Äänikirjojen vuosi 2023 — Äänikirjat ja fiktion kuunteleminen on vakiintunut osa arkea, TikTokin BookTok lyömässä läpi, BookBeatilla Suomessa yli 300 000 maksavaa asiakasta

BookBeat on julkistanut vuosittaisen Äänikirjojen vuosi -raporttinsa. Kuluttajakäyttäytymisen trendi näyttää pitkälti samalta kuin vuonna 2022: markkina kasvaa edelleen ja eniten se kasvaa uusien asiakkaiden ryhmissä, jotka ovat alle 45-vuotiaita ja naisia. Aiempien vuosien tapaan kaikki kuluttajaryhmät kasvavat edelleen. Suomen BookBeatilla on nyt yli 300 000 maksavaa asiakasta.

Viikoittainen ja päivittäinen kuuntelurytmi on hyvin vakiintunut: aamuisin ennen työ- ja koulupäivien alkua, ja uudestaan iltapäivän siirtymän aikana ja sitten taas klo 21 jälkeen, levolle siirryttäessä. Kuuntelutottumukset ovat eri maissa hyvin samankaltaiset, mutta suomalainen erityispiirre on vielä muitakin innokkaampi äänikirjakuuntelu juuri ennen nukkumaanmenoa. Ruotsalaiset kuuntelevat muita vähemmän perjantaina ja lauantaina, saksalaiset taas muita enemmän päivisin. Äänikirja on vakituinen osa elämää vuoden ympäri.

Eri kirjallisuuden lajeista suosituin on kaunokirjallisuus ja siitä erityisesti romaanit ja jännitys. Edellisen vuoden tapaan kuuntelun jakauma eri teosten välillä on hyvin monipuolinen: liki 80 % kuuntelusta kohdistuu kirjoihin, jotka ovat 100 suosituimman kirjan listan ulkopuolelta. Äänikirjoja kuunnellaan siis laveasti eri lajityypeistä ja eri kirjailijoilta, ja eri ilmestymisvuosilta. Suosituimmat kirjailijat ovat sekä suhteellisen uusia tulokkaita, kuten Satu Rämö, joka on kuluvan vuoden kuunnelluin kotimainen kaunokirjailija, kuin jo pitkään tunnettuja nimiä kuten viidenneksi suosituin Laila Hirvisaari.

Äänikirjan lukijoiden tempoa pidetään useimmiten sopivana: 70 % kuuntelusta tapahtuu samalla toistonopeudella kuin itse luennan nauhoitus on tehty. Noin 30 % nopeuttaa luentaa jonkin verran, mutta yleensä vain hieman. Uniajastimen käyttäjät kuuntelevat harvoin nopeutettuna. Suosituimpien lukijoiden kahden kärki on vuodesta toiseen sama: Jukka Pitkänen ja Krista Putkonen-Örn.

Suomenkielisen kirjallisuuden ylivoima jatkuu: 95 % kuuntelusta kohdistuu suomenkielisiin äänikirjoihin. Uudet kansainväliset ilmiöt näkyvät kyllä: ensimmäinen BookTok-haku tehtiin loppuvuodesta 2021 ja nyt TikTokista tutulla tunnistella haetaan jatkuvasti kirjoja myös BookBeatin sovelluksessa. BookTok-kirjatkin kuunnellaan mieluiten suomeksi. TV-sarjojen ja elokuvien striimauspalveluista poiketen yksinoikeustuotannot ovat äänikirjoissa harvinaisia ja äänikirjan suosio ja voima näyttää tulevan ennen kaikkea kotimaisesta, laajasta valikoimasta. Kaikkiaan Suomen BookBeatissa kuunnellaan ja luetaan tänä vuonna yli 84 miljoonaa tuntia kirjoja – 15,3 tuntia/vuosi jokaista Suomen kansalaista kohden.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Director Business Development, BookBeat Suomi
sari.forsstrom@bookbeat.com

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 800 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.