A/A EU-rengasmerkintä Conti.eContact –renkaalle

A/A EU-rengasmerkintä Conti.eContact –renkaalle

EU-rengasmerkintä A/A erityisesti hybridiautoille suunnitellulle Conti.eContact –renkaalle

• Useat uudet tekniikat ja prosessit ovat tehostaneet märkäpitoa ja vierintävastusta tinkimättä muista suorituskykyä parantavista ominaisuuksista
  • Nyt saatavana on suureksi osaksi käsityönä tehtyjä 17 ja 18 tuuman kesärenkaita – kaikissa rengaskoissa on käytetty ContiSilent -teknologiaa
  • Uutta Conti.eContact –rengasta tullaan valmistamaan Continentalin tehtaalla Sarreguemines’issa, Ranskassa

Hanover, kesäkuu 2014. Conti.eContact –rengas tuotiin markkinoille jo vuonna 2011 erityisesti silmälläpitäen sähköautoja. Nyt Continental on muokannut renkaan vastaamaan hybridiautojen tarpeita. Useiden uusien tekniikoiden ja prosessien ansiosta tämä uusi suureksi osaksi käsityönä tehty kesärengas on Continentalin ensimmäinen rengas, joka on saavuttanut EU-rengasmerkinnässä korkeimman A-luokan  sekä märkäpidon että polttoainetaloudellisuuden osalta ilman merkittäviä kompromisseja muissa suorituskykyyn vaikuttavissa tekijöissä. Continental tarjoaa Conti.eContact –rengasta kuudessa eri koossa 17- ja 18-tuumaisina, erityisesti suunniteltuina automalleihin Opel Ampera, BMW 5 ActiveHybrid, Lexus LS 600h ja Porsche Cayenne S Hybrid ja muihin henkilöauto- ja SUV-hybrideihin. Ottaen huomioon, että kyseessä on uusi ajoneuvosegmentti, joka edellyttää monimutkaisia tuotantojärjestelmiä, Continental aloittaa valmistuksen maltillisesti Sarregueminesin tehtaalla Ranskassa.

Hybridiautoille suunnatussa uudessa Conti.eContact-renkaassa on noin 20 prosenttia matalampi vierintävastus kuin  tavanomaisessa renkaassa, mutta märkäpito-ominaisuudet kuitenkin samalla tasolla. Tämän on mahdollistanut yhdistelmä edistyksellisiä tekniikoita tuotekehityksessä ja tuotannossa. Renkaan käsittely- ja jarrutusominaisuudet kuivalla tienpinnalla ovat samaa tasoa kuin Continentalin vastaavilla sedan-luokan rengaskoilla. Osana Continentalin hybridi- ja sähköautoihin tarkoitettua tuoteperhettä, Conti.eContact –renkaalla on kylkimerkintä  "BlueEco".

Continental ennustaa hybridiautojen määrän kasvua henkilöautosegmentissä jopa 8 % vuoteen 2020 mennessä.

Green Chili -seos

Uusi Green Chili pääroolissa Conti.eContactin silicaseos on kehitetty seokseksi, jossa täytepartikkeleiden ja polymeerien sisäinen kitka on matalampi kuin tavanomaisilla kumiseoksilla. Erityisten lisäaineiden ansiosta käsittelyominaisuuksia on voitu tehostaa. Uudella seoksella Continentalin kemistit ovat saavuttaneet merkittävää laskua vierintävastuksessa samalla kun käsittely- ja jarrutusominaisuudet kuivalla tienpinnalla on voitu säilyttää ennallaan.

Hydro-lamellit

Märällä tienpinnalla erityisesti muotoillut tuplalamellit kulutuspinnan palakuvioissa muodostavat tuulilasinpyyhinefektin, joka rikkoo vesikalvon renkaan ja tienpinnan välissä. Tämän ansiosta vesipatja renkaan kuviopalojen ja tienpinnan välissä hajoaa nopeasti pienentäen jarrutusmatkoja märällä kelillä merkittävästi. Vesipatjan nopea hajoaminen myös parantaa märän kelin ajo-ominaisuuksia jopa korkeammilla nopeuksilla. Kulutuspinnan muotoilulla on ollut merkittävä vaikutus lyhyempiin märän kelin jarrutusmatkoihin, joiden ansiosta Conti.eContact saavutti EU-rengasmerkinnässä korkeimman A-luokituksen märkäpidossa.

AeroFlex - teknologia

Kumiseoksen ja kulutuspinnan uusien tekniikoiden myötä Conti.eContact-renkaan kylki on myös uudistunut. Tällä renkaan alueella keskityttiin ilmanvastuksen ja vierintävastuksen mimimoimiseen. Nämä saavutettiin aerodynaamisesti muotoillun ja joustavan, kevyen renkaan kyljen ansiosta. Tuloksena uudella Conti.eContactilla kuluu vähemmän energiaa kyljen  joustaessa ja palautuessa muotoonsa kuin tavanomaisella renkaalla. Lisäksi ilmavirtausten minimointi on myötävaikuttanut renkaan matalampaan polttoaineen kulutukseen.

ContiSilent

Kun hybridiajoneuvot kulkevat sähköllä, ne ovat käytännössä äänettömiä. Tavallisen melunlähteen kuten moottorimelun puuttuessa rengasmelu on helpommin havaittavissa. Uusi Conti.eContact on suunniteltu niin, että auton sisälle kuuluu minimimäärä rengasmelua. Tämä on saavutettu ContiSilent teknologian avulla. Ohut kerros polyuretaani-vaahtomuovia on kiinnitetty renkaan sisälle vaimentamaan tiestä renkaaseen kohdistuvaa värähtelyä. Kun korialustaan kulkeutuu vähemmän värähtelyä, auton sisälle ohjautuu myös vähemmän melua.

Jari Alopaeus
Marketing Team Leader / tuotepäällikkö HA-renkaat