Tutkimus: Ksylitolin jakaminen päivähoidossa sujuu ongelmitta

Ksylitolipastillien jako päiväkodeissa ja siihen liittyvät arkipäivän hankaluudet nousevat ajoittain keskusteluun. Tuoreessa tutkimuksessa asiaa kysyttiin niiltä, jotka käytännössä pastillisirkusta päiväkodeissa pyörittävät. Ylivieskan seudulla* tehdyn tutkimuksen mukaan päiväkotien henkilökunta suhtautuu erittäin myönteisesti ja innokkaasti ksylitolipastillien jakamiseen.

Ksylitolipastillien jakamista ei koeta ylimääräiseksi vaivaksi. Päinvastoin, päiväkotien hoitajien asenteet päiväkodissa tehtävää suun terveyden edistämistä kohtaan olivat tutkimuksen mukaan erittäin positiivisia. Pastillien jakamisen ei koettu vievän liikaa aikaa tai olevan hankalaa ja niiden jakamista haluttiin jatkaa myös tulevaisuudessa.

- Sekä päiväkodin henkilökunta että lasten vanhemmat ovat suhtautuneet ksylitolin jakamiseen myönteisesti. Asialla on sekä kasvatuksellinen että terveydellinen näkökulma, tiivistää Varhaiskasvatuspalveluiden palvelupäällikköSari SuhonenPeruspalvelukuntayhtymä Kalliosta.

Tutkimuksessa kaikki vastaajat kokivat lasten suunterveyden edistämisen tärkeäksi. Yli 90 % vastaajista oli sitä mieltä, että on tärkeää pyrkiä vähentämään lasten sokeripitoisten välipalojen ja juomien saantia ruokailuiden välillä.

- Ylivieskan seudun esimerkki osoittaa, että kun suun terveydenhuollon ja päivähoidon välinen yhteistyö onnistuu, ksylitolipastillien jakaminen päiväkodeissa voi sujua ongelmitta, sanoo hammaslääketieteen tohtoriMarja-Liisa Laitala Oulun yliopistosta.

Ministeriö suosittelee, kuntien käytännöt vaihtelevat

Säännöllisellä ksylitolin käytöllä päivähoidossa on osoitettu olevan lasten hammasterveyttä edistävä vaikutus ja Suomessa useissa päiväkodeissa on jaettu ksylitolipastilleja tai –purukumia. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi lokakuussa 2013 suosituksen, jonka mukaan lapsille tulisi jakaa maksuton ksylitoliannos (1-2 pastillia /purukumia) päivähoidossa ruokailun jälkeen. Osa kunnista ja kaupungeista kustantaa jaettavat ksylitolituotteet, kun taas joillakin paikkakunnilla vanhemmat ostavat itse lapsilleen päivähoidossa jaettavat ksylitolipastillit tai -purukumit.

Helsingissä ksylitolipastillien jakaminen alle esikouluikäisille lopetettiin vuoden 2013 alussa käytännön ongelmien vuoksi, mutta myöhemmin samana vuonna jakaminen päätettiin aloittaa uudelleen. Nykyisin pastillit kustantaa Helsingin kaupunki. Myös Ylivieskan alueella lapsille jaetaan kaksi ksylitolipastillia lounaan jälkeen ja PPKY Kallio maksaa kulut.

Näin tutkimus tehtiin:

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena *Peruspalvelukuntayhtymä Kallion (PPKY Kallio vastaa terveyspalveluista Ylivieskassa, Nivalassa, Alavieskassa ja Sievissä) kaikissa kunnallisissa päiväkodeissa toukokuussa 2013. Kyselyssä kartoitettiin lastenhoitohenkilökunnan käsityksiä ja mielipiteitä suunterveydestä sekä ksylitolipastillien jakamisesta päiväkodissa. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista, ja lomake täytettiin nimettömänä. Kyselyyn vastasi 95 % (142/150) lastenhoitoon osallistuvasta henkilökunnasta.

Lähteet:

Norja Emmi, Laitala Marja-Liisa, Virtanen Jorma. Ksylitolipastillien jakaminen päivähoidossa. Suomen Hammaslääkärilehti 2014; 9(21): 22-26.

Lisätietoja:

Marja-Liisa Laitala