Continental toimittaa renkaat yli 40 prosenttiin kaikista Euroopassa valmistetuista sähköautoista.

Kuusi maailman kymmenestä menestyneimmästä sähköautovalmistajasta käyttää Continentalin renkaita

• Continental laajentaa markkinaosuuttaan täyssähköautojen rengassegmentissä.
  • Kahdeksassa Euroopan 15 suosituimmasta sähköisestä henkilö- ja pakettiautosta on hyväksynnät Continentalin renkaille.
  • Continental on muun muassa Teslan, Volkswagenin, Mercedes-Benzin ja monen muun sähköautovalmistajan rengastoimittaja.

Continental laajentaa markkinaosuuttaan täyssähköautojen rengassegmentissä. Vuonna 2020 kuusi maailman kymmenestä suurimmasta sähköautovalmistajasta luotti premium-rengasvalmistajan teknologiaosaamiseen alkuperäisvarusteena. Continentaliin luottivat mm. Tesla 3- ja S-malleillaan ja Volkswagen ID.3-mallillaan sekä aasialaiset valmistajat, kuten BYD, joka on yksi Kiinan suurimmista autonvalmistajista. Luottamus korostaa yrityksen tuotestrategiaa ja tuotteiden laatua sähköautoissa.

”Täyssähköisiä malleja on nyt saatavilla lähes kaikissa autoluokissa pienistä ja keskikokoisista malleista kaupunkimaastureihin ja huipputehokkaisiin urheiluautoihin. Kullekin ajoneuvotyypille tarvitaan yksilölliset rengaskokoonpanot, mikä kertoo siitä, ettei ole vain yhtä kaikkiin täyssähköautoihin soveltuvaa rengasta”, Continentalin rengaskehittäjä Andreas Schlenke sanoo.

”Olemme jo yli vuosikymmenen ajan kehittäneet nykyistä tuotevalikoimaamme siten, että se täyttää kaikkien sähköautojen vaatimukset ja pystyy samalla vähentämään vastuullisesti polttomoottoriautojen päästöjä. Lähes koko rengasvalikoimamme on optimoitu kaikentyyppisille autoille, ja suurin osa tuotteistamme on saatavilla nykyään myös sähköautoille.”

Continentalin tuotevalikoimasta löytyy tänä päivänä kesä-, talvi- ja ympärivuotiset renkaat myös lähes kaikkiin niihin sähköautoihin, joita ei ole varustettu Continentalin renkailla jo tehtaalla.

Alhainen vierintävastus korostuu sähköautoissa

Continentalin tutkimusten mukaan renkaat aiheuttavat jopa 20 prosenttia ajoneuvon kokonaisvastuksesta. Vastaavasti asiakkaat voivat pidentää kilometrilukemiaan renkaiden optimoidun vierintävastuksen ansiosta. Siksi alhainen vierintävastus onkin erityisen tärkeää tehokkaaseen ajoon pyrkivissä sähköautoissa.

Monet valmistajat luottavat EcoContact 6 -renkaaseen, jossa Continental käyttää Green Chili 2.0 -kumiseosta. Luonnonkumista ja muista komponenteista koostuva erikoisseos parantaa merkittävästi renkaan käyttäytymistä sen muuttaessa mekaanisesti muotoaan. Tämä näkyy pienempänä vierintävastuksena ja sen ansiosta myös alhaisempana energiankulutuksena.

EcoContact 6:ta kehittäessään Continental on pystynyt pienentämään vierintävastusta 15 prosenttia sen edeltäjään verrattuna.

Teknisten tavoitteiden ristiaallokossa

Keskihintaisten ja kalliiden ajoneuvojen toimittajat vaativat renkailta lisäksi paljon muuta, kuten käsiteltävyyttä, ohjaustarkkuutta ja turvallisuutta suurilla nopeuksilla. Tästä syystä valmistajat ovat valinneet renkaat PremiumContact- tai SportContact-sarjasta.

Continentalin PremiumContact 6 tarjoaa hyvässä suhteessa tehokkuutta, urheilullisuutta ja mukavuutta. SportContact 6 -rengas, jonka painopiste on käsittelyn ja ohjauksen tarkkuudessa, on oikea rengas huippusuorituskykyisten ajoneuvojen segmenttiin. Vakautensa ja jarrutusominaisuuksien ansiosta rengas on suunniteltu turvalliseksi suurilla nopeuksilla.

”Renkaiden kehittäminen tarkoittaa aina teknisten tavoitteiden ristitiiraa. Esimerkiksi suuri vierintävastus voi parantaa turvallisuutta, mutta samalla se voi lisätä energiankulutusta. Tämä haastaa insinööriemme taidot pyrittäessä parantamaan molempia ominaisuuksia samanaikaisesti”, Schlenke korostaa.

Hiljaisten sähköautojen kuljettajat arvostavat hiljaisia vierintä-ääniä. Siksi laadukkaissa ajoneuvoissa, jotka tarjoavat huippumukavuutta, käytetään myös ContiSilent-teknologiaa renkaita valittaessa. Erityinen vaahtokerros absorboi tien aiheuttamat tärinät ja vähentää siksi melun kulkeutumista auton sisätilaan.

Marko Pursiainen
Head of Marketing

Continental kehittää edellä käyvää teknologiaa ja palveluita ihmisten ja tavaroiden vastuulliseen ja verkottuneeseen liikkumiseen. Vuonna 1871 perustettu yritys tarjoaa turvallisia, tehokkaita, älykkäitä ja edullisia ratkaisuja ajoneuvoja, koneita, liikennettä sekä kuljetuksia varten. Vuonna 2020 Continentalin liikevaihto oli 37,7 miljardia euroa. Yritys työllistää yli 235 000 työntekijää 58 maassa ja markkina-alueella. Vuonna 2021 Continental viettää 150-vuotisjuhlavuottaan.

Rengasdivisioonaan kuuluu globaalisti 24 tuotanto- ja kehitysyksikköä. Continental on maailman johtavia rengasvalmistajia, joka työllistää yli 56 000 henkilöä. Vuonna 2020 myynti oli 10,2 miljardia euroa. Teknologiajohtajien joukkoon kuluvana yrityksenä Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman henkilöautoille, hyötyajoneuvoille, erikoisajoneuvoille ja kaksipyöräisille. Jatkuvan tutkimus- ja kehitystyön ansiosta Continental edistää turvallista, kustannustehokasta ja ekologista liikkumista. Rengasdivisioonan tuotevalikoima sisältää niin rengaskaupan ja kalustosovellusten palvelut kuin renkaiden digitaaliset hallintajärjestelmät.