Kirsi Heinonen – Automaattisesti hyvää!

Kirsi Heinonen – Automaattisesti hyvää!

Espoosta lähtöisin oleva Kirsi Heinonen (Cafe Break Oy) BNI Lahti Early Birds -ryhmästä kertoo ”mökkiytyneensä” Sysmään, jossa on nyt asunut vakituisesti jo 18 vuotta. Kirsin työelämää on rytmittänyt hänen elämänsä aikana kaksi eri ammattia – hän on toiminut alkuun 17 vuotta leipurina, kunnes vaihtoi pullat kahviin ja on nyt ollut jo 21 vuotta kahviautomaattialalla. Kotona Kirsille seuraa pitää miehen ja lukion viimeistä luokkaa suorittavan juniorin lisäksi myös kaksi kissaa.

Kirsi kertoo, että hänen vapaa-ajastaan suurin osa menee BNI:n parissa, joka on hänelle nykyisin osin myös työtä, sillä hän toimii liikekumppaniroolin lisäksi toisen lahtelaisryhmän BNI Lahti Eaglen konsulttina. Aikaansaavalla Kirsillä on yleensä aina kutimet kädessä, kun hän istahtaa alas. Suurin osa kudontatöistä menee hyväntekeväisyyteen esim. Ukrainaan, vanhuksille ja sairaaloihin, aina tilanteen ja tarpeen mukaan.

BNI:hin vauhdilla mukaan

BNI:ssä Kirsi on ollut mukana jo seitsemän vuotta. BNI:hin hän tutustui törmättyään töissä henkilöön, joka oli silloin Early Birdsissä mukana. Tämä henkilö kertoi ryhmässä järjestettävästä kasvupäivästä (nyk. BNI Business Day) ja Kirsi lupautui osallistumaan tapahtumaan. Paikalle hän meni kertomansa mukaan hyvin skeptisenä, mutta jo vartissa hän oli kuitenkin tehnyt päätöksen, että ”joo tää juttu on mulle”. Kirsi kertoo, että vastaanotto ryhmässä oli äärettömän ystävällinen ja lämmin, joten hän tunsi itsensä tervetulleeksi. Porukka vaikutti myös mukavalta ja rennolta. Paikalla oli samaan aikaan myös kilpailijan edustaja ja niinpä Kirsi ilmoitti saman tien, että jättää hakemuksen, joka onneksi hyväksyttiin. Eikä Kirsi ole hetkeäkään katunut tätä päätöstä lähteä mukaan BNI-toimintaan.

Bisneskontakteja ja ystäviä

BNI:ssä on Kirsin mukaan parasta se, että sitä kautta tulee oikeasti kontakteja ja viikkohaut toimivat. Parhaimmat suositukset hän kertoo saaneensa varsinkin kunnollisella täsmähaulla eli yrityksen tai henkilön nimeämällä. Kirsin omat työkollegat toimivat ympäri Suomea, joten työ on ajoittain melko yksinäistä. On hienoa, että kiva työyhteisö on löytynyt BNI:n kautta.

Kirsi mainitseekin, että bisnespuolen lisäksi tämä puoli BNI:ssä on todella tärkeä – sieltä löytyy todella hyviä ystäviä. ”Kun asuu konkreettisesti keskellä metsää, niin ei sieltä lähdetä niin vaan käymään missään, joten uusiin ihmisiin tutustuminen ei ole niin helppoa” Kirsi kuvailee. BNI:n kautta ystävystyminen samanhenkisessä porukassa tulee kuin luonnostaan, kun nähdään vähintään kerran viikossa. ”Eihän sitä ystäviäkään näe niin usein!” Kirsi jatkaa nauraen.

Mahdollisuus kehittää itseään

Noin vuoden verran Kirsi on toiminut myös BNI-konsulttina. Tie konsultiksi lähti liikkeelle siitä, että hän osallistui urapolkutapahtumaan muutamia vuosia sitten Mikko Tukosen ja Petri Niskasen houkuttelemana. Aluksi ajatuksena Kirsillä oli ryhtyä BNI-lähettilääksi, mutta lopulta Kirsi päätyikin konsultiksi BNI Hämpton Hämeenlinna ryhmään, jossa hän toimi konsulttina korona-aikaan. Sieltä hän siirtyi lähettilääksi BNI Lahti Eagleen, jossa hän päätyi lopulta myös konsultin tehtäviin.

Kirsi kertoo yllättyneensä siitä, että miten konsultin homma vie mennessään ja on äärimmäisen opettavaista. Hän kertoo, että on kehittynyt ja oppinut valtavasti konsulttityön myötä. Hän on myös oppinut näkemään ja tunnistamaan omat vahvuutensa ja oppinut hyödyntämään niitä aiempaa paremmin. Konsulttina hän haluaa olla oikeasti läsnä, paikalla ja tavoitettavissa.

Konsultin hommia Kirsi suosittelee kaikille, jotka haluavat kehittää itseään, oppia lisää ja saada lisää kontakteja. Lisäksi se on todella kivaa hommaa, Kirsi sanoo. Tehtävän kautta saa myös näkyvyyttä itselleen ja yritykselleen. Uusille liikekumppaniellekin Kirsi aina korostaa, että ääni ja naama pitää saada näkyviin niin paljon kuin mahdollista ja tämä toteutuu hyvin myös konsultin tehtävissä.

Kirsin vinkit uusille liikekumppaneille

Uusille liikekumppaneille Kirsi haluaa vinkata, että tärkeintä on saada heti alkuun ihan perusasiat kuntoon: ole paikalla sekä ole oikeasti läsnä ja sovi heti ensimmäiset 121-tapaamiset, jotta pääset kunnolla tutustumaan muihin liikekumppaneihin. Kannattaa myös hyödyntää tarjolla olevia kouluttautumismahdollisuuksia ja osallistua online-valmennuksiin. Niissä oppii aina uutta ja tutustuu uusiin ihmisiin, jolloin oma verkosto laajentuu. Mentoriohjelman seuraaminen on myös tärkeää. Parasta on, kun uskaltaa heittäytyä kunnolla mukaan. Rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta kun tarvitaan aina – se toimii lähes kaikessa ja tätä ohjetta Kirsi yrittää itsekin noudattaa.

Cafe Break tuo kahvit työpaikoille

Cafe Break Finland Oy yksi Suomen suurimmista kahvi- ja vesiautomaatteja tarjoavista yrityksistä, joka on aloitettu vuonna 2009, jolloin sitä lähdettiin rakentamaan täysin nollasta. Yritys on kotimainen perheyritys, joka työllistää n. 25 henkeä ympäri Suomen. Yritys pyrkii kaikessa toiminnassaan panostamaan kotimaisuuteen ja tärkeä arvo on myös se, että se pidetään, mitä luvataan.

Kohderyhmänä on kaikki työtä tekevät - toimistot, tuotantolaitokset, metallialan yritykset, puualan yritykset, rengasliikkeet ym. keskisuuret toimijat ihan laidasta laitaan. Cafe Breakin avulla saadaan lisättyä viihtyisyyttä ja tyytyväisyyttä sekä työntekijöiden että asiakkaiden keskuudessa tuomalla käyttöön laadukkaat kahvi- ja /tai vesiautomaatit.

Alueet