Kirjailijaehdokkaat BookBeatin vuoden tulokkaaksi ja dekkaristiksi on julkaistu

Kirjailijaehdokkaat BookBeatin vuoden tulokkaaksi ja dekkaristiksi on julkaistu

BookBeat jakaa jo neljättä kertaa jokavuotiset kirjailijapalkinnot, joiden voittajat ratkaisee Suomen suosituimman äänikirjapalvelun kuunteludata*. Palkinnot jaetaan jälleen kahdessa kategoriassa: vuoden kotimainen tulokas ja vuoden kotimainen dekkaristi.

Kotimaisen tulokkaan palkinto jaetaan BookBeatin vuoden kuunnelluimmalle ja parhaiten arvostellulle esikoisromaanille. Tänä vuonna kategoriassa on ehdolla omakohtaisia teoksia, humoristinen romaani sekä uuden rikossarjan avausosa.

Ehdokkaat: Vuoden 2023 kotimainen tulokas

• Sara Al Husaini, Huono tyttö
  • Natalia Kallio, Kotileikki
  • Mikko Lehtonen, Hanskat tiskissä
  • Hannu Paloniemi, Lumiluolapoika
  • Kaisu Tuokko, Kosto

Dekkaristien kohdalla palkintoa ei jaeta yksittäisestä teoksesta, vaan arvioinnissa huomioidaan heidän tuotantonsa kolme tuoreinta jännitysromaania. Niistä viimeisimmän on täytynyt ilmestyä 1.9.2022 jälkeen. Ehdokaslistan tunnetuista dekkaristinimistä palkinnon on vienyt kotiin edellisillä kerroilla Seppo Jokinen (2022) ja Christian Rönnbacka (2021 ja 2020).

Ehdokkaat: Vuoden 2023 kotimainen dekkaristi

• Seppo Jokinen
  • Kale Puonti
  • Christian Rönnbacka
  • Max Seeck
  • Arttu Tuominen

“Dekkarit on valtavan suosittu lajityyppi, jonka parissa asiakkaamme viihtyvät joka vuosi. Tänä vuonna taso on todella korkea: kaikki ehdokkaat ovat olleet ehdolla aiemminkin. Mielenkiintoista nähdä, miten käy, sillä jokainen ehdokaskirjailija on ahmittavan hyvän jännitysviihteen kokenut ammattilainen.

Me suomalaiset kaipaamme uusia kotimaisia ääniä. Kotimaisen tulokkaan palkinnolla haluamme nostaa esille uutta suomalaiskirjallisuutta, jonka käyttäjämme ovat löytäneet ja hyväksi havainneet. Palkinto muistuttaa, että jokaisen kirjailijan ura alkaa jostain. Jo ensimmäinen kirja voi olla äänikirjamenestys”, kertoo BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Sari Forsström.

BookBeat julkistaa palkintojen voittajat lokakuun lopussa Helsingin Kirjamessuilla.

*Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtajalla on yli 300 000 asiakasta ja heidän äänensä ratkaisee seuraavin kriteerein: eniten aloitetut ja läpi kuunnellut teokset ja niiden asiakasarvioiden keskiarvot. Vuoden 2023 kotimaiseksi dekkaristiksi valitaan se, jonka 1.9.2022 jälkeen ilmestynyttä uutuusdekkaria ja kahta edellistä teosta on aloitettu eniten, kuunneltu loppuun eniten ja jonka asiakasarvioiden keskiarvot ovat korkeimmat. Vuoden tulokas on kirjailija, jonka kirja on eniten aloitettu, läpikuunneltu ja parhaiten arvioitu uusi kotimainen esikoisromaani, joka on ilmestynyt 1.9.2022 jälkeen.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Director Business Development, BookBeat Suomi
sari.forsstrom@bookbeat.com

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 800 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 200 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.