Hulluja satuja, Suo, kuokka ja Hollywood, Kadonnut sisar ja Näkijä ovat lajityyppiensä kuunnelluimat kirjat.

Vuoden 2021 kuunnelluimmat äänikirjat: Ismo ja Angelika Leikola, Enni Mustonen ja Lucinda Riley kirjoittivat suosituimmat uutuudet, Jukka Pitkänen kuunnelluin lukija

Vuosi 2021 on ollut äänikirjojen vuosi: kirjoja on kuunneltu enemmän kuin koskaan. Vuoden kuunnelluin kirja on Lucinda Rileyn Kadonnut sisar, valtavan suosion saaneen Seitsemän sisarta -sarjan seitsemäs osa. Vuoden 2021 uutuuskirjoista kuunnelluimmaksi kotimaiseksi kaunokirjaksi nousi Enni Mustosen Näkijä, tietokirjoista suosituin on Ismo Leikolan ja Angelika Leikolan Suo, kuokka ja Hollywood. Lukijoista kuunneltiin yhteensä kaikkein eniten Jukka Pitkäsen lukemia teoksia.

Vuoden suosituimmaksi sarjaksi nousi Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta ja sen kesällä ilmestynyt seitsemäs osa, Kadonnut sisar, on vuoden kuunnelluin käännöskirja. Vuoden kuunnelluin kotimainen kaunokirjauutuus on niin ikään sarjan osa: Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan yhdeksäs osa, Näkijä. Hanna Brotheruksen monia koskettanut esikoisteos Ainoa kotini ja Max Seeckin dekkari Kauna nousivat kärkikolmikkoon.

Tietokirja- ja elämäkertakategoriassa kuunnelluin on Ismo ja Angelika Leikolan Suo, kuokka ja Hollywood, kuvaus standup-komiikan kulissien takaisesta maailmasta. Toiseksi nousi Jouni K. Kemppaisen Kaija Koo – Taipumaton ja kolmanneksi Oskari Saaren ja Aki Hintsan Tänään olen elossa

”Ohhoh! No jopas. Tässähän tulee tippa silmään. Iso kiitos BookBeatille, Siltalalle ja ennen kaikkea kuuntelijoille ja lukijoille. Mahtavaa että piditte,” totesivat Ismo ja Angelika Leikola, kun kuulivat, että Suo, kuokka ja Hollywood on vuoden kuunnelluin tietokirja. ”Kirjamme ydin on selvästi välittynyt kuuntelijoille: kuinka samanlaisia me ihmiset pohjimmiltaan olemme riippumatta siitä, millaista elämää me ulkoisilta puitteiltamme elämme.”

Lastenkirjauutuuksista eniten kuunneltiin Paula Norosen ja Minna Kivelän Hulluja satuja -teosta, niin ikään Paula Norosen Supermarsu-sarjan uutuus Supermarsu ja vieraat viemäristä on toiseksi kuunnelluin lastenkirja. Kolmanneksi nousi Jessica Townsendin Onttorokko – Morriganin ajojahti, Nevermoor-sarjan kolmas osa.

Kuunnelluin äänikirjalukija on Jukka Pitkänen, jonka lukemia kirjoja on kuunneltu kaikkiaan yli kymmennen miljoonaa tuntia. Valtavan suosittuja lukijoita ovat myös Krista Putkonen-Örn, Vesa Vierikko, Usva Kärnä ja Aku Laitinen.

Kokonaisuudessaan suosituimmat sarjat olivat Harry Potter, Seitsemän sisarta, Syrjästäkatsojan tarinoita, Komisario Koskinen ja Bridgerton. Suosituimmat kirjailijat kun koko tuotanto lasketaan: Lucinda Riley, J. K. Rowling, Enni Mustonen, Sinikka ja Tiina Nopola sekä Jo Nesbø.

Vuoden 2021 kuunnelluimmat, kotimainen kaunokirjallisuus

8. Nolo elämäni: Olisinpa poptähti - Rachel Renée Russell
  9. Neropatin päiväkirja: Tähtiainesta - Jeff Kinney
  10. Ella ja kaverit papanavanassa - Timo Parvela

Suomen suosituimmassa äänikirjapalvelussa kasvu on jatkunut ja kirjoja on kuunneltu koko vuoden ajan paljon. Uutuuksien vetovoima on ollut vahva, mutta samanaikaisesti aiemmin ilmestyneiden teosten kulutus jatkuu ja kasvaa. Kuukausimaksullisen rajattoman valikoiman äänikirjapalvelun asema kustantamisen ja kirjaliiketoiminnan merkittävänä toimijana on sekä vakiintunut että edelleen kasvanut. Markkinajohtana BookBeat ennakoi vahvaa kasvua myös tulevalle vuodelle.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Director Business Development, BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com

Vuoden 2021 kuunnelluimmat kirjat, kirjailijat, lukijat ja sarjat, kuunneltuina tunteina Suomen BookBeatissa. Kirjalistoissa on huomioitu vuonna 2021 digitaalisena äänikirjana ilmestyneet teokset. Kuunnelluimmat kirjailijat, lukijat ja sarjat vuoden kokonaiskuuntelun perusteella koko tuotanto huomioiden.

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella yli kolmensadantuhannen kirjan valikoimaa älypuhelimellaan tai tabletillaan. Äänikirjojen kuuntelu on viimeisten viiden vuoden aikana jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi, Saksa, Puola ja Tanska. BookBeatin omistaa Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.