ContiRe.Tex-renkaat kierrätetyistä muovipulloista

Continental lanseeraa markkinoille ensimmäiset kierrätetyistä PET-pulloista valmistetut polyesterirenkaat

• Renkaat saatavana nyt uudella ContiRe.Tex-teknologialla
  • Yrityksen sisällä kehitetty teknologia huomioi kestävän kehityksen ja on valmis tuotantoon muutaman kuukauden sisällä

Continental on ensimmäinen rengasvalmistaja, joka aloittaa PET-muovipulloista aivan uudenlaisella prosessilla valmistetun, kierrätetyn polyesterilangan tuotannon. Korkean suorituskykyyn yltävää materiaalia tullaan käyttämään ensimmäiseksi Continentalin valikoiduissa PremiumContact 6 ja EcoContact 6 kesärenkaissa sekä AllSeasonContact renkaissa. Materiaali korvaa perinteisen polyesterin renkaiden runkomateriaalina. Henkilöauton vakiorengassarjaan on käytetty noin 40 kierrätettyä PET-muovipulloa.

Syyskuussa 2021 Continental paljasti ContiRe.Tex -teknologian ensimmäistä kertaa. Teknologia hyödyntää polyesterilankaa, joka on saatu kierrätetyistä PET-pulloista ilman kemiallisia välivaiheita ja muita kierrätystapoja. Tämä tekee menetelmästä erittäin tehokkaan verrattuna muihin perinteisiin valmistustapoihin, joissa kierrätetyistä PET-pulloista valmistetaan polyesterilankaa. Teknologiassa käytetyt pullot tulevat alueilta, joilla ei ole suljettu kiertoa. Kierrätysprosessin osana pullot lajitellaan ja puhdistetaan mekaanisesti korkkien poistamisen jälkeen. Mekaanisen murskaamisen jälkeen PET jalostetaan edelleen rakeiseksi ja lopulta kehrätyksi kierrätyslangaksi.

”Käytämme premium-renkaissamme ainoastaan laadukkaimpia materiaaleja. Jatkossa renkaisiin käytetäänkin PET-pulloista kierrätysprosessin kautta saatua polyesterilankaa. Toimme ContiRe.Tex-teknologian tuotantoon vain kahdeksassa kuukaudessa. Olen ylpeä tiimistämme ja tästä merkittävästä saavutuksesta”, kertoo Ferdinand Hoyos, joka vastaa Continentalin liiketoiminnasta Euroopassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa (EMEA). Hän jatkaa, “olemme jatkuvasti lisäämässä uusiutuvien ja kierrätettyjen materiaalien osuutta renkaissamme. Viimeistään vuonna 2050 haluamme käyttää ainoastaan uusiutuvia materiaaleja rengastuotannossamme.”

Ensimmäiset kierrätetyistä PET-pulloista valmistetut renkaat nyt saatavilla

Kaikki tuotelanseerausvaiheessa ContiRe.Tex-teknologialla valmistetut renkaat tulevat Continentalin rengastehtaalta Lousadosta, joka sijaitsee Portugalissa. ContiRe.Tex-teknologian tunnistaa erityisestä logosta renkaan sivuseinässä (”Contains Recycled Material”).

PETistä valmistettua polyesterilankaa on jo käytetty jo pitkään renkaiden valmistuksessa henkilö- ja kevytkuorma-autoissa. Tekstiilinauhat vaimentavat renkaan sisäisen paineen voimat ja pysyvät mittavakaina jopa suurissa kuormituksissa ja korkeissa lämpötiloissa. Jotta renkaiden tuotanto, käyttö ja kierrätys olisi vieläkin energiatehokkaampaa ja ympäristöystävällisimpää, Continental jatkaa tiiviisti vaihtoehtoisten materiaalien etsimistä rengastuotannossaan.

Syyskuussa 2021, ensiluokkainen rengasvalmistaja lanseerasi ensimmäisenä IAA MOBILITY-tapahtumassa Conti GreenConceptin, joka käyttää rungossa polyesteria kierrätetyistä muovipulloista. Continental kehitti myös ContiRe.Tex-teknologiaa hyödyntävän renkaan sähköiseen Extreme E kilpa-ajosarjaan, jonka toinen kausi käynnistettiin helmikuussa 2022. Tour de Francen huoltoautot tullaan tänä vuonna varustamaan yksinomaan ContiRe.Tex-renkailla.

Continental alustavasti tarjoaa ContiRe.Tex-teknologialla varustettuja PremiumContact 6, EcoContact 6 ja AllSeasonContact- renkaita viidellä eri rengaskoolla.

Tällä hetkellä saatavana olevat ContiRe.Tex- tuotteet ja halkaisijat:

PremiumContact 6

EcoContact 6

AllSeasonContact

225/45R17 91Y

205/55R16 91V

205/55R16 91H

225/40R18 92Y

195/65R15 91V

225/45R17 94V

235/45R18 98Y

205/60R16 96H XL

205/60R16 96H

235/40R19 96Y

185/65R15 88H

215/65R16 102V

245/40R19 98Y XL

235/55R18 100V

235/55R19 105V

Categories

Rengasdivisioonaan kuuluu globaalisti 24 tuotanto- ja kehitysyksikköä. Continental on maailman johtavia rengasvalmistajia, joka työllistää yli 57 000 henkilöä. Vuonna 2021 myynti oli 11,8 miljardia euroa. Teknologiajohtajien joukkoon kuluvana yrityksenä Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman henkilöautoille, hyötyajoneuvoille, erikoisajoneuvoille ja kaksipyöräisille. Jatkuvan tutkimus- ja kehitystyön ansiosta Continental edistää turvallista, kustannustehokasta ja ekologista liikkumista. Rengasdivisioonan tuotevalikoima sisältää niin rengaskaupan ja kalustosovellusten palvelut kuin renkaiden digitaaliset hallintajärjestelmät.