Sprite-pullot muuttuvat kirkkaiksi, koska värillinen PET-muovi ei kierrä uusiin pulloihin. Ympäristön kannalta on parasta, jos pullot saadaan kierrätettyä uusiksi pulloiksi.

Ikoninen vihreä Sprite-pullo siirtyy historiaan - pullot muuttuvat kirkkaiksi ympäristösyistä

Suomen Coca-Cola ja Sinebrychoff luopuvat värillisten Sprite -muovipullojen käytöstä, koska värillistä muovia on hankala kierrättää uusiksi pulloiksi. 1960-luvulta saakka vihreistä pulloista tunnetun Spriten uudet muovipullot valmistetaan jatkossa vain kirkkaasta PET-muovista, josta osa on kierrätettyä muovia.

Suomen suosituin sitruuna-limettijuoma Sprite luopuu tänä keväänä värillisistä muovipulloista ympäristösyistä. Uudistetuissa pulloissa käytettävä kirkas muovi voidaan kierrättää uusien juomapullojen materiaaliksi värillistä helpommin. Uudessa kirkkaassa pullossa käytetään myös kierrätettyä muovia materiaalina: puolen litran pullossa 50% ja 1,5 litran pullossa 25%.

– Luovumme Spriten tavaramerkiksi muodostuneesta vihreästä pullosta, koska vihreää muovia ei voida kierrättää uusiin pulloihin. Spriten pullomuutos pitää kerran valmistetun muovin käytössä uusien pullojen materiaalina ja vähentää tarvetta valmistaa uutta muovia pulloja varten. Tämä pienentää pullojen hiilidioksidipäästöjä, Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri sanoo.

Jokaisesta kirkkaasta Sprite-pullosta syntyy uusia pulloja

Jatkossa kaikki kirkkaat Sprite-pullot voidaan käytön jälkeen hyödyntää uusien pullojen materiaalina. Palautuspulloista saatava PET-muovi on erittäin korkealaatuista ja se sopii hyvin kierrätettäväksi uusiin pulloihin. On tärkeää saada ohjattua pullot takaisin elintarvikekäyttöön, sillä kaikki muovi ei kelpaa kierrätettäväksi elintarvikepakkauksiin. Kirkas muovi sopii parhaiten käytettäväksi uudestaan pulloissa.

– On turha valmistaa koko ajan uutta muovia uusia pulloja varten ja käyttää palautettujen pullojen korkealaatuista muovia sellaisissa tuotteissa, joista se ei enää palaa takaisin kiertoon. Jotta mahdollisimman monesta pullosta voidaan valmistaa uusia pulloja, on järkevää luopua värillisen PET-muovin käytöstä.

– Uuden muovin ilmastovaikutus on aina suurempi kuin kierrätetyn muovin. Siksi on tärkeää, että pulloissa käytetään yhä enemmän kierrätettyä muovia ja vähemmän kokonaan uutta. Kirkas on uusi vihreä, sillä jatkossa jokaisesta palautetusta Sprite-pullosta voidaan valmistaa uusia pulloja, Natri sanoo.

Uudistunut, raikas maku ja virkistävä ilme

Vihreä on edelleen olennainen osa Spriten ilmettä, onhan se ollut Spriten tunnusväri ihan alusta alkaen.

Legendaarinen Sprite kehitettiin vuonna 1960 Yhdysvalloissa. Vain viisi vuotta myöhemmin se esiteltiin suomalaisille ensimmäisenä maana Amerikan ulkopuolella. Siitä lähtien Spriten vihreä pullo on ollut sitruuna-limettijuomien ikoninen tunnus.

Uudistuksen yhteydessä myös maailman kolmanneksi myydyimmän klassikkojuoman resepti päivittyy. Juomaan käytetty sitruuna- ja limettimehu (1%) sekä luontaiset aromit antavat Spritelle aiempaa raikkaamman maun. Spriten makeuttamiseen ei käytetä makeutusaineita vaan sokeria, jota on lisätty juomaan hieman vähemmän. Maun mukana raikastuu myös klassikkojuoman ilme.

Pulloinnovaatiota merimuovista tai paperista

Suomessa on kansainvälisesti edistyksellinen pullojen pantti- ja palautusjärjestelmä, mikä tarjoaa hyvät edellytykset kehittää kiertotaloutta ja pakkauksien kierrätystä. Sinebrychoff ja Coca-Cola haluavat omilla toimillaan lisätä kierrätetyn materiaalin käyttöä ja edistää kiertotalouden toteutumista Suomessa.

- Euroopassa Coca-Cola esitteli viime syksynä maailman ensimmäiset merestä kerätystä ja kierrätetystä pullomuovista valmistetut muovipullot, joiden valmistuksessa oli hyödynnetty Coca-Colan tuella kehitettyä uutta tehostetun kierrätyksen teknologiaa. Innovaatio osoittaa, että myös merestä kerätystä muoviroskasta voidaan tulevaisuudessa valmistaa elintarviketasoisia juoma- ja ruokapakkauksia.

- Coca-Cola ja Sinebrychoffin emoyhtiö Carlsberg tekevät yhteistyötä start-up-yritys Pabocon kehittäjäyhteisössä, jotta muun muassa hiilihapollisten juomien pakkaamiseen sopiva täysin biopohjainen ja kierrätettävä paperipullo saataisiin kehitettyä valmiiksi.

- Coca-Colan Länsi-Euroopassa toimiva pakkausratkaisujen innovaatiokeskus panostaa tehostetun kierrätyksen teknologian kehityksen lisäksi (mm. merimuovin käsittely) myös tulevaisuuden vaihtoehtoisiin pakkausratkaisuihin, kuten biopohjaisiin materiaaleihin, nykyaikaisiin uudelleentäytettäviin pakkauksiin tai pakkauksettomiin juomaratkaisuihin.

- Coca-Cola on Länsi-Euroopassa asettanut kattotavoitteekseen, että puolet sen pakkauksissa käytetystä muovista on kierrätettyä vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö arvioi saavuttavansa tavoitteen etuajassa.