Cramon julkisivupalveluiden päällikkö Juha Salmela (oik.) ja työnjohtaja Tomas Nordin.

Cramon sääsuojan alla on hyvä olla – HTJ Oy:n työmaa Keravalla

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n työmaa Keravalla hoidetaan Cramon kalustolla. Kyseessä oleva kohde on Keravan avovankila. Kohteen rakennuttajakonsulttina sekä päätoteuttajana toimii Rakennuttajatoimisto HTJ Oy, ja kohde toteutetaan projektijohtopalveluna. Valmistusaikataulu on kesällä 2020.

”Aloitimme työt kohteessa muutaman kuukauden myöhässä alkuperäisestä aikataulusta”, kertoo HTJ:n työmaapäällikkö Timo Kanto, ja jatkaa: ”Tämä oli toisaalta hyvä asia, koska pystyimme panostamaan enemmän suunnitteluun, aikatauluihin ja toteutukseen”. Cramon julkisivupalveluiden päällikkö Juha Salmela on samaa mieltä: ”Meillä oli aikaa panostaa työvaiheiden suunnitteluun ja asennusvaiheiden aikataulutukseen. Asiakkaan työmaa sai tästä etua”.

Teline- ja sääsuoja-asennukset ajoittuivat kesäaikaan. ”Asennukset sujuivat hyvin, kalustoa oli saatavilla ja pysyttiin aikataulussa. Pystyimme toimittamaan asiakkaan haluamassa aikataulussa”, kertoo Cramon teline-ja sääsuoja-asennuksista vastaava työnjohtaja Tomas Nordin. Cramolta toimitettiin myös muuta kalustoa tälle työmaalle mm. lämmitykseen, sähköistykseen ja valaistukseen.

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n työmaapäällikkö Timo Kanto

Työmaapäällikkö Timo Kanto

HTJ OY:n Timo Kannolla on pitkä kokemus rakentamisesta, myös ulkomailta ja teollisuusrakentamisesta. Tätä työkohdetta Kanto pitää kuitenkin melko haastavana, vaikkakin kiinnostavana. Palvelurakennuksen muoto sekä materiaalivalinnat ovat mielenkiintoisia, mutta tuovat samalla omat haasteensa toteutuksen kannalta. ”Tämän takia käytän yhteistyökumppaneiden asiantuntijoita apuna, ja Cramolta sain hyvät ideat ja ratkaisut sääsuojauksen sekä telineiden toteutukseen. Lisäksi työmaan aikana Cramon työnjohto ja asentajat ovat hoitaneet oman tehtävänsä hyvin. Pieniä juttuja tulee aina esiin työmaan edetessä päivittäisessä toiminnassa, mutta kokonaisuutena kaikki on sujunut todella hyvin”, Kanto toteaa.

Työmaan sijainnista ja luonteesta johtuen on esiin tullut erityislaatuisia asioita ja tilanteita, joita on pitänyt ottaa huomioon. Sekä HTJ Oy:n Kanto että Cramon Salmela ja Nordin kehuvat työmaan henkeä sekä tapaa hoitaa asioita: ”Kaikki tehdään yhteistyössä, ja asioista keskustellaan, jotta päästään hyvään lopputulokseen”, miehet toteavat.

Havainnekuva uudesta Keravan avovankilasta