Blog post -

Suomalaisia asiakaspalvelijoita tarvitaan Maltalla

Syksyn saapuessa lukuisat suomalaiset tähyilevät lämpimien maiden työmahdollisuuksien perään. Malta houkuttelee monia nuoria suomalaisia, sillä maasta löytyy asiakaspalvelutyötä ilman aiempaa kokemusta ja koulutusta. Asiakaspalvelutiimin vetäjänä toimiva Sanni kertoo, mitä hakijoilta vaaditaan.

Kuka olet ja miten päädyit itse Maltalle?

Olen Sanni ja työskentelen asiakaspalvelutiimin esimiehenä Cashmio-kasinolla. Suomessa opiskelin hoitoalalla, mutta olin kyllästynyt Suomen harmauteen, kylmyyteen ja pimeyteen. Seurasin Instagramissa kaveriani, joka asui Maltalla ja innostuin maasta valtavasti. Niinpä päätin hakea töihin samaan yritykseen. Tein haastattelun Skypessä videopuhelun kautta ja sain paikan. Muutin Maltalle kahden kuukauden varoitusajalla. Vielä kertaakaan en ole katunut!

Miksi Maltalle kaivataan suomalaisia asiakaspalvelijoita?

Haluamme tarjota suomalaisille asiakkaillemme palvelua omalla äidinkielellä. Meille on tärkeää, että asiakaspalvelu on mutkatonta, sujuvaa ja hauskaa, ja se onnistuu parhaiten, kun puhumme asiakkaiden kanssa samaa kieltä.

Millaista asiakaspalvelijan työ on käytännössä?

Työ on vaihtelevaa ja sitä tehdään yrityksestä riippuen kahdessa tai kolmessa vuorossa. Nurkan takana voi odottaa erittäin hektinen ja kiireinen päivä tai todella rauhallinen työvuoro. Pääasiassa otamme vastaan asiakkaiden chat-viestejä ja sähköposteja ja vastaamme heidän kysymyksiinsä. Osassa yrityksissä on myös puhelinpalvelu. Tämän päätyön lisäksi meillä on monta muuta päivittäistä tehtävää. Esimerkiksi käymme joka päivä läpi sivuston, jotta varmistumme siitä, että kaikki toimii kuten pitääkin.

Kaikki asiakaspalvelijat käyvät läpi koulutuksen niin, että jokainen pystyy vastamaan kysymyseen kuin kysymykseen ja pystyvät tiimityöskentelyn lisäksi toimimaan myös täysin itsenäisesti vuorossa. Apua on kyllä tarjolla kinkkisissä tilanteissa oman työpäivän päätyttyäkin, kun vaan laittaa viestiä.

Mikä on asiakaspalvelussa parasta? Entä pahinta?

Parasta on työnkuvan monipuolisuus, se ei rajoitu vain chatteihin ja sähköposteihin. Lisäksi kokemuksen kertyessä tarjoamme lisätehtäviä jokaisen oman kiinnostuksenkohteiden mukaan. Asiakaspalvelun kautta voi myös näyttää oman osaamisensa ja motivaationsa, ja mahdollisesti edetä myöhemmin muihin tehtäviin. Parasta on kuitenkin työskennellä paikassa, jossa vedetään yhtä köyttä ja autetaan toinen toista.

En näe työnkuvassa "pahinta" puolta, mutta stressaavia hetkiä löytyy, kun jotain odottamatonta tapahtuu ja asiakaschatteja tulee yhtäkkiä valtava määrä. Kaikesta ollaan aina selvitty ja siitäkin huolimatta asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla!

Millainen on Maltan verotus ja palkkaus?

Malta ei työntekijöille ole "veroparatiisi," kuten sitä saatetaan mainostaa. Veroja ja muita maksuja maksetaan noin 25 % palkasta tietenkin hieman palkkatasosta riippuen. Palkkaus vaihtelee tietenkin yrityksestä toiseen, mutta asiakaspalvelutehtävissä toimivan suomalaisen palkka on yleensä siinä parin tuhannen euron tietämissä. Vuokria lukuunottamatta Malta on kuitenkin elinkustannuksiltaan Suomea edullisempi, joten kasinoiden asiakaspalvelijan palkalla tulee mukavasti toimeen. Palkan lisäksi työntekijä voi saada muita etuuksia, kuten esimerkiksi liikuntaetuja, yksityisen sairausvakuutuksen ja ilmaisia lounaita ja aamiaisia.

Mitä asiakaspalvelutehtävissä vaaditaan?

Työ vaatii ehdottomasti joustavuutta, tiimityöskentelytaitoja, ongelmanratkaisukykyä, sekä asiakaspalvelualttiutta isolla A:lla. On tärkeää, että työntekijä on motivoitunut ja innostunut kehittämään itseään. IGaming-ala on nopeasti kehittyvä, jatkuvasti muuttuva sekä kasvava, ja asiakaspalvelussa on pysyttävä aallonharjajalla muutoksista ja uudistuksista. Tietenkin työntekijän on osattava puhua ja kirjoittaa sujuvaa suomea ja englantia. Työkielenä meillä on englanti, ja lisäksi suomalaiset asiakaspalvelijat hoitavat myös muiden kuin suomalaisten asiakkaiden yhteydenottoja. Englannin ja suomen lisäksi muu kielitaito ei ole pakollista, mutta se on tietenkin ehdoton plussa.

Kiinnostuitko Maltan tarjoamista mahdollisuuksista asiakaspalvelun tai muun tehtävän saralla? Käy tutkimassa Cashmion avoimet työpaikat ja kenties olet pian osa iloista tiimiämme.

• malta
  • kasino