BookBeatin liikevaihto kasvoi 63 % ja ylitti 50 miljoonaa vuonna 2020 – erityisesti loppuvuosi oli ennätyksiä täynnä

BookBeatin liikevaihto kasvoi 63 prosentilla vuonna 2020. Kokonaisliikevaihto ylitti 50 miljoonaa euroa (30 milj. euroa 2019). Maksavien asiakkaiden määrä oli vuoden lopussa 421 000 (255 000 vuoden 2019 lopussa). Siten BookBeat saavutti ja ylitti vuoden päätavoitteensa: yli 50 miljoonan liikevaihdon ja yli 400 000 maksavan asiakkaan yhteismäärän. Yhtiön markkinoista suurin on Suomi. Vuosi päättyi uusien ennätysten merkeissä, sillä joulukuun lopulla lyötiin päiväennätyksiä ja palveluun rekisteröityi yhden vuorokauden aikana enemmän asiakkaita kuin koskaan aiemmin.

- Vuosi 2020 oli erikoisin ja menestyksekkäin BookBeatin viisivuotisessa historiassa. Onnistuimme ylittämään ensin 300 000 ja myöhemmin 400 000 maksavan asiakkaan määrän ja ylittämään liikevaihtotavoitteena olleen 50 miljoonaa euroa, summaa BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin. – Lisäksi vuoden viimeisen kolmanneksen lopulla kasvu oli nopeampaa kuin koskaan aiemmin, hän lisää.

Vuosi 2020 lyhyesti:

• Liikevaihto ylitti 50 miljoonaa euroa (30 milj. vuonna 2019)
  • Maksavien asiakkaiden määrä oli vuoden lopussa 421 000  (255 000 vuoden 2019 lopussa)
  • Suomi on BookBeatin suurin markkina
  • Maksavaa asiakasta ja kuukautta kohden asiakkaat kuuntelivat tai lukivat keskimäärin 24 tuntia/asiakas
  • Vuoden aikana ylitettiin 200 miljoonan luetun ja kuunnellun tunnin raja BookBeatin lanseerauksesta vuoden 2015 lopulta lähtien

Suomessa BookBeat jatkoi äänikirjapalveluiden selvänä markkinajohtajana ja markkinan rakentajana. Vuoden aikana yhä useampi suomalainen aloitti tai jatkoi BookBeatin asiakkaana. Kustantamoilta ja markkinasta saatujen tietojen perusteella BookBeat on vuoden 2021 alkaessa saavuttanut aseman yhtenä suurimmista yleisen kirjallisuuden ostajista. Tähän mennessä BookBeat on ostanut kirjoja suomalaisilta kustantamoilta noin 35 miljoonalla eurolla. Ruotsissa BookBeat kasvoi kilpailijoitaan nopeammin ja kasvatti markkinaosuuttaan. Saksassa BookBeat on markkinan päähaastaja ja kasvoi vuoden aikana voimakkaasti, yli kaksinkertaistaen uusien asiakkaiden määrän. Puolassa ja Tanskassa laajempi lanseeraus aloitettiin syksyllä ja kasvu on lupaavaa. Lisäksi BookBeat on saatavilla yli 20 eurooppalaisessa markkinassa, joiden kehitystä seurataan.

- Sovelluskehitys on jatkunut vahvana ja BookBeatin käyttäjäarvioiden keskiarvot ovat suosituimpien kirjasovellusten korkeimmat sekä Applen App Storessa että Google Play -kaupassa Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Käyttäjäkokemuksen ja sovelluksen parantaminen on meille jatkuvasti tärkeä investointikohde. Vuoden aikana lanseerattiin Apple Watch -tuki ja sovelluksessa uusi e-kirjalukija. Lisäksi valikoiman kehittäminen on keskeistä ja olemme kuluneen vuoden aikana avanneet käyttäjädataamme yhä enemmän myös jakelussamme olevien kustantajien käyttöön kustantajaportaalin BookBeat Insights -osiossa. Myös tämä on meille tärkeä kehitysalue ja yhdessä kustantamoiden kanssa haluamme jatkuvasti tuoda kuuntelijoiden ja lukijoiden saataville yhä uusia kirjaelämyksiä. Valikoiman vahvistamiseen ja laajentamiseen liittyi myös uuden Rights & Production  -toiminnan aloittaminen, jonka vuoksi voimme itse hankkia oikeuksia ja tuottaa sisältöjä, joiden näemme vahvistavan ja täydentävän kysyttyä valikoimaa kaikilla markkina-alueillamme. Lisäksi BookBeat lahjoitti peruskoululaisille ja lukiolaisille kahden kuukauden maksuttomia käyttöoikeusjaksoja, joiden avulla kirjallisuus oli Suomessa ja Ruotsissa kaikkiaan noin 50 000 oppilaan saavutettavissa muuttuneissakin oloissa.

-Vuonna 2020 maailma oli pandemian vuoksi kriisissä, ja kaikki joutuivat sopeutumaan. Kirjat ja jakelussamme olevat kustantajat ja kirjailijat näyttivät voimansa tuottamalla asiakkaillemme valtavasti lohtua ja iloa, hyötyä ja tietoa. Yhä useampi osti ja käytti BookBeatia, ja kuunteli tai luki sovelluksessa keskimäärin 24 tuntia kirjoja kuukaudessa. Kirjat, tarinat ja kirjallisuus osoittautuvat kriisissä vahvoiksi, mutta tarvitsivat digitaalisen välittäjän, ja sen roolin pystyimme loistavalla yhteistyöllä ja etätöissäkin yhteen hiileen puhaltavalla tiimillä toteuttamaan. Kaikki sata BookBeatin työntekijää ovat yhdessä yhteistyökumppaneiden ja kustantamojen kanssa tehneet vuodesta 2020 upean kirjavuoden, summaa Niclas Sandin.

LIsätiedot ja yhteydenotot:

Niclas Sandin, CEO, niclas.sandin@bookbeat.com

Sari Forsström, Business Development Manager BookBeat Suomi

sari.forsstrom@bookbeat.com, +358 50 338 7293

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kahdensadantuhannen kirjan valikoimaa älypuhelimellaan tai tabletillaan. Äänikirjojen kuuntelu on viimeisten neljän vuoden aikana jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi, Saksa, Puola ja Tanska. BookBeatin omistaa Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.