Coca-Cola tuo pakkauksen ensimmäistä kertaa pois laboratorio-olosuhteista ja testaa sitä rajoitetulla kuluttajalanseerauksella Euroopassa. Testin avulla kerätään tietoa kokonaan paperina kierrätettävän pullon kehittämiseksi valmiiksi.

Coca-Cola testaa paperipulloa kuluttajakäytössä Euroopassa

Kuluttajatestillä haetaan lisää näkemystä juomapakkauksen kehittämiseksi valmiiksi.

Coca-Cola esitteli paperipullonsa ensimmäisen prototyypin viime vuoden syksyllä yhdessä

tanskalaisen paperipullo-start-up-yhtiö Pabocon kanssa. Tänä keväänä Coca-Cola tuo pakkauksen ensimmäistä kertaa pois laboratorio-olosuhteista ja testaa sitä rajoitetulla kuluttajalanseerauksella Euroopassa. Unkarissa keväällä toteutettavan koelanseerauksen avulla kerätään tietoa kuluttajien suhtautumisesta uuteen pakkaustyyppiin ja pakkauksen sopivuudesta päivittäistavaramyyntiin. Tätä hyödynnetään pakkauksen jatkokehityksessä.

Paboco-paperipulloyhtiön kehittämän teknologian avulla on mahdollista suunnitella kokonaan kierrätettävä juomapakkaus, jonka materiaali on peräisin vastuullisesti hankitusta puusta. Tavoitteena on, että pakkauksen sisäpinnalla on biopohjainen pinnoite, joka ei läpäise nesteitä, hiilidioksidia tai happea. Pakkaus sopii niin hiilihapollisten kuin kuplattomienkin juomien sekä kosmetiikan pakkaamiseen.

Tänä keväänä Coca-Cola testaa kuluttajakäytössä paperipullon ensimmäistä prototyyppiä, joka esiteltiin viime syksynä. Coca-Cola lanseeraa 2000 paperipullon rajoitetun erän yhtiön kasvipohjaista Adez-juomaa päivittäistavaramyyntiin Unkarissa. Koelanseeraus on tärkeä testi, jolla pyritään keräämään ymmärrystä kuluttajien suhtautumisesta uuteen pakkaukseen ja siitä, miten paperipullo toimii kaupallisessa käytössä.

Testikäyttöön valitun 250 millilitran kokoisen prototyyppipullon sisäpinnalla on ohut kierrätettävä muovikerros ja muovinen korkki. Pakkaus on jo nyt kokonaan kierrätettävä niillä markkinoilla, joissa on olemassa muovitetun kartongin keräys ja kierrätys. Tavoitteena on kuitenkin kehittää kokonaan vain paperina kierrätettävä juomapakkaus.

Kuluttajatesti on seuraava tärkeä askel Coca-Colan pyrkiessä kehittämään muovittomasta paperipakkauksesta toimiva juomapakkaus.

- Tämä testi on ensimmäinen kerta, kun paperipullomme pääsee pois laboratoriosta, kertoo Daniela Zahariea, Euroopan Coca-Colan tekninen hankintaketjujen ja innovaatioiden johtaja. Pakkaus on nyt ensimmäistä kertaa siinä käyttötarkoituksessa, johon sitä on kehitetty ja kuluttajat pääsevät nauttimaan juomaamme siitä.

Coca-Colan odotetaan innovoivan ja kehittävän uudenlaisia vastuullisempia pakkausratkaisuja. Onnistuakseen tässä Coca-Cola rakentaa yhteistyökumppanuuksia erilaisten yritysten kanssa, kuten paperipullon takana olevan Pabocon kanssa. Nyt toteutettava prototyyppipakkauksen markkinatesti on Coca-Colan ja Pabocon yhteistyön seuraava merkittävä virstanpylväs sitten viime syksynä julkistetun prototyypin valmistumisen jälkeen.

Coca-Colan paperipullon prototyyppi on kehitetty yhteistyössä The Paper Bottle Companyn (Paboco) tutkijoiden ja Coca-Colan Brysselin tutkimus- ja kehityslaboratorion kanssa. Paperipulloyhtiö Paboco® on paperipakkausmateriaalien kehittäjä BillerudKorsnäsin ja pullonvalmistukseen erikoistuneen Alplan yhteisyritys. Pabocon tavoitteena on tarjota kuluttajille täysin biopohjainen ja 100% kierrätettävä paperipullo, joka kiertää paperina ja muuttaa juoma-alaa. www.paboco.com