Nykyajan talkoomeininkiä ja naapuriapua

Nykyajan talkoomeininkiä ja naapuriapua

Ystävänpäivähengessä päätetään tämä viikko, kun kuulemme BNI Online Match Metropoli -ryhmästä hienon tarinan ystävyydestä ja siitä mitä BNI:n Givers Gain -henki on käytännössä.

Tämä on tarina ystävyydestä ja BNI:n hengenheimolaisuudesta. Tarina kertoo kumppanuudesta, joka alkoi, kun BNI-liikekumppani Kristiina Alanko kompastui portaissa ja mursi nilkkansa. Ilokseen hän tutustui hädän hetkellä BNI Finland Members -Facebook-ryhmässä samalla kylällä asuvaan Sonja Lahtiseen ja sai paitsi apua Airbnb asuntojensa siivoukseen ja ylläpitoon, myös ystävän.

”Yllätyin, kun huomasin, että Artjärvellä on toinenkin BNIläinen ja ajattelin heti, että tottahan se on hihat käärittävä ja jalkansa satuttanutta kaveria autettava. Sattui vielä olemaan lomasesonki, eivätkä omat yrityskuvaukset vieneet juuri tuolloin niin paljoa aikaa”, Lahtinen muistelee.

Siitä se sitten niin sanotusti lähti – ystävyys ja liikekumppanuus sekä toisen bisneksen edesauttaminen ja BNI:n idean syvempi ymmärtäminen.

Pian oltiin pisteessä, jossa yhteistyö syveni niin, että valokuvaaja Lahtinen kuvasi tuotekuvia Alangon kehittämälle Hippuzen-hevosrehulle ja löysi itsensä Kouvolan raviradalta kuvaamassa promokuvia hevosrehubrändin yhteistyökumppaneille.

Kristiina ”digidiggeri” Alanko taas suositteli digitaalisena hovinavigaattorina Lahtista varaamaan osuvan yrityskuvaukset.fi -domainin sekä räätälöi nettisivuille käyttäjäystävällisen hakukoneoptimoidun sisällön ja pisteenä i:n päälle mainoskampanjat Google Adsiin.

Yhteisöllisyys ja naapuriapu ovat nykyään lähes katoavia luonnonvaroja, mutta onneksi on BNI, jossa nämä edelleen ovat voimissaan ja käytössä.

”Kiitos BNI:n, me pesemme nykyään pyykkejäkin yhdessä. Omassa vanhassa rintamamiestalossani on vain kantovesi ja lainaan Kristiinan pyykkikonetta”, Lahtinen nauraa.

”Entisaikaan tällaisia palveluksia tekivät toisilleen naapurit, nykyään BNIläiset”, Alanko hymyilee ja kertoo BNI:n voiman olevan mahdollisuuksissa, joiden olemassaolosta ei edes itse tiedä. Jos on itse avoimin mielin mukana, niin BNI:stä saattaa löytää - no ihan mitä vaan – esimerkiksi nettisivut ja pyykkikoneen”.

Alangon ja Lahtisen mukaan yhteinen nimittäjä on ennen muuta luottamus. Liittyessään BNI:hin on jo astunut yhden kynnyksen yli ja sitoutunut olemaan sellainen kaveri, joka osaa ottaa apua vastaan ja on myös auliisti valmis sellaista itse antamaan.

”BNI:ssä mennään heti suvereenisti syvään päätyyn ja ihon alle. Kysytään, että miten voin auttaa sun bisnestä ja kerrotaan, minkälaista apua itse tarvitsee. BNI-porukan kesken ei tartte arkailla yhteydenottoja. Tässä porukassa tietää jo etukäteen, että ollaan samalla aaltopituudella. Kunnioitus on aidosti läsnä, ja se on hieno tunne”, Alanko maalaa ja saa tämän tarinan kirjoittajan melkein nyyhkimään liikutuksesta.

Mutta miten tästä sitten tuli onnellisten loppujen kertomus ystävyydestä? BNIläisillehän se on luonnollisesti ihan selvä asia. Ylivoimaisella intuitiolla varustettu Online Match -ryhmän Suvi Nurme totesi kokouksessa, että teillähän tässä on varsinainen power team, jonka ystävyys pitää saada nidottua tarinaksi ja kaikille luettavaksi. Ja kun tarinan kertojakin sattui löytymään samasta ryhmästä, niin tässä se sitten on. Huikeaa – ei voi muuta sanoa. Tarian jatko-osakin on suunnitteilla, sillä nythän sitä on vasta päästy vauhtiin.

Tarinan päähenkilöt: