Ohita
12 voltin akkuja, kuten VARTA® AGM -ajoneuvoakkuja, käytetään toissijaisena virtalähteenä varmistamaan kriittisten turvajärjestelmien keskeytyksetön toiminta.

AUTAMME HUOLTOLIIKKEITÄ TULEVAISUUDEN AJONEUVOTEKNOLOGIAN HALLINNASSA

Sähköajoneuvojen määrä markkinoilla kasvaa, mitä selittää osaltaan Euroopan unionin tavoite vähentää hiilidioksidipäästöjä 37,5 % vuoteen 2030 mennessä. Sähköistyminen on lisännyt matalajänniteverkkoon kohdistuvia vaatimuksia ja vaikuttaa 12 voltin ajoneuvoakuilta vaadittuihin ominaisuuksiin. Lisäksi ajoneuvot ovat yhä automatisoidumpia, minkä vuoksi 12 voltin akku on nykyään kriittinen turvallisuuskomponentti redundanssin ja ajoavustimien kannalta.

Sähköautojen korkeajänniteakut ovat litiumioniakkuja, jotka syöttävät sähköä voimansiirtoon ja työntövoimajärjestelmään, mutta eivät koko ajoneuvoon ja kaikkiin tämän sähköisiin järjestelmiin. Mukavuus- ja turvallisuustoiminnot saavat virtansa sisäisestä 12 voltin sähköjärjestelmästä, jossa käytetään 12 voltin lyijyakkua eli lisäakkua. Se toimii ajoneuvon sähköjärjestelmän toissijaisena virtalähteenä ja varmistaa auton toiminnan paitsi ajon, myös pysäköinnin aikana ja silloin, kun korkeajänniteakku on erotettu voimansiirrosta.

Monia mukavuus- ja turvallisuustoimintoja, kuten kaistavahtia, automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ja ennakoivaa turvajärjestelmää, ohjaavat älyjärjestelmät, jotka saavat sähkönsä 12 voltin järjestelmästä. Sama koskee useimpia auton valvontatoimintoja, joiden toiminta perustuu automaattisiin hallintajärjestelmiin. Tämä lisää luotettavan ja suorituskykyisen virransyötön tarvetta.

Miksi nykyaikaisissa sähköautoissa käytetään edelleen lyijyakkuja?
Litiumioniakkuja pidetään usein lyijyakkuja teknisesti edistyneempänä vaihtoehtona. Muihin ratkaisuihin verrattuna litiumioniakut eivät välttämättä kuitenkaan ole yhtä kestäviä ja edellyttävät jatkuvaa BMS (Battery Management System) valvontaa. Kaiken kaikkiaan niissä käytetään erittäin monimutkaista teknologiaa.

Lyijyakut taas ovat tunnetusti luotettavia ja verrattain edullisia. Niiden toimintalämpötila-alue on laaja, mikä parantaa koko järjestelmän toiminnallista kestävyyttä. Lisäksi ne ovat turvallisia, mikä tekee niistä korvaamattomia tulevaisuuden vähäpäästöiselle liikkumiselle. Ajoneuvojen elinkaarianalyysit osoittavat, että lyijyakkujen ympäristövaikutus on muita akkuteknologioita pienempi.

”Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että lyijyakkujen ainutlaatuiset edut ovat merkittävässä asemassa, jotta voimme vastata alati kasvaviin turvallisuutta, mukavuutta ja yhdistettävyyttä koskeviin kuluttajaodotuksiin”, Clariosin EMEA-alueen teollisuus- ja valtiosuhteista vastaava johtaja Christian Rosenkranz toteaa.

Mikä tekee VARTA-akuista kilpailevia tuotteita parempia?
VARTA® AGM -akut toimivat luotettavasti vuosien ajan, mikä tekee niistä täydellisen valinnan täyssähkö- ja hybridiautojen 12 voltin sähköjärjestelmiin. Vankan rakenteen, vakaan toiminnan ja turvallisuuden ansiosta ne ovat luja ja luotettava virtalähde. VARTAn 12 voltin akkujen valikoima on suunniteltu vastaamaan niin nykyisten kuin tulevaisuuden sähköautojen tarpeisiin. VARTA-akut syöttävät sähköä kriittisiin turvajärjestelmiin sekä mukavuus- ja energiansäästötoimintoihin. Niissä on riittävästi varakapasiteettia tulevaisuudenkin ajoneuvojärjestelmiä varten.

Lue lisää VARTA-tuotteista täällä: VARTA Partner Portal

Kaikki tunnetuimmat autonvalmistajat ovat jo siirtyneet tai siirtymässä sähköautomarkkinoille täyssähkö- tai hybridimalleilla. Maailman johtavana akkuvalmistajana Clarios on VARTA-tuotemerkillään ensisijainen toimittaja kaikille merkittäville alkuperäisille laitevalmistajille. VARTA-tuotteet täyttävät kaikki laitevalmistajien vaatimukset. Siksi monet maineikkaista valmistajista, esimerkiksi Mercedes, Volkswagen ja BMW, käyttävät autoissaan VARTAn akkuja.

Miten autojen sähköistyminen vaikuttaa jälkimarkkinoihin?
Autoteollisuuden jälkimarkkinoilla, joka on perinteisesti ollut alalle tärkeä ja vakaa tulontuottaja, on tiedossa suuria muutoksia. Ne liittyvät esimerkiksi asiakkaiden muuttuviin odotuksiin, uusien teknologien yhä nopeampaan yleistymiseen ja kilpailukyvyn muutoksiin.

On arvioitu, että vuonna 2030 yli 50 % autojen ensirekisteröinneistä tehdään sähköautoille. Se tarkoittaa sitä, että sähköautoja tuodaan enenevissä määrin riippumattomiin huoltoliikkeisiin, joiden on oltava valmiita huoltamaan niitä ja näin ollen valmistauduttava tähän kysyntään. Suuntaus myös lisää kilpailua sähköajoneuvoihin erikoistuneiden huoltoliikkeiden taholta.

Tämän kehityksen vuoksi riippumattomien huoltoliikkeiden on erittäin tärkeää sijoittaa rekrytointiin, koulutuksiin ja oikeisiin laitteisiin. Nämä tekijät ovat avainasemassa kilpailijoista erottumisessa ja siinä, pystytäänkö huoltoliikkeessä pysymään mukana seuraavan sukupolven yhä monimutkaisempien ajoneuvojen teknisessä kehityksessä.

Miten VARTA tukee huoltoliikkeitä niiden päivittäisessä toiminnassa?
Kun sähköajoneuvojen määrällinen taso nousee, riippumattomien huoltoliikkeiden on pystyttävä tarjoamaan oikeanlaista huoltoa. Niiden on valittava oikea akku, jotta turvallisuustoiminnot toimivat oikein ja asiakkaille voidaan tarjota ensiluokkaisia huoltopalveluja. Akkuja koskevat alkuperäislaitteiden huoltovaatimukset tulee ottaa huomioon. Mekaanikon on selvitettävä ne ennen akun vaihtoa.

VARTA haluaa auttaa huoltoliikkeitä vastaamaan tuleviin haasteisiin ja on siksi kehittänyt alustan, joka tarjoaa kaikki kumppaniensa tarvitsemat ratkaisut: VARTA Partner Portalin. Tehokas verkkotyökalu sisältää runsaasti asiantuntevaa tietoa kaikista akkuihin liittyvistä aiheista.

Kaikki parhaan huoltopalvelun tarjoamiseen tarvittavat tiedot, esimerkiksi tietylle ajoneuvolle sopiva akkumalli, akun tarkka sijainti tai yksityiskohtaiset asennusohjeet, löytyvät helposti akkuhaun avulla.

Mekaanikot voivat syventää asiantuntemustaan ja teknistä osaamistaan Battery World Professional -tietokannassa, joka on täynnä käytännöllisiä ja informatiivisia artikkeleita sekä edistyksellistä teknistä tietoa. VARTA Partner Portal kattaa 99,8 % nykymarkkinoiden ajoneuvomalleista, täyssähköautot ja hybridit mukaan lukien. Tämän ansiosta VARTA-portaalia käyttävien huoltoliikkeiden on helppo löytää ja asentaa uudet akut nopeasti ja luotettavasti.

Lisäksi palvelu sisältää lukuisia lisäominaisuuksia, esimerkiksi VARTA Fleet Program -tukiohjelman, mediakeskuksen, kokonaiskustannusten laskurin ja erilaisia verkkokoulutuksia.

Rosenkranz uskoo, että tulevat vuodet voivat olla vaikeita riippumattomille huoltoliikkeille. ”Vaikeudet voi kuitenkin kääntää voitoiksi, jos niihin osaa vastata oikein. 12 voltin akuilla on jatkossakin tärkeä tehtävä erilaisissa sähköajoneuvoissa – niin nyt jo markkinoilla olevissa kuin tulevissa malleissa. Huoltoliikkeiden ja tukkukauppojen on mukauduttava kehityksen mukanaan tuomiin muutoksiin. Meillä on kuitenkin täysi luotto niiden osaamiseen ja olemme tukena matkan kaikissa vaiheissa.”

Kategoriat

Clarios, formerly Johnson Controls Power Solutions, is a world leader in advanced energy storage solutions. We partner with our customers to meet increasing market demand for smarter applications, on a global scale. Our 16,000 employees develop, manufacture and distribute a portfolio of evolving battery technologies for virtually every type of vehicle. Technologies that deliver uniquely sustainable, next-generation performance, and bring reliability, safety and comfort to everyday lives. We add value at every link in the supply chain, contributing to the progress of the communities we serve and the planet we all share. Learn more about Clarios at www.clarios.com

Lehdistön yhteyshenkilö Marketing Manager Nordics and Baltics +46 70 429 60 16

Christian Kulmala

Lehdistön yhteyshenkilö Sales Manager Finland +358-(0)40-5148007

Liittyvä sisältö

Clarios on maailman johtava ajoneuvoissa käytettävien edistyneiden matalajänniteakkujen valmistaja.

Kehitämme yhä älykkäämpiä ratkaisuja käytännöllisesti katsoen kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Meillä on 16 000 työntekijää yli 100 maassa. Tarjoamme vankkaa asiantuntemusta jälkimarkkina- ja OEM-kumppaneillemme ja tuotamme samalla turvallisuutta, varmuutta ja mukavuutta arkeen. Ympäristö- ja yhteiskuntavastuu ovat meillä keskiössä. Toteutamme sitä muun muassa kunnianhimoisen kestävyystyön kautta, jota jaamme edelleen toimialallamme. Keräämme, kierrätämme ja hyödynnämme uudelleen jopa 99 prosenttia akkujemme materiaaleista. Clarios on Brookfield Business Partners -yhtiön tytäryhtiö.