Helsinkiläiselle luontokuvaaja Markus Varesvuolle päävoitto kansainvälisessä Glanzlichter 2020 -luontokuvakilpailussa

Lehdistötiedote   •   Maalis 23, 2020 08:30 EET

Kuvaaja Markus Varesvuo, kuvauskalusto Canon EOS-1D X Mark II -järjestelmäkamera ja Canon EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivi

Helsinkiläinen luontokuvaaja Markus Varesvuo on voittanut kuvallaan saksalaisen Glanzlichter 2020 -luontokuvakilpailun, joka järjestettiin nyt 22. kerran. Kilpailuun osallistui noin 17000 kuvaa. Kilpailun voitto irtosi kuvalla merikotkasta, jonka synnystä Markus Varesvuo kertoo seuraavasti.

”Olen käynyt useasti Norjassa kuvaamassa merikotkia hyvän ystävän ja taitavan oppaan Ole Martin Dahlen luona. Osa luontokuvista syntyy yksin puurtaessa, toiset yhteistyössä osaavien kumppaneiden kanssa. Tämän kuvan taustalla on kahden erilaisen osaajan yhteistyö. Ole Martin tuntee alueensa, jossa hän on ruokkinut merikotkia parikymmentä vuotta. Hän ymmärtää valokuvaajien työtä ja veneenhallinta on hallussa. Valokuvaaja voi keskittyä kuvaamiseen”, kertoo Markus.

”Mielessäni olin kypsytellyt ideaa kuvasta, jossa merikotka saalistaa vastavalossa tummaa taustaa vasten. Kuvaa ei ollut helppo toteuttaa; luontokuvauksessa valokuvaaja pääsee hallitsemaan vain osaa tekijöistä. Idean toteutus onnistui ja kyllähän tämä palkinto mieltä lämmittää”, toteaa Markus.

Kuvaustiedot

• Canon EOS-1D X Mark II -järjestelmäkamera ja Canon EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivi
  • 1/3200 sec, f4.5 ISO 3200
  • Kuvattu käsivaralta avoveneestä

Markus Varesvuo on suomalainen luontovalokuvaaja, joka on erikoistunut lintujen kuvaamiseen. Markus on palkittu kuvistaan useissa erilaisissa kilpailuissa vuosien aikana, mukana myös arvostettu Fotofinlandia 2018 -kilpailun voitto. Markus on ollut pitkään mukana Canonin eurooppalaisessa Ambassador-ohjelmassa. Lintukuvauksen eurooppalaisiin kärkinimiin kuuluva Markus Varesvuo on julkaissut useita valokuvakirjoja, joiden kuvitusta täydentävät tekstit lintujen elämästä ja kuvaustilanteista. Lisäksi hänen kuviaan on myyty vuosien varrella tuhansittain kansainvälisten kuvatoimistojen kautta erilaisiin julkaisuihin.

Lisätietoa Markuksesta, https://www.canon.fi/pro/ambassadors/markus-varesvuo/

Lisätietoa Glanzlichter 2020 -luontokuvakilpailusta, https://www.glanzlichter.com/template/index.cfm/fuseaction/executeMenuID/uuidMenu/ED267DA2-155D-00B4-66E664C107343AB0/lastuuid/ED1F5C8F-155D-00B4-66D00B72A8740FE2

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.

Kommentit (3)

Kuva on upea! Mutta kun luin kyseisen valokuvaajan kertomuksen/tarinan valokuvan syntymisestä, meni minulla maku kyseiseen valokuvaan. Itse ajattelin niin, että mikäli osallistuu luontokuvakilpailuun eläin kuvalla (karhu, susi, maakotka jne.) olisi mukavampi katsoa sellaisia valokuvia jotka valokuvaaja on onnistunut ottamaan juuri oikealla hetkellä eikä eläinten ruokintapaikoilla. Valokuvaajalla on tällöin enemmän kuin yksi mahdollisuus ottaa onnistuneita valokuvia sekä valokuvaajalla on mahdollisuus puuttua kuvan sommitteluun. Enemmän arvostusta niitä valokuvaajia kohtaan jotka oikeasti tekevät tätä täysillä ja aidosti!

- Emilia - 2020-03-24 10:25 EET

Olen samaa mieltä Emilian kanssa. Tekstissä kerrotun kuvasyntytarinan kaltaiset menetelmät ovat tämän päivän prokuvaajien keskuudessa
    valitettavan yleisiä. Tarvitaan hyväntahtoisia avustajia ja kuvaaja korjaa potin. Todella surkeaa. Kuvatilaisuuksissa toinen toistaan hienompien
    kuvien taustalla on sama kaava. Yleisölle kannattaisi rehellisesti kertoa, miten nykyhuippukuvat syntyvät. Oman minätaitavuuden korostaminen
    on surkuhupaista. Yksin luonnosta saadut kokemukset ja kuvat ovat tosi paljon arvokkaampia myös kuvaajalle itselleen. Tuuriakin tarvitaan.

- Pertti Tapani Härkönen - 2020-03-24 12:10 EET

Tärkeintä on lopputulos ja kaunis kuva joka on visuaallisesti kaunis ja jota on ilo katsella niin kuin tämä voittokuva.
    Parhaat Onnittelut voitosta!

- Kari Korpihete - 2020-03-24 16:23 EET

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.