Vanha talvirengas kesärenkaana voi koitua kuolemaksi

Vanha talvirengas kesärenkaana voi koitua kuolemaksi

Autonrenkaat eivät ole mikään leikin asia. Edelleenkin autokorjaamot ja rengasliikkeet tapaavat kuukausittain ihmisiä, jotka kertovat säästävänsä rengashankinnoissaan sillä, että joko nyppivät vanhasta nastarenkaasta nastat pois tai kuluttavat vanhat kitkarenkaat kesällä loppuun. Kummatkin vaihtoehdot aiheuttavat pahimmillaan hengenvaaran liikenteessä.

Uusien autonrenkaiden hankinta ei ole sopiva paikka säästää euroja, jos on sitä mieltä, että autoillessa turvallisuus on tärkein asia. Talvirenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön, oli kyseessä vaihtoajaltaan joustavat kitkarenkaat tai sitten lakiin säädetyt nastarenkaat.

– Kuukausittain kuulee ehdotuksia siitä, josko ajaisi vanhat kitkarenkaat kesällä loppuun. Joitain vuosia sitten vielä ihmiset suunnittelivat nastarenkaiden nastojen nyppimistä pois ja kuvittelivat käyttävänsä niitä kesärenkaina, toteaa Konalan Rengasmaailman myyntipäällikkö Timo Keränen.

Molemmat vaihtoehdot saavat rengasliikkeiden myyjien ihokarvat värisemään. Vastaus kumpaankin ehdotukseen on selkeä: EI.

– Kitka- ja nastarenkaat on suunniteltu talvikäyttöön. Niiltä vaaditaan hyviä ominaisuuksia erityisesti lumella ja jäällä eivätkä kumpikaan renkaista toimi kesäkeleillä. Esimerkiksi talvirenkaiden vesiliirtoriski on suurempi kuin kesärenkaissa. Kitkarengas on todella liukas sateella, ja kesäisin tiet ovat usein märkiä, Keränen sanoo.

Talvirenkaiden kumiseos on kesärenkaiden kumia pehmeämpää, mikä pahimmassa tapauksessa voi johtaa siihen, että rengas ”sulaa” auton alla. Vanha talvirengas kesäkäytössä on hengenvaarallinen.

– Talvirenkaan kapeita uria kutsutaan lamelleiksi, ja ne voivat sulaa kuumalla asfaltilla. Lisäksi pehmeän kumiseoksen rengas kuluu huomattavan nopeasti, Keränen valottaa.

Millainen on hyvä kesärengas?

Eri renkaiden ominaisuuksissa on huomattavan suuria eroja. Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan ennen kaikkea märkäpitoa, mutta rengaskaupoilla kannattaa vertailla myös muita ominaisuuksia.

– Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan yllätyksettömiä ominaisuuksia. Sen käsiteltävyyden ja vakauden täytyy olla hyviä. Jarrutusmatkan pitäisi olla sekä kuivalla että märällä kelillä lyhyt. Esimerkiksi kaarreajossa kesärenkaalta vaaditaan pitokykyä. Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto toteaa.

Renkaissa kannattaa pitää aina autolle määriteltyjä täyden kuorman ilmanpaineita, jotta rengas ei kuluta liikaa polttoainetta, sen ajo-ominaisuudet ovat hyvät eikä rengas kulu ennenaikaisesti.

Renkaiden vaihtoajankohta vaihtelee vuosittain, ja kalenterin lisäksi on hyvä katsoa sääennustetta. Nastarenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka tai sitä kauemmin, mikäli sää sitä edellyttää.

– Kitkarenkaat voi vaihtaa syksyllä aiemmin alle ja keväällä myöhemmin alta, ja siten välttää renkaanvaihtojonot. Yleensä autoilijat haluavat joka vuosi vaihtaa renkaat silloin, kuin kaikki muutkin tekevät niin, Keränen toteaa.

Lisätietoja:
Sami Horto
myynti- ja markkinointipäällikkö
sami.horto@conti.de
www.continental.fi

Rengasdivisioonaan kuuluu globaalisti 24 tuotanto- ja kehitysyksikköä. Continental on maailman johtavia rengasvalmistajia, joka työllistää yli 57 000 henkilöä. Vuonna 2021 myynti oli 11,8 miljardia euroa. Teknologiajohtajien joukkoon kuluvana yrityksenä Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman henkilöautoille, hyötyajoneuvoille, erikoisajoneuvoille ja kaksipyöräisille. Jatkuvan tutkimus- ja kehitystyön ansiosta Continental edistää turvallista, kustannustehokasta ja ekologista liikkumista. Rengasdivisioonan tuotevalikoima sisältää niin rengaskaupan ja kalustosovellusten palvelut kuin renkaiden digitaaliset hallintajärjestelmät.