Suomen suosituin äänikirjapalvelu BookBeat tuo lisää kuunteluun liittyvää tietoa kustantajien saataville.

BookBeat avaa kirjojen kulutuksesta saatavaa tietoa kustantajien saataville – kuuntelun ja lukemisen analyysi datan avulla lisääntyy

BookBeatin jakelussa olevat kustantamot ovat jo pitkään voineet nähdä oman valikoimansa päivittäisen myynnin kustantajien käytössä olevasta BookBeat for Publishers -portaalista. Nyt samaan portaaliin on avattu kuluttajakäyttäytymisen asiakasdataa välittävä BookBeat Insights -osio, josta jokainen kustantamo voi seurata omien kirjojensa kulutusta muidenkin datapisteiden kuin pelkän päivämyynnin kautta. Tässä vaiheessa käyttöön tulee kirjojen asiakkailta saamien arvosanojen keskiarvo ja tieto kunkin kirjan loppuun kuuntelusta eli FinishRate, joka kertoo kuinka moni kirjan kuuntelun aloittaneista kuunteli teoksen loppuun. Lukuja voi verrata eri lajityyppien keskiarvoihin.

Tietojen avaaminen kustantajien käyttöön on osa BookBeatin tavoitetta olla toimialansa edelläkävijä ja tarjota tietoa kustantajien päätöksenteon ja sisältötyön tueksi. Kun kysytään, mitä ihmiset oikeasti digitaalisesti lukevat ja kuuntelevat, BookBeat pystyy vastaamaan.

-Kuluttajatietoa välittävän datan jakaminen on meille tärkeä tapa työskennellä yhdessä kustantamoiden kanssa ja siitä on molemmille etua. On tietysti sekä meille että kustantamoille hyödyllistä tuntea asiakkaat ja tietää, mitä kirjoja he arvostavat ja minkä teosten kuuntelua he eivät malta lopettaa kesken, toteaa BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Sari Forsström. Äänikirjojen suosio on Suomessa kasvanut nopeasti viimeisen neljän vuoden aikana ja yli 150 000 asiakkaan tuottama tieto avaa jo varsin rikkaan näkymän suomalaisen äänikirjakulutuksen maisemaan.

-Kirjankustantamisen taito on aina ollut yhdistelmä tietoa, hyvää vaistoa, lukemista ja kirjoja haluavien asiakkaiden tuntemista. Tähän osaamiseen voimme digitaalista lukemista ja kuuntelemista mittaamalla ja sen tuottamaa dataa avaamalla tarjota uusia, todelliseen kuluttajakäyttäytymiseen perustuvia tietolähteitä. Nyt tämä tieto on kustantamoilla yhden napinpainalluksen päässä, summaa Forsström.

BookBeat Insights -osio on avattu BookBeatin valikoimaan kuuluvien suomalaisten kustantamoiden käyttöön syyskuun lopulla ja sen tarjoamaa tietokantaa tullaan jatkossa kehittämään edelleen. BookBeatin asiakkaiden tietosuoja on turvattu, sillä yksittäisten asiakkaiden tietoja ei välitetä eteenpäin. Kustantamoilla on pääsy vain oman valikoimansa koostetietoihin.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Business Development Manager BookBeat Suomi

sari.forsstrom@bookbeat.com

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Viimeisen parin vuoden aikana äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.