Täysin uusi BMW R 1300 GS tehokkaimmalla bokserimoottorilla

Täysin uusi BMW R 1300 GS tehokkaimmalla bokserimoottorilla

Täysin uusi BMW R 1300 GS -matkaenduro on keventynyt 12 kiloa edeltäjäänsä verrattuna. Uudenlainen muotoilu, uusittu alusta, BMW:n historian tehokkain sarjatuotantobokserimoottori ja erinomainen käsiteltävyys nostavat mallin omaan luokkaansa.

Uuden mallin muotoilu kuvastaa moottoripyörän dynaamisuutta erityisesti aiempaa litteämmän polttoainesäiliön ansiosta. Muotoilultaan ja toiminnoiltaan innovatiiviset Matrix LED -ajovalot ja käsisuojiin integroidut suuntavalot kuuluvat myös uuden mallin tunnusmerkkeihin. Pyörän ulkonäön voi muokata haluamakseen eri väreillä ja yksityiskohdilla. Useiden istuinkorkeusvaihtoehtojen ansiosta myös kuljettajan istuma-asennon voi optimoida eri tilanteissa.

Pioneeri, jolla on klassinen sydän

BMW tunnetaan moottoripyöräilyn turvallisuuden ja innovaatioiden edelläkävijänä, ja täysin uusi GS R 1300 vahvistaa tätä käsitystä.

Uudessa alustassa on teräslevystä valmistettu runko, jonka asennustila on optimoitu ja joka on jäykempi kuin edeltäjämallissa. Aiemmin putkiteräksestä tehty rungon takaosan rakenne on nyt painevaletusta alumiinista. Uusi EVO Telelever -etujousitus ja EVO Paralever -takajousitus lisäävät ohjauksen tarkkuutta ja vakauttavat ajoa.

Edellisen mallin sähköistä Dynamic ESA Next Generation -jousitusta on kehitetty eteenpäin. Uusi lisävarusteena saatava sähköinen alustan säätö Dynamic Suspension Adjustment (DSA) parantaa ajoturvallisuutta, suorituskykyä ja mukavuutta kaikissa tilanteissa ja kaikissa maastoissa.

DSA yhdistää etu- ja takaosan dynaamisen iskunvaimennuksen jousituksen "jousen jäykkyyttä" vastaavaan säätöön valitun ajotilan, ajo-olosuhteiden ja ohjausliikkeiden mukaan. Jousituksen automaattinen säätö varmistaa kuorman kompensoinnin.

DSA:n kanssa lisävarusteena on saatavana lisäksi uusi tilanteeseen mukautuva korkeudensäätö ja urheilujousitus. Täysin automaattinen korkeuden säätö kaikissa olosuhteissa yhdistää suurimman mahdollisen ajomukavuuden tinkimättä ajo-ominaisuuksista ja kaarreturvallisuudesta. Maastossa viihtyvät kuljettajat arvostavat 20 mm suurempaa jousen liikettä edessä ja takana sekä valinnaista, erityisesti R 1300 GS:lle kehitettyä urheilullisen jäykkää urheilujousitusta.

Täysin uusittu moottori on ylivoimaisesti kaikkien aikojen tehokkain BMW-bokserimoottori. Moottorin huippunopeus saavutetaan vasta 200 kilometritunnin tuolla puolen.

Moottorin iskutilavuus on 1 300 kuutiosenttimetriä ja teholukema 107 kW (145 hv) tehoa 7 750 kierroksella minuutissa. Vääntömomentti nousee 149 Nm:iin 6 500 kierroksella minuutissa, ja 3 600–7 800 kierroksen välillä moottori vääntää jatkuvasti yli 130 Nm

Moottori vie myös vähemmän tilaa kuin koskaan sen alapuolella sijaitsevan vaihteiston ansiosta.

Neljä ajotilaa

Uudessa R 1300 GS:ssä on vakiona neljä ajotilaa, joista jokainen kuljettajan voi valita itselleen kulloinkin sopivimman. Rain- ja Road-ajotilat soveltuvat useimpiin tieolosuhteisiin. Eco-ajotilan avulla saadaan polttoainetankillinen riittämään mahdollisimman pitkälle. Ajotila Enduro sovittaa säädöt maastoajoon. Lisävarusteena on tarjolla Riding Modes Pro ja sen kolme lisäajotilaa, joista kahta voi säätää omiin tarpeisiin sopivaksi.

Monitoimisessa mittaristossa on 6,5 tuuman täysvärinen TFT-näyttö sekä vakiona useita ominaisuuksia. Lisävarusteena on saatavilla useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita aiemmin on totuttu näkemään vain autoissa. Niitä ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, etutörmäysvaroitin ja kaistanvaihtoavustin.

Vakiona tulevat myös HSC-mäkilähtöavustin ja MSR-järjestelmä, joka estää takapyörän lukkiutumisen moottorijarrutuksessa.

Tarjolla on perusmallin lisäksi näyttävät Triple Black, GS Trophy ja Option 719 Tramuntana -mallit.

Lanseeraus marraskuussa

Marraskuussa lanseerattavan uuden BMW R 1300 GS -mallin alkaen-hinta on 26 500 euroa (ilman toimituskuluja). Malliin on saatavilla laaja valikoima BMW Motorrad -lisävarusteita.

Uusi moottoripyöräsukupolvi rakennetaan Berliinissä samassa tehtaassa, jossa on valmistettu jo yli miljoona GS-mallia sitten ensimmäisen, vuonna 1980 valmistuneen BMW R 80 G/S -mallin jälkeen.

BMW Group myi yli 2,4 miljoonaa autoa ja yli 202 000 moottoripyörää vuonna 2022.BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2021 oli 111,2 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 16,1 miljardia euroa. Vuoden Vuoden 2021 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 118 909 työntekijää.