Helsingin keskustakirjasto Oodi: Kuvatoimisto Kuvio

Keskustakirjaston Oodin suuruus haastaa arkkitehtuurikuvaajan

Arkkitehtuurivalokuvaus on rakennusten ja rakennetun ympäristön kuvaamista siten, että kohteet esitetään rakennusten estetiikkaa kunnioittaen. Kuvaajalta vaaditaan perustiedot arkkitehtuurista ja rakentamisesta, valon ja vuodenaikojen vaikutuksesta rakennuksiin ja rakennusmateriaaleihin sekä kärsivällisyyttä, sillä tuotannossa on erittäin monia asioita joihin kuvaaja ei pysty itse vaikuttamaan. Arkkitehtuurivalokuvan odotetaan edustavan tietynlaista realismia, vaikkakin tyylilajit vaihtelevat puhtaasta dokumentoinnista taidekuvaan ja kaupallisempaan valokuvaan toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Arkkitehtuuristaan kiitelty Helsingin keskustakirjasto Oodi avautui yleisölle 5. joulukuuta 2018. Kuvatoimisto Kuvion kuvaajat, Martin Sommerschield ja Anders Portman, saivat käyttöönsä Canonin täyden kennon peilittömän EOS R -kamerajärjestelmän ja lähestyivät sen kanssa Oodia.

Millaisia haasteita ja huomioitavaa oli tässä kuvauskohteessa?

”Oodin kuvaaminen oli mielekästä ja innostavaa. Rakennuksessa on upeita muotoja ja materiaaleja, jotka reagoivat valoon eri tavalla. Sisätiloissa korkeuserot antoivat mahdollisuuden uusiin kuvakulmiin. Haasteellista oli löytää oikea ajankohta alkutalvesta sisäkuvauksiin, niin että luonnonvaloa tulee ikkunoista mutta kuitenkin niin, että rakennus ei ollut vielä täynnä ihmisiä”.

Miten Canon EOS R -kamerajärjestelmä soveltui kuvauksiin?

”Järjestelmä oli todella miellyttävä käyttää. Käsivaralla kuvatessa kamera tuntui kevyeltä mutta samalla lujatekoiselta ja laadukkaalta. Etsin oli kirkas ja tarkka sekä tarkennuspisteen siirtäminen kosketusnäytön avulla oli todella toimivaa. Jalustalla iso takanäyttö toimi hyvin sommittelussa. Saumaton yhteensopivuus Canonin EF/EF-S- ja erityisesti TS-E-objektiivien kanssa on suuri etu. Kameran ja Camera Connect -mobiilisovelluksen toimivuus oli myös iloinen yllätys, nopea yhteys ja puhelimen näyttö helpotti sommittelua. Samalla pysytyin käyttämään puhelinta kaukolaukaisimena ja olemaan itse statistina kuvassa.”

"Ominaisuus, jonka haluan tuoda esille, on syväterävyysalueen näkeminen näytöllä, Huipputoiminto erityisesti arkkitehtuurivalokuvauksessa. Itse jäin kaipaamaan GPS-ominaisuutta sekä toista muistikorttipaikkaa.”

Entäpä uusi RF-objektiivi?

”RF 24-105 oli erittäin mukava ja kevyt objektiivi, joka soveltui hyvin kuvakulmien hakemiseen ja yksityiskohtien kuvaamiseen käsivaralta. Nopea ja tarkka automaattitarkennus, joustava polttoväli laajasta teleen ja kuvavakain teki käytöstä vaivatonta. ”

Muita käytännön vinkkejä isojen rakennusten kuvaukseen?

”Hyvä nyrkkisääntö on kuvata aina mahdollisimman pitkällä polttovälillä. Vaikka tämä saattaa kuulostaa hassulta, niin pitkä polttoväli pitää huolen siitä, että vääristymää tulee mahdollisimman vähän. Mielenkiintoisia kuvia saa myös aikaiseksi menemällä lähelle rakennusta ja katsomalla ylöspäin. Lähtökohtaisesti horisontin tulee olla suorassa, ja seinät eivät saa kallistua. Toki kuvaa voi aina suoristaa jälkeenpäin kuvankäsittelyohjelmalla. Tämä antaa kuvalle ryhtiä ja tekee siitä harmonisemman. Erityisesti aamu ennen auringon nousua tai heti auringonlaskun jälkeen ovat hyviä ajankohtia kuvaukseen, silloin valolla on vielä suuntaa mutta se on pehmeämpi. Aloittamiseen ei juuri tarvitse sen ihmeellisempää kalustoa. Tukeva jalusta auttaa sommittelussa. ”

Käy palvelun kuvapankissa tutustumassa Kuvatoimisto Kuvion upeisiin kuviin Helsingin keskustakirjasto Oodista https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media

Kuvatoimisto Kuvion erikoisalaa on arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön valo- ja videokuvaaminen sekä maasta että ilmasta. Kuvio kuvaa toimeksiannoista ympäri Suomen ja myy käyttöoikeuksia arkistokuviinsa.

Instagram @kuviophoto, https://www.instagram.com/kuviophoto/

Facebook @kuviophoto, https://www.facebook.com/kuviophoto