Suomen suurin raati ratkaisee: BookBeat palkitsee lokakuun lopulla parhaat kotimaiset äänikirjat – tässä ovat ehdokkaat

Lokakuun lopulla Helsingin Kirjamessujen yhteydessä jaetaan jälleen BookBeatin palkinnot, toinen vuoden 2021 kotimaiselle dekkaristille ja toinen vuoden 2021 kotimaiselle tulokkaalle. Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtajalla on yli 200 000 asiakasta ja heidän äänensä ratkaisee. Dekkaristien osalta huomioidaan tuotannon kolme viimeisintä teosta, joista tuoreimman on täytynyt ilmestyä viimeisen 12 kuukauden aikana. Vuoden tulokas on kirjailija, jonka kirja on eniten aloitettu, läpikuunneltu ja parhaiten arvioitu uusi kotimainen fiktioteos, joka on ilmestynyt 1.10.2020 jälkeen. Palkintoperusteet pohjautuvat yksinomaan BookBeatin käyttäjien kirjojen kulutuksesta saatuihin lukuihin ja niissä huomioidaan useita näkökohtia, joiden avulla selviää, kuka todella on suosituin kirjailija. Kun Suomen suurin raati on puhunut, voittajat julkistetaan 29.10.2021.

BookBeatin kuuntelijadatan* perusteella ehdokkaat ovat:

Vuoden 2021 kotimainen dekkaristi -ehdokkaat:

Leena Lehtolainen

Kale Puonti

Christian Rönnbacka

Jari Salonen

Arttu Tuominen

Vuoden 2021 kotimainen tulokas -ehdokkaat:

Ann-Christin Antell, Puuvillatehtaan varjossa

Hanna Brotherus, Ainoa kotini

Laura Malmivaara, Vaiti

Tuomas Niskakangas, Roihu

Joonatan Tola, Punainen planeetta

”Dekkaristeilla on ollut vahva vuosi ja eri sarjoja ja uutuuksia on kuunneltu miljoonia tunteja. Pääpalkinnosta kisaa viisi dekkarikentän osaajaa, Leena Lehtolainen, Kale Puonti, Christian Rönnbacka, Jari Salonen ja Arttu Tuominen. Leena Lehtolainen ja Chistian Rönnbacka ovat ehdolla toistamiseen, ja viime vuoden voittajalla Rönnbackalla on mahdollisuus toiseen voittoon peräkkäin.” kertoo BookBeatin Suomen liiketoiminnasta vastaava Sari Forsström.

”Vuoden 2021 kotimaiseksi dekkaristiksi valitaan se, jonka viimeisen 12 kuukauden aikana ilmestynyttä uutuusdekkaria ja kahta edellistä teosta on aloitettu eniten, kuunneltu loppuun eniten ja jonka asiakasarvioiden keskiarvot ovat korkeimmat. Voittaa ei siis voi yhdellä kirjalla, vaan tuotantoa katsotaan laajemmin ja jokaisen kuuntelijan ääni vaikuttaa,” summaa Forsström. ”Meillä on yli 200 000 kirjoja kuuntelevan ja lukevan asiakkaan arviot ja data käytössämme. Voi sanoa, että se on Suomen suurin raati ja on erittäin kiinnostavaa seurata, mitä se kirjoista sanoo.”

"Monelle aloittavalle kirjailijalle äänikirja on erinomainen tapa tulla löydetyksi, kuunnelluksi ja luetuksi, sillä kuukausimaksullisessa äänikirjapalvelussa asiakkaat valitsevat rajattomasta digitaalisesta valikoimasta, joka on helposti saatavilla. Suomalaisia uudet, kotimaisten kirjailijoiden teokset kiinnostavat lähtökohtaisesti ja kysyntää on. BookBeatin vuoden tulokas -palkinto myönnetään kirjailijalle, joka on julkaissut romaanimittaisen fiktioteoksen ensimmäistä kertaa ja jonka viimeisen 12 kuukauden aikana ilmestynyt uusi fiktioteos on kerännyt eniten aloituksia, läpikuuntelua ja parhaita arvioita,” Forsström jatkaa.

”Yli kaksisataatuhatta käyttäjäämme ratkaisevat, kuka kirjailijoista ja mikä teoksista on suosituin ja saa korkeimmat keskiarvot arvioissa sekä kuunnellaan pisimmälle ja useimmiten loppuun. BookBeatin palkinnoissa kirjojen kuuntelijat päättävät, mikä on parasta kotimaista äänikirjallisuutta – niin vuoden 2021 kotimaisen dekkaristin kuin vuoden 2021 kotimaisen tulokkaankin osalta,” summaa Sari Forsström.

BookBeatin vuoden kotimainen dekkaristi ja vuoden kotimainen tulokas -palkinnot myönnetään nyt toista kertaa. BookBeatin käyttäjillä on vielä kuukausi aikaa vaikuttaa sijoituksiin. Palkinnot jaetaan 29.10.2021 Helsingin Kirjamessujen yhteydessä.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Business Development Manager, BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com

*kirjojen aloittamisen, läpikuuntelun ja asiakasarvioiden keskiarvon perusteella

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kahdensadantuhannen kirjan valikoimaa älypuhelimellaan tai tabletillaan. Äänikirjojen kuuntelu on viimeisten neljän vuoden aikana jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi, Saksa, Puola ja Tanska. BookBeatin omistaa Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.