Kestävästä kehityksestä ja tehokkaasta resurssienhallinnasta keskeinen osa BMW Groupin strategiaa

BMW Groupin toimitusjohtaja Oliver Zipse on esitellyt yhtiön vuoteen 2030 asti yltävät strategiset tavoitteet. BMW on jo useita vuosia asettanut tavoitteita kestävälle kehitykselle, ja yhtiö jatkaa nyt samalle vahvalle pohjalle rakentamista. Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja resurssitehokkuuden lisäämiseen tähtäävä strategia perustuu toiminnan jatkuvaan parantamiseen.

BMW Group asettaa itselleen selkeät tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet kattavat ensimmäistä kertaa tuotteen koko elinkaaren alkaen toimitusketjusta ja jatkuen tuotannon kautta käyttövaiheen loppuun. Tavoitteena on vähentää jokaisen ajoneuvon aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä vähintään kolmanneksella. Vuonna 2019 BMW valmisti 2,5 miljoonaa ajoneuvoa, joten tavoite vastaa yli 40 miljoonan hiilidioksiditonnin vähennystä koko elinkaaren aikana vuonna 2030.

"Uskon, että ilmastonmuutosta vastaan käytävä taistelu ja luonnonvarojen hyödyntäminen vaikuttavat ratkaisevasti sekä yhteiskuntamme että yhtiömme tulevaisuuteen. Premium-automerkkinä haluamme olla kestävässä kehityksessä johtava toimija, ja siksi nostamme kestävän kehityksen strategiamme ytimeen”, toimitusjohtaja Oliver Zipse sanoo. ”Uusi strateginen painopiste näkyy kaikilla toimintamme tasoilla niin hallinnossa, hankintatoimessa, tutkimuksessa ja kehityksessä, tuotannossa kuin myynnissäkin. Nostamme kestävyyden kokonaan uudelle tasolle.”

Uudet tavoitteet lyhyesti:

• Johtoryhmän ja muun ylimmän johdon toimintaa mitataan kestävään kehitykseen perustuvien tavoitteiden perusteella.
  • Aina vuoteen 2030 saakka ulottuvat hiilidioksiditavoitteet kattavat ensimmäistä kertaa ajoneuvon koko elinkaaren alkaen toimitusketjusta ja jatkuen tuotannon kautta käyttövaiheen loppuun.
  • Uudet tavoitteet perustuvat tieteellisiin tutkimustuloksiin.
  • Kauaskantoinen tuotestrategia: hiilidioksidipäästöt vähenevät merkittävästi yli seitsemän miljoonan sähköajoneuvon ansiosta.
  • Tuotannon ja tuotantolaitosten hiilidioksidipäästöjä alennetaan 80 prosenttia ajoneuvoa kohti.
  • Tavoitteena on luoda alan kestävin toimitusketju.
  • Resurssienhallinnassa painottuu kiertotalous.

Tuotestrategia: täysin sähköistetyt myyntimenestykset

BMW Group on jo johtava sähköistettyjen ajoneuvojen toimittaja. Vuoden 2021 loppuun mennessä BMW-ryhmän valikoimassa on viisi täysin sähköistä ajoneuvoa: BMW i3 , MINI Cooper SE, BMW iX3, BMW iNEXT ja BMW i4.

Toinen uusi virstanpylväs on BMW 7 -sarjan uusi sukupolvi, joka tulee markkinoille neljällä eri voimanlähteellä. Vaihtoehtoina ovat erittäin tehokas 48 voltin diesel- tai bensiinimoottori, plug-in-hybridi ja ensimmäistä kertaa lanseerattava täysin sähköinen BEV-malli.

Yhtiöllä on vuoteen 2023 mennessä 25 sähköautomallia, joista puolet on täysin sähköisiä. Lisäksi suositut BMW X1 ja BMW 5 -sarja tulevat jatkossa markkinoille myös täysin sähköisinä.

Lue lisää englanninkielisestä tiedotteesta (27.7.2020).

Oy BMW Suomi Ab, Jaana Palomäki, viestintä, 040 592 2945, jaana.palomaki(at)bmw.fi,www.bmw.fi

BMW Group myi kaikkiaan yli 2 520 000 autoa ja 175 000 moottoripyörää vuonna 2019. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2018 oli 97,480 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 9,815 miljardia euroa. Vuoden 2018 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 134 682 työntekijää.