Canon EOS R3

Odotus on vihdoin ohi – Canon julkaisee uuden, ennennäkemättömän nopean ja suorituskykyisen EOS R3 -kameran

Canon esittelee tänään odotetun EOS R3 -kameran, joka on todellinen urheilu-, luonto- ja uutiskuvauksen voimanpesä. Perinteitä ja uusinta tekniikkaa yhdistävä EOS R3 tarjoaa kuvaajille Canonin arvostetusta EOS-1-sarjasta tuttua nopeutta EOS R -järjestelmän innovatiivisuudesta ja monipuolisuudesta tinkimättä.

Canon EOS R3 on suunniteltu maailman huippuihin kuuluvien urheilu- ja lehtikuvaajien palautteen perusteella, ja siihen onkin tehty yli 100 eri parannusta Canonin peilittömiin ja DSLR-kameroihin verrattuna. Tuloksena on kamera, joka tehostaa työnkulkuja dramaattisesti sekä vie kuvaajan ja kameran välisen yhteyden aivan uudelle tasolle taaten ennennäkemättömän nopean reaktiokyvyn ja työskentelyn. Uuden, innovatiivisen 24,1 megapikselin kennonsa ansiosta EOS R3 tarjoaa uutis-, luonto- ja urheilukuvaajille täydellisen yhdistelmän suorituskykyä, resoluutiota ja nopeutta, joiden ansiosta he pysyvät aina askelen edellä kilpailijoitaan.

Tulevaisuus on nopea

EOS R3 -kameran 24,1 megapikselin taustavalaistu, pinottu CMOS-kenno mahdollistaa salamannopean kuvaamisen ja reagoi herkästi kuvaajan ohjaukseen. Tehokas kenno poistaa rolling shutter -vääristymän lähes kokonaan, ja sen valotusaika on säädettävissä 30 sekunnista aina 1/64 000 sekuntiin.[1]Näin urheiluvalokuvaajien on helpompi ikuistaa nopeimmatkin liikkuvat kohteet. Elektronisen sulkimen avulla valokuvaajat voivat kuvata jopa 30 kuvaa sekunnissa jatkuvalla automaattitarkennuksella ja -valotuksella silloinkin, kun kuvat tallennetaan RAW-tiedostoina. Kamera tarjoaa myös mahdollisuuden kuvata 15 tai 3 kuvaa sekunnissa. Lisäksi elektroninen suljin on nyt ensimmäistä kertaa yhteensopiva sekä Canonin että kolmannen osapuolen salamalaitteiden kanssa. Elektronisen suljintilan kuvaukseen on lisätty välkynnäntunnistus ja korkeataajuista välkyntää ehkäisevä anti-flicker-kuvaustila, joiden ansiosta kuvaajien ei enää tarvitse huolehtia elektronisten suljinten kanssa tavallisesti ilmenevistä ongelmista. Ominaisuudet tunnistavat ja korjaavat eri valonlähteiden vilkkumisesta johtuvat ongelmat ja ehkäisevät värien epätasaisuutta (banding).

EOS R3:n huippunopea suorituskyky tarjoaa muutakin kuin monta kuvaa sekunnissa: se ulottuu myös tarkennukseen. EOS R3 on tähänastisista EOS R -sarjan kameroista nopein, ja se voi tarkentaa kohteeseensa vain 0,03 sekunnissa –[2]täydellinen ominaisuus arvaamattomissa tilanteissa työskenteleville urheilu- ja uutiskuvaajille. Dual Pixel CMOS AF II -tekniikkaa käyttävässä EOS R3 -kamerassa on entistä älykkäämpi syväoppinut tarkennusalgoritmi. Sen ansiosta kameran jatkuva automaattitarkennus tunnistaa automaattisesti ihmisten ja eläinten silmät, kehot ja kasvot sekä ihmisten päät sekä still- että videokuvauksen aikana. Canon on myös lisännyt kameraan ajoneuvonseurantatoiminnon, joka on suunniteltu erityisesti moottoriurheilua kuvaavia käyttäjiä silmällä pitäen. Sen avulla kuvaajat voivat seurata tarkasti moottoripyöriä, avo-ohjaamoisia Formula-autoja tai GT- ja ralliautoja ja valita itse, tarkentaako kamera ajoneuvoon vai kuljettajan kypärään. Silmien, pään ja kehon tunnistus ulottuu nyt kaikkiin automaattitarkennustiloihin, ja sen lisäksi käyttäjät voivat nauttia uudesta Flexible Zone -ominaisuudesta. Sen avulla he voivat itse määrittää automaattitarkennusalueen muodon ja koon. EOS R3:n tarkennuskyky on aivan omaa luokkaansa: kamera kykenee tarkentamaan kohteeseen jopa -7.5 EV:n valaistusolosuhteissa,[3]eli sen hämäräkuvausominaisuudet ovat huippuluokkaa.

Jotta kuvaaja voisi hallita eri automaattitarkennusvaihtoehtoja vaivatta mielensä mukaan, EOS R3 tarjoaa kolme eri tapaa valita automaattitarkennuksen tarkennuspisteet: nopea älyohjain, tarkka monitoimiohjain ja intuitiivinen Eye Control -automaattitarkennus. Eye Control -automaattitarkennus tarjoaa kuvaajalle entistä luonnollisemman tavan hallita kameran tarkennusta. Uraauurtava, intuitiivinen tapa valita automaattitarkennuspiste siirtää tarkennuspisteen aina sinne, mihin kuvaaja katsoo. Tilanteissa, joissa tapahtuu paljon nopeaan tahtiin, tämä ominaisuus antaa kuvaajalle mahdollisuuden ohjata tarkennusta intuitiivisesti katseellaan.

Rungon sisäinen viisiakselinen kuvanvakain (IBIS) toimii yhdessä RF-objektiivien optisten kuvanvakainten kanssa. Yhdistelmä soveltuu erityisen hyvin käsivaralla kuvaamiseen ja vakauttaa liikkeessä kuvattua videokuvaa tarjoten alan johtavan, jopa 8 askeleen kuvanvakautuksen.

Voita kilpailijasi nopeudessa

Kentällä kuvaaville ammattivalokuvaajille tärkeintä ei ole vain kuvaamisen nopeus: kuvat on myös saatava nopeasti eteenpäin uutistoimituksiin ja -toimittajille. EOS R3 on varustettu lukuisilla yhteysvaihtoehdoilla, kuten Bluetooth (5.0) sekä 5 GHz[4]Wi-Fi. Se tehostaa työnkulkuja huomattavasti ja helpottaa yhteyden muodostamista älypuhelimeen tai langattomaan verkkoon. Sisäänrakennettu Gigabit Ethernet-portti tuo nopeat kiinteät yhteydet kuvaajan käyttöön ja sopii täydellisesti urheiluareenoilla kuvaamiseen. Ja kun nopeudella todella on väliä, kuvaaja voi lähettää valokuvat asiakkaalle myös FTP-yhteyden kautta. Myös EOS R5-[5]ja EOS-1D X Mark III -käyttäjät voivat tallentaa ja jakaa verkkoasetukset EOS R3 -kameran käyttäjien kesken.

Käyttäjä voi ohjata kameraa mobiililaitteella Canonin Camera Connect -sovelluksen avulla tai Browser Remote -etäohjaustoiminnolla kiinteän verkkoyhteyden kautta. EOS-1D X Mark III -kamerasta tutun Browser Remote -toiminnon avulla käyttäjät ja kuvatoimistot voivat muuttaa metadataa, selata kuvia ja ladata niitä myös etänä. Käyttäjät voivat käyttää Canonin Mobile File Transfer -sovellusta (MFT)[6]EOS R3:n kanssa ja lisätä metadataa helposti älypuhelimelta tai lähettää kuvia 4G/5G-verkon kautta silloinkin, kun langatonta yhteyttä ei ole saatavilla.

EOS R3:n uuden lisävarusteen, Smartphone Link AD-P1 -älypuhelinpidikkeen avulla käyttäjät voivat kiinnittää Android-puhelimensa monitoimiseen lisävarusteluistiin (Multi-Function Shoe Adapter) ja lähettää kuvat helposti eteenpäin uuden MFT-sovelluksen avulla[7]. Canon Camera Connect -sovelluksen avulla voit nyt päivittää EOS R3:n laiteohjelmiston vaivatta puhelimesi kautta – ensimmäistä kertaa EOS-sarjan historiassa.

Uskomattomat video-ominaisuudet

Kuten EOS R5, myös EOS R3 edustaa uutta edistysaskelta Canonin hybridikameravalikoimassa. Se tarjoaa pelivaraa valokuvaajille, jotka haluavat kuvata sekä korkealaatuisia valokuvia että laadukasta suuritarkkuuksista videokuvaa. Kameralla on mahdollista kuvata videokuvaa jopa 6K 60p RAW -tarkkuudella. Se on 50 prosenttia tarkempaa kuin 4K-kuva. 6K CRM RAW -tiedostojen ansiosta valotusta ja valkotasapainoa voidaan korjata vielä kuvaamisen jälkeenkin parhaan mahdollisen kuvantoiston varmistamiseksi. Jopa 60p:n 4K-videokuva on ylinäytteistetty (oversampled) 6K-kuvasta huippuluokan 4K-laadun varmistamiseksi. EOS R3 on täydellinen valinta nopean urheilun kuvaamiseen, sillä sen avulla ammattilaiset voivat kuvata jopa 120p:n kuvataajuuden 4K-kuvamateriaalia vaikuttavaksi 4K-tarkkuuksiseksi hidastuskuvaksi. EOS R3:lla voit nyt tallentaa jopa kuusi tuntia tavallista videokuvaa tai 1,5 tuntia videokuvaa suurella 119,88/100p:n kuvataajuudella[8].

Canon EOS R3 on suunniteltu mahdollistamaan sekä valokuvaajille että videokuvaajille erottumisen joukosta ja nousun kilpailun kärkeen. Jotta tiedostot veisivät vähemmän tilaa ja videoihin liittyvät työnkulut sujuisivat nopeammin, kameralla voi kuvata CRM light- tai MP4-kuvaa ALL-I-, IPB- tai IPB light -pakattuna. Näin käyttäjät voivat valita itse juuri omiin tarpeisiinsa ja tallennusmahdollisuuksiinsa sopivan vaihtoehdon. Kaksi korttipaikkaa, UHS-II SD-korttipaikka sekä supernopea CFexpress-korttipaikka, joka mahdollistaa 6K RAW -laatuisen videokuvan tallentamisen. Korttipaikat myös tukevat samanaikaista tallennusta molemmille korteille MP4[9]-tiedostomuodossa, joten saat aina varmuuskopioitua tärkeän materiaalin ajoissa. Canonin arvostettu Canon LOG 3 mahdollistaa 10-bittisen sisäisen tallennuksen laitteelle. Sen ansiosta kuvaajilla on käytössään entistä suurempi dynaaminen alue tai 10bit HDR PQ -kuva, jota käyttäessä materiaalia tarvitsee editoida vain vähän jälkituotannossa. Erityisesti kentällä työskenteleville kuvaajille sopiva EOS R3 -kamera on varustettu Canonin uudella monitoimisella lisävarusteluistilla (Multi-Function Shoe) ja se on yhteensopiva suuntaavan DM-E1D-stereomikrofonin kanssa. DM-E1D on kamerasta virran saava suuntaava stereomikrofoni, joka käsittelee ääntä digitaalisesti. EOS R3 sopii myös yhteen TEAC Tascam CA-XLR2d-C XLR -sovittimen kanssa, joka mahdollistaa kaksikanavaisen äänentallennuksen ammattilaistason XLR-mikrofoneilla.

Intuitiivinen kuvauskokemus

Canonin uusin peilitön kamera tarjoaa kuvaajille EOS-1 sarjasta tuttuja ominaisuuksia ja nopeutta. Kamera hyödyntää Canonin uutta, keskeytyksettä toimivaa (blackout-free) ja korkealaatuista 5,76 miljoonan pisteen elektronista etsintä, jonka viive on lyhyt ja virkistystaajuus jopa 120 kuvaa sekunnissa. Ominaisuuksiensa ansiosta etsin tarjoaa optiset etsimet haastavan kuvauskokemuksen. Yhdessä uuden View Assist -OVF-simulaation kanssa etsin näyttää aiempaa rikkaampia sävyjä ja suuremman dynaamisen alueen. Sulkimen viive on vähimmillään vain 20 millisekuntia, eli alle puolet tavanomaisen kameran vastaavasta. Laite ottaa siis kuvan lähes heti kuvaajan painettua laukaisinta. Uusi, suuritarkkuuksinen 4,1 miljoonan pisteen Vari-Angle -kosketusnäyttö takaa entistä tarkemman näkyvyyden ja tuo kallistettavuutensa ja kierrettävyytensä ansiosta kuvauskulmien hakemiseen uutta joustavuutta. EOS R3 yhdistää EOS-sarjassa aiemmin käytettyjä ergonomisia ratkaisuja uusiin ohjaimiin ja säätömahdollisuuksiin, kuten suljinäänen äänenvoimakkuuden säätely, ja tarjoaa kuvaajille tuttua, mutta vielä aiempaakin parempaa hallittavuutta. Kuvaajat voivat helposti kopioida ja tallentaa mukautetut asetukset muistikortille, mikä säästää aikaa vaihdettaessa kamerasta toiseen. EOS R3:ssa on sama LP-E19-akku kuin EOS-1D X Mark II- ja EOS-1D X Mark III -kameroissa, mikä mahdollistaa pidemmät kuvausajat ja yhteensopivuuden olemassa olevien DSLR-kameroiden kanssa.

EOS R3:ssa on uusi, kevyt ja sääsuojattu magnesiumrunko, joka hylkii vettä ja pölyä ja suojaa kameraa ankarissakin olosuhteissa. Säänkestävyys voidaan ulottaa koko laiteyhdistelmään hyödyntämään myös aiemmin esiteltyjä Speedlite-salamalaitteita AD-E1 -lisävarusteluistin sovittimen avulla. EOS R3 -kameraan on saatavilla myös uusi kompakti Speedlite ST-E10 -salamaohjain. Sen avulla valokuvaajat voivat hallita etäohjauksella useita radioyhteydellä toimivia Speedlite-laitteita.

Canon EOS R3 on huippunopea ja erittäin herkästi kuvaajan ohjaukseen reagoiva kamera, joka tarjoaa urheilu-, luonto- ja uutiskuvaajille etumatkan kisassa siitä, kuka nappaa parhaan kuvan.