetaan muodostavan yli puolet BMW:n myyntimääristä. Tavoitteena on, että sekä toimintasäde- että tuotantokustannukset vastaavat yhtiön perinteisiä polttomoottorimalleja.

BMW Vision Neue Klasse -visioauto on alku uuden yksilöllisen liikkumisen aikakaudelle, joka on täynnä digitaalisia kokemuksia, pienentää autoilun jalanjälkeä ja takaa tyypillisen BMW-ajonautinnon.

BMW Group myi yli 2,4 miljoonaa autoa ja yli 202 000 moottoripyörää vuonna 2022.BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2021 oli 111,2 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 16,1 miljardia euroa. Vuoden Vuoden 2021 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 118 909 työntekijää.