Coca-Cola lanseeraa luomujuomat Suomeen

Honest® luomuteet ja lemonadet ovat vähemmän makeita ja hiilihapottomia juomia, joiden raaka-aineiden luonnonmukainen kasvatus suojelee luonnon monimuotoisuutta ja hyödyllisiä hyönteisiä.

Amerikan myydyin luomutee Honest syntyi 20 vuotta sitten ja on siitä alkaen ollut luomujuomien tiennäyttäjä. Useissa Euroopan maissa myynnissä olevat Honest -luomujuomat lanseerataan vihdoin Suomeen neljän herkullisen juoman perheenä: kaksi luomuteejuomaa ja kaksi luomu-lemonade-hedelmäjuomaa. Luomu on tätä päivää ja tulevaisuutta ja luonnonmukaisesti viljeltyjen raaka-aineiden arvostus on Suomessa kasvussa. Luomulla on suuri merkitys luonnon monimuotoisuuden säilymisen kannalta, sillä luonnonmukainen viljely mm. suojelee hyödyllisiä hyönteisiä kuten hunajamehiläisiä, pieniä nisäkkäitä ja lintuja.

HONEST® luomutee on teelehdistä uutettu juoma, jossa maistuu häivähdys hedelmää ja hienoinen makeus. Juoma maistuu vähemmän makealta olematta kitkerä, mikä yllättää positiivisesti jo ensikulauksella. Valittavana on kaksi makua: Honest Luomu Valkoinen Tee Persikka-Rosmariini ja Honest Luomu Musta Tee Vadelma-Basilika

HONEST® luomu lemonade -juomissa maistuu kesä. Jos ei ole koskaan aiemmin maistanut aitoa amerikkalaista lemonadea, nyt on siihen hyvä mahdollisuus. Juomat ovat nimittäin saaneet inspiraation amerikkalaisista kotitekoisten lemonade-juomien resepteistä. Honest-lemonadeissa käytetään luomu sitruunamehua ja myös niissä on vain häivähdys makeutta. Nämä juomat tuntuvat ja maistuvat juuri oikeilta. Saatavilla kaksi makua: Honest Luomu Lemonade ja Honest Vaaleanpunainen Luomu Lemonade.

LUOMUN ARVOSTUS LISÄÄNTYY KAIKKIALLA MAAILMASSA, MYÖS SUOMESSA

Nyt jo yli miljoona suomalaista ostaa viikottain luomutuotteita ja luomulla on hyvä kasvuvauhti. Viime vuonna luomun myynti kasvoi 13%. Luomutuotteiden kysyntää vahvistavat vastuullisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät kulutustrendit.

- Honest-juomat on lanseerattu menestyksellä useissa Europpan maissa, mm. kaikissa Pohjoismaissa. Myös Suomessa kiinnostus luonnonmukaisia tuotteita kohtaan on kasvussa, joten uskomme uusien Honest-juomien saavan hyvän vastaanoton myös täällä. Vastaavanlaista juomaperhettä ei ole toista, sanoo Vilma Karvonen, Suomen Coca-Colalta.

LUONNONMUKAINEN VILJELY SUOJELEE ELÄIMIÄ JA LUONNON MONIMUOTOISUUTTA

Luomu tarkoittaa, että tuote tai sen raaka-aineet on kasvatettu tarkasti määritellyissä ja valvotuissa luonnonmukaisissa eli luomu-olosuhteissa. Luomu tarkoittaa käytännössä mm. sitä, että käytetään vähemmän tuholaismyrkkyjä, rikkakasveja ei tuhota kemiallisesti eikä tiloilla käytetä keinotekoisia lannoitteita. Luonnonmukainen viljely suojelee eläimiä ja luonnon monimuotoisuutta, koska siinä käytetään luontaisia tuholaistorjuntamenetelmiä ja vähemmän kemikaaleja, jotka tuhoavat hyödyllisiä hyönteisiä kuten hunajamehiläisiä, pieniä nisäkkäitä ja lintuja.

Honest-juomien raaka-aineiden on täytettävä EU:n asettamat kriteerit luomu maanviljelylle. Juomissa käytetään vain maataloustuotteita, jotka sertifiointiin erikoistuneet kolmannet toimijat ovat vahvistaneet täyttävän luomu vaatimukset.

Kaikissa Honest-pakkauksissa on EU:n luomutunnus. Lehtimerkki on pakollinen luomutunnus kaikissa pakatuissa luomuelintarvikkeissa, jotka on valmistettu EU:n alueella. Honest-juomista ja niiden luonnonmukaisten raaka-aineiden kasvattajista voi lukea enemmän www.coca-cola.fi

KOTIKEITTIÖSTÄ AMERIKAN SUOSITUIMMAKSI

Amerikan myydyimmät luomuteejuomat syntyivät amerikkalaisten Seth Goldmanin ideasta vuonna 1998. Hän oli pannut merkille, että kauppojen juomahyllyistä puuttui hyvänmakuinen mutta vähemmän makea juoma, jota voisi nauttia hyvällä omallatunnolla.

- Juomien valmistus alkoi 20 vuotta sitten klassisesti omassa keittiössäni. Jo ensihetkestä alkaen toivoimme kehittävämme jotain sellaista, joka ohjaisi ihmisten juomavalintoja luonnonmukaisempaan suuntaan ja maultaan myös vähemmän makeisiin juomiin. Vaatimattomasta alusta johtuen minun tekee mieli pyytää jotakuta nipistämään minua aina, kun Honest-juomat lanserataan uuteen maahan, kommentoi Honestin perustaja Seth Goldman juomien lanseeraamista Suomeen.”