Kestävä. Kevyt. Tehokas. Conti GreenConcept -rengaskonseptin maailman ensiesittely IAA:ssa

• Suurin osa raaka-aineista on jäljitettäviä, uusiutuvia ja kierrätettyjä.
  • Innovatiivinen kevyt muotoilu ja uusittava kulutuspinta tehostavat luonnonvarojen säästöä ja energiatehokkuutta.
  • Rengas on suunniteltu älykkäillä antureilla ja ympäristöystävällisillä moottoreilla varustettujen ajoneuvojen tarpeisiin.
  • Continental on sitoutunut siirtämään koko rengastuotantonsa vastuullisista lähteistä peräisin oleviin raaka-aineisiin.

Continental julkisti innovatiivisen Conti GreenConcept -rengaskonseptinsa tämän vuoden IAA Mobility -tapahtumassa syyskuussa. Premium-rengasvalmistajan konseptitutkimuksessa on hyödynnetty sekä nykyisiä että uusia teknologisia lähestymistapoja henkilöautojen kestävien renkaiden suunnittelussa, mikä on jälleen yksi esimerkki Continentalin laaja-alaisesta toiminnasta kestävyyden eteen. Yhtiön vastuullisen konseptin tavoitteena on minimoida luonnonvarojen kulutus renkaan arvoketjun jokaisessa lenkissä.

Tutkimuksessa selvitettiin raaka-ainelähteitä, tuotannon eri vaiheita ja renkaan käyttöiän pidentämistä. Continentalin ajan hermolla olevat kehitysinsinöörit ja materiaaliasiantuntijat löysivät uusia ratkaisuja haasteisiin. Tuloksena syntyi rengas, joka koostuu erityisen suuresta määrästä jäljitettäviä, uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja sekä säästää arvokkaita luonnonvaroja. Uuden renkaan ominaisuuksiin kuuluvat myös innovatiivinen ja kevyt muotoilu sekä pidempi käyttöikä uusittavan kulutuspinnan ansiosta.

Avaintekijöitä tulevan sukupolven renkaille

”Conti GreenConcept korostaa sitoutumistamme tavoitteeseemme olla edistyksellisin rengasyhtiö ympäristöasioissa ja sosiaalisessa vastuussa vuoteen 2030 mennessä. Tavoite koskee kaikkia arvoketjun lenkkejä”, Continentalin maailmanlaajuisesta renkaiden alkuperäisvarusteista vastaava johtaja David O'Donnell kertoo.

”Kestävästi hankitut raaka-aineet, kevyt muotoilu ja kulutuspinnan uusittavuus ovat avaintekijöitä tulevien sukupolvien renkaiden vastuullisuuden parantamisessa. Konseptitutkimuksemme on esimerkki jatkuvista pyrkimyksistämme siirtää maailmanlaajuisesti koko rengastuotanto täysin kestävän kehityksen mukaisesti tuotettuihin materiaaleihin.”

Jo yli 50 prosenttia kestäviä raaka-aineita

Conti GreenConceptin valmistuksessa käytetyistä raaka-aineista yli puolet on joko uusiutuvista lähteistä peräisin olevia tai kierrätettyjä. Continental pyrkii kaikissa rengastuotantolaitoksissaan siirtymään täysin vastuullisiin raaka-aineisiin viimeistään vuonna 2050. Premium-rengasvalmistaja määrittelee vastuullisiksi kaikki materiaalit, jotka ovat peräisin suljetusta kierrosta, joilla ei ole haitallisia vaikutuksia ihmisiin tai ympäristöön ja jotka ovat vastuullisesti hankittuja sekä ilmastoneutraaleja koko toimitusketjun matkalta.

Conti GreenConcept sisältää 35 prosenttia uusiutuvia raaka-aineita. Käytettyjen biomateriaalien joukossa on voikukista peräisin oleva luonnonkumi, riisinkuorten tuhkasta peräisin oleva piidioksidi sekä kasviöljyt ja hartsit, jotka kaikki vähentävät merkittävästi raakaöljypohjaisten materiaalien tarvetta. Luonnonkumin lisäksi Continentalin rengastehtaat eri puolilla maailmaa käyttävät jo laajasti erilaisia materiaaleja, kuten kierrätettyä kumia tai kasviöljyjä.

Continentalin ensisijaisena tavoitteena on ollut pitkään myös edistää vastuullisten materiaalien viljelyä ja prosessointia. Continental tutkii esimerkiksi Saksan Anklamissa sijaitsevalla tehtaallaan intensiivisesti kumivoikukan käyttöä yhdessä kumppaneidensa kanssa. Tavoitteena on pystyä kasvattamaan luonnonkumia yrityksen rengastehtaiden välittömässä läheisyydessä siten, että kaukoliikenteen hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa ja arvokkaita luonnonvaroja säästää.

Polyesteriä kierrätetyistä PET-pulloista

Conti GreenConcept sisältää 17 prosenttia kierrätysmateriaaleja, kuten kierrätettyä terästä ja talteen otettua hiilimustaa sekä kierrätetyistä muovipulloista saatua polyesteriä renkaan kudoskerroksessa. Continental suunnittelee tuovansa ContiRe.Tex -teknologian asteittain markkinoille vuodesta 2022 lähtien sekä viitoittavansa tietä kierrätetyistä PET-muovipulloista valmistetusta polyesterilangasta valmistetuille renkaille. Kierrätysprosessi toimii ilman tavanomaisia kemiallisia välivaiheita. Tuloksena syntyvä polyesterilanka tehdään kestämään toiminnallisesti renkaiden suuria mekaanisia voimia.

Käytetyt PET-muovipullot saavat uusiokäyttöprosessissa uuden elämän korkean suorituskyvyn polyesterimateriaalina. Perinteiset henkilöauton renkaat sisältävät noin 400 grammaa polyesterilankaa. Neljän renkaan sarjan valmistuksessa voidaan käyttää yhteensä uudelleen yli 60 kierrätettyä PET-muovipulloa. Kierrätetyn polyesterin käyttö merkitsee Continentalille jälleen yhtä suurta askelta kohti rengastuotteiden kiertotuotantoa.

Toinen osa Conti GreenConceptin vastuullisuusyhtälöä on COKOONin mahdollistama erikoissekoitus materiaaleja. Kyseessä on teknologia, joka yhdistää tekstiilivahvikkeet ympäristöystävällisesti kumiseoksiin, joita Continental kehittää yhteistyössä Kordsan kanssa. Molemmat kumppanit ovat saattaneet yhteistyöhengessä avoimen lähdekoodin teknologian kaikkien rengasteollisuuden toimijoiden saataville maksutta vuodesta 2019 lähtien.

Älykäs resursseja säästävä ajoneuvokonsepti

Uusiutuvien ja kierrätettyjen materiaalien suuren osuuden lisäksi Conti GreenConcept nostaa rimaa innovatiivisen kevyen teknologian suhteen. Rengas painaa vain 7,5 kiloa, joten se on jopa 40 prosenttia kevyempi kuin perinteiset renkaat. Keveyden taustalla on optimoitu kulutuspintakuvio, erityinen sivuseinämä ja uusi kudoskerros, jossa on paino-optimoitu ydin. Kaiken kaikkiaan muotoiluvalinnat ovat johtaneet huomattavasti pienempään resurssien tarpeeseen ja kestävämpään ajamiseen.

Kevyen rakenteensa ansiosta Conti GreenConcept on tarkoitettu erityisesti seuraavan sukupolven älykkäisiin ajoneuvoihin, jotka on varustettu antureilla ja resursseja säästävillä moottoreilla. Ympäristöään ennakoivasti seuraamalla ajoneuvojen anturit tuottavat kuljettajille ennakoivaan ajoon tarvittavat tiedot, mikä puolestaan mahdollistaa yhä kevyempien ja luonnonvaroja säästävämpien renkaiden käytön.

Entistä pienempi vierintävastus materiaalien optimoinnin ansiosta

Conti GreenConceptin erityinen kulutuspinta tarjoaa paremman turvamarginaalin kuin perinteiset renkaat, joilla on sama kulutuspinnan syvyys. Myös kulutuspinnassa käytetyt materiaalit on optimoitu siten, että rengas on kevyempi ja vierintävastus pienempi. Continentalin omat mittaukset paljastavat, että Conti GreenConceptin vierintävastus on noin 25 prosenttia pienempi kuin EU:n rengasmerkintäjärjestelmäluokan A eli parhaan mahdollisen luokituksen renkailla.

Alhainen vierintävastus tarkoittaa pienempää energiankulutusta, mikä parantaa mitattavasti ympäristövaikutuksia. Polttomoottoriajoneuvoissa tämä tarkoittaa myös suurempaa kilometrimäärää ja pienempiä hiilipäästöjä, sähköajoneuvoissa pidempää toimintamatkaa. Continentalin johtavien ajoneuvovalmistajien vahvistamat laskelmat osoittavat, että vierintävastus alenee 25 prosenttia, mikä voi kasvattaa sähköajoneuvojen toimintamatkaa jopa kuusi prosenttia.

Erityinen useita kertoja uusittava kulutuspinta

Conti GreenConcept -kulutuspinnan seoksessa käytetty luonnonkumi on sataprosenttisesti Taraxagum-luonnonkumia. Rengas voidaan pinnoittaa useita kertoja minimaalisella investoinnilla sekä ajan että materiaalien suhteen. Vihreä kulutuspinnan perusviiva merkitsee siirtymää kulutuspinnasta kudoskerrokseen. Vaurioitumattomia kudoskerroksia voidaan käyttää useita kertoja.

Näin arvokkaita raaka-aineita voidaan käyttää uudelleen. Jos kulutuspinta uusitaan esimerkiksi kolme kertaa, kudoskerrokseen käytetyn materiaalin määrä puolittuu sen kokonaiskilometreinä mitattuna.

”Conti GreenConcept tarjoaa maksimaalisesti joustavuutta ja kestävyyttä sekä mahdollistaa nykyaikaisen liikkuvuuden teillä”, O'Donnell kommentoi.

Lisäksi renkaan sisällä oleva uusimman sukupolven Continental-anturi mahdollistaa ennakoivan ajon jatkuvan lämpötilan, paineen ja kulutuspinnan syvyyden seurannan ansiosta. Tämä antaa kuljettajille lisätietoa, jonka avulla he voivat tehdä valintoja resurssiystävällisemmän ajamisen edistämiseksi.

Continental toimittaa renkaat Volkswagenin ID.Life-konseptiautoon

IAA Mobility 2021:ssä Continental esitteli osastollaan GreenConcept-renkaan lisäksi Volkswagenin ID.Life -urheiluauton Continental-konseptin. Ympäristöystävälliset rengastekniikat, joita on käytetty Volkswagenin renkaiden valmistuksessa, ovat valmiita sarjatuotantoon lähitulevaisuudessa. Continentalin EcoContact 6
-vakiorenkaan pohjalta suunnitelluilla konseptirenkailla on erittäin alhainen vierintävastus (EU-merkintä A), mikä laajentaa ID.Lifen toimintamatkaa.

Uusiutuvien ja kierrätettyjen materiaalien osuus on 37 prosenttia kaikista materiaaleista, minkä ansiosta konseptirengas säästää merkittävästi luonnonvaroja koko arvoketjun matkalta. Raaka-aineiden vastuullinen hankinta auttaa minimoimaan ympäristövaikutukset ja mahdolliset ihmisoikeusloukkaukset.

EcoContact 6 -renkaiden sivuseinämissä näkyy Responsibly Sourced Rubber -slogan, joka kertoo Continentalin laaja-alaisista pyrkimyksistä varmistaa luonnonkumin läpinäkyvyys ja jäljitettävyys. Muita uusiutuvia raaka-aineita ovat riisinjyvien kuorista saatu piidioksidi, kasviöljy ja kasvihartsit. Kokonaiskuvaan kuuluvat myös kierrätetty kumi ja hiljattain Continentalin sarjatuotantoon otettu ympäristöystävällinen tekstiilivahvikkeiden COKOON-liimausjärjestelmä.

Conti GreenConcept ja konseptirengas toimitettiin Volkswagenille sen ID.Life-konseptiautoa varten korostamaan Continentalin kunnianhimoista tavoitetta olla edistyksellisin rengasyhtiö ekologisessa ja sosiaalisessa vastuussa vuoteen 2030 mennessä.

Ensimmäisenä askeleena yhtiön päästöttömän liikkuvuuden liiketoiminta on muuttumassa täysin hiilineutraaliksi vuodesta 2022 alkaen. Tämä on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti hiilineutraaliutta, ja se auttaa myös Continentalin asiakkaita saavuttamaan omat hiilijalanjälkitavoitteensa. Viimeistään vuoteen 2050 mennessä Continental aikoo valmistaa rengastuotteensa sataprosenttisesti kestävästi tuotetuista materiaaleista ja saavuttaa näin ilmastoneutraaliuden kaikissa toimitusketjuissaan.

Marko Pursiainen
Head of Marketing

Continental kehittää edellä käyvää teknologiaa ja palveluita ihmisten ja tavaroiden vastuulliseen ja verkottuneeseen liikkumiseen. Vuonna 1871 perustettu yritys tarjoaa turvallisia, tehokkaita, älykkäitä ja edullisia ratkaisuja ajoneuvoja, koneita, liikennettä sekä kuljetuksia varten. Vuonna 2020 Continentalin liikevaihto oli 37,7 miljardia euroa. Yritys työllistää yli 233 000 työntekijää 58 maassa ja markkina-alueella. Vuonna 2021 Continental viettää 150-vuotisjuhlavuottaan.

Rengasdivisioonaan kuuluu globaalisti 24 tuotanto- ja kehitysyksikköä. Continental on maailman johtavia rengasvalmistajia, joka työllistää yli 56 000 henkilöä. Vuonna 2020 myynti oli 10,2 miljardia euroa. Teknologiajohtajien joukkoon kuluvana yrityksenä Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman henkilöautoille, hyötyajoneuvoille, erikoisajoneuvoille ja kaksipyöräisille. Jatkuvan tutkimus- ja kehitystyön ansiosta Continental edistää turvallista, kustannustehokasta ja ekologista liikkumista. Rengasdivisioonan tuotevalikoima sisältää niin rengaskaupan ja kalustosovellusten palvelut kuin renkaiden digitaaliset hallintajärjestelmät.