Christian Rosenkranz, Clarios vice president, sustainability and corporate affairs EMEA.

Clarios ja sen VARTA®-brändi voittivat kiertotalouspalkinnon johtavana akkujen kierrättäjänä World Sustainability Awards – kilpailussa

Glendale, Wisconsin, 25.10.2023 — VARTA-brändin valmistaja Clarios on voittanut kiertotalouspalkinnon vuoden 2023 World Sustainability Awards -kilpailussa.

Clarios on tulevaisuuden liikenteen mahdollistavien pienjänniteakkujen globaali johtaja ja yksi 15 yrityksestä, jotka olivat palkintoehdokkaina. Clarios selviytyi viimeiselle arviointikierrokselle ainoana autoteollisuuden toimijana.

”Olemme ylpeitä World Sustainability Awards -kilpailussa saamastamme tunnustuksesta. Oli kunnia olla mukana muiden johtavien ja kestävää toimintaa tavoittelevien yritysten joukossa”, Clariosin toimitusjohtaja Mark Wallace sanoo. ”Odotamme innolla yhteistyön jatkamista asiakkaiden, kumppanien, toimittajien, päätöksentekijöiden ja muiden sidosryhmien kanssa, jotta voimme selättää haasteet ja rakentaa kestävää tulevaisuutta yhdessä.”

Kiertotalouspalkinnon vastaanotti Amsterdamissa 19. lokakuuta Clariosin EMEA-alueen kestävästä kehityksestä ja yrityssuhteista vastaava johtaja Christian Rosenkranz.

World Sustainability Awards -sivuston mukaan palkinto on tunnustus yrityksille, jotka uudistavat toimintaansa ja arvoketjujaan ”kestävämpi tulevaisuus mielessä”. ”Kun kierto suljetaan, materiaalit ja tuotteet voidaan ottaa talteen, kierrättää ja hyödyntää yhä uudelleen ja uudelleen. Palkintokategoriassa annetaan tunnustusta yrityksille, jotka tekevät kaikkensa kiertotalouden eteen ja ovat tehneet merkittäviä muutoksia toimintaansa tavoitteen saavuttamiseksi.”

Clarios kerää ja kierrättää joka päivä noin 8 000 käytettyä akkua uusiksi akuiksi globaalin järjestelmänsä kautta. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki ajoneuvojen akut suunnitellaan kestävästi ja voidaan ottaa talteen ja uudelleenkäyttää taloudellisesti ja vastuullisesti. Esimerkiksi VARTA-brändimme tuotteet on suunniteltu siten, että jopa 99 prosenttia akkujen materiaaleista voidaan ottaa talteen, kierrättää ja uudelleenkäyttää vastuullisesti uusiksi akuiksi tai muiksi tuotteiksi. Hyödyntämällä akuissaan kierrätysmateriaaleja Clarios kuluttaa 90 prosenttia vähemmän energiaa ja tuottaa 90 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin neitseellisiä materiaaleja käyttämällä.

Kyseessä ei ole ensimmäinen tunnustus, jonka Clarios on johtavana toimijana saanut työstään sellaisen infrastruktuurin rakentamiseksi, jota kiertotalouden vakiinnuttaminen osaksi akkuteollisuutta edellyttää. Vuonna 2021 Yhdysvaltain energiaministeriö julisti Clariosin litiumioniakkujen kierrätyspalkintonsa vaiheen II voittajaksi. Clarios jatkaa henkilöstönsä asiantuntemuksen valjastamista tunnistaakseen ratkaisuja litiumioniakkujen tulevaisuuden kierrätyksen haasteisiin ja tukeakseen autoteollisuuden toimijoita, jotka haluavat edistää kiertotaloutta uusien ajoneuvojen valmistuksessa.

Vuonna 2017 Clarios perusti akkujen vastuullisuutta edistävän Responsible Battery Coalition -yhdistyksen ja aloitti kumppanuuden World Economic Forumin kanssa Global Battery Alliance -ohjelmassa, jossa pyritään vauhdittamaan ja laajentamaan akkujen kiertotaloutta nyt ja tulevaisuudessa. Ponnistelut ovat tuoneet yhteen eri maiden hallituksia, kansalaisjärjestöjä, johtavia yrityksiä ja korkeakouluja, jotka haluavat edistää akkujen kestävää kehitystä ja kiertotaloutta.

Lue lisää Clariosin työstä kestävän kehityksen eteen tutustumalla yrityksen viimeisimpään ESG-raporttiin.

Tietoa Clariosista: Clarios on maailman johtava liikenteeseen tarkoitettujen, edistyksellisten pienjänniteakkujen valmistaja. Tuemme kehitystä tarjoamalla yhä älykkäämpiä ratkaisuja käytännössä kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Meillä on 16 000 työntekijää yli 100 maassa, mikä tuo kattavaa asiantuntemusta jälkimarkkina- ja OEM-kumppaneillemme sekä luotettavuutta, turvallisuutta ja mukavuutta jokapäiväiseen elämään. Kannamme vastuumme keskittymällä ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan. Noudatamme parhaita kestävän kehityksen käytäntöjä ja edistämme niitä koko toimialallamme. Clarios on sitoutunut kestävään kehitykseen ja operatiiviseen erinomaisuuteen. Teemme työtä varmistaaksemme, että 99 % akkujen materiaaleista otetaan talteen, kierrätetään ja uudelleenkäytetään. Clarios on Brookfieldin portfolioyhtiö.

Tietoa VARTAsta: VARTA®-akut ovat polttoainetta säästävien innovaatioiden, kuten Start-Stop-järjestelmien, liikkeelle paneva voima. Ne käynnistävät auton moottorin luotettavasti kerta toisensa jälkeen ja auttavat varmistamaan ajoneuvon parhaan mahdollisen suorituskyvyn. VARTA-tuotemerkillä on yli 125 vuoden historia. Johtavat ajoneuvovalmistajat ovat valinneet ensiasennukseen VARTA-akut, joihin autoilijat ympäri maailmaa luottavat.

Christian Riedel

Director Global External Communications +49 511 975 1094