Cramo vuokraa Majakan rakennustyömaalle pölynhallinnan työkaluja. REDIn työmaalla työskentelee kolme Cramon edustajaa, mukaan lukien projektipäällikkö.

Kaksi Gunnaria päällekkäin

Kauppakeskus REDIn rakentaminen on kääntymässä loppusuoralle. Kalasatamaan rakennetaan kauppakeskus ja kahdeksan tornitaloa, joista korkein on 131,7 metriä korkea. Tätä Suomen korkeinta asuinrakennusta kutsutaan merelliseen ympäristöön sopivasti Majakaksi.

Cramo vuokraa Majakan rakennustyömaalle pölynhallinnan työkaluja: keskuspölynimureita, kerroskeskuksia turvakaappeineen, ilmanpuhdistuskalustoa ja alipaineistajia.

­–Isolla keskuspölynimurillamme, jonka olemme nimenneet tuttavallisesti Gunnariksi, pystyy kattamaan yhdellä imurilla 16 kerrosta. Menimme työmaalle mukaan pölynhallintaan imureiden osalta marraskuussa 2017 viidennestä kerroksesta, ja tulemme asentamaan kaksi keskuspölynimuria päällekkäin. Pian asennettava toinen Gunnar hoitaa kerrokset 21–35, Cramon olosuhdehallinnan asiantuntija Timo Lintunen kertoo.

Suomessa muilla laitevuokraajilla ei ole kalustossaan vastaavankokoisia keskuspölyimureita, joihin saadaan samaan imulinjastoon kiinni kerroskeskukset ja tarvittaessa led-valaisimet.

– Asensimme myös imulinjastoon joka kerrokseen kerrossähkökeskukset ja niihin kuuluvat turvakaapit, joissa on palosammutin ja sammutuspeite. REDIn työmaalla työskentelee kolme Cramon edustajaa, mukaan lukien projektipäällikkö. Asiakkaamme on hankkeen pääurakoitsija SRV. Mitään erikoistilanteita tai häiriöitä ei kohteessa ole ollut, Lintunen toteaa.

Kaikkiaan REDIssä tulee asumaan noin 2000 ihmistä kahdeksassa tornitalossa. Majakka valmistuu 2019 ja muut asuintalot vuoteen 2023 mennessä, mutta kauppakeskuksen avajaisia juhlitaan jo syksyllä 2018. Ennusteiden mukaan REDIssä käy ensimmäisen toimintavuoden aikana 12 miljoonaa kävijää.

Pöly voi aiheuttaa vaaratilanteita ja terveysriskejä

Rakennustyömaalla pölyä syntyy muun muassa rakenteiden purkamisesta, jauhemaisten aineiden käsittelystä, erilaisten materiaalien työstämisestä ja jopa työntekijöiden liikkumisesta alueella.

Pöly voi aiheuttaa vaaratilanteita huonon näkyvyyden vuoksi, ja se on myös paloturvallisuusriski.

Ilman kunnon pölynhallintaa työmaalla työskentelevät joutuvat hengittämään pölyä, ja sitä voi jäädä myös rakenteisiin. Pintamateriaalit eivät kiinnity oikein pölyisiin pintoihin.

– Keskuspölyimureissamme käytetään REDIn työmaallakin Hepa H13 -suodattimia, joiden suodatusaste on 99,997%. Poistoilma on siis todella puhdasta. Imureitamme voi käyttää myös P1-kohteissa, joissa ilmanlaadulle on annettu erityisen tiukkoja vaatimuksia.

Lisäksi Cramon pölynhallintakalustoon kuuluu ilmanpuhdistuskalustoa sekä alipaineistajia, jotka imevät pölyä suodattimiin vähintään kuusi kertaa tunnissa. Ne myös estävät pölyn kulkeutumisen toisiin tiloihin. Cramon alipaineistajissa on sekä karkeasuodattimet että Hepa-suodattimet.

FAKTALAATIKKO

Pölynhallinta – näin se toimii

• Uuden kohteen kartoitus tehdään paikan päällä.
  • Kartoituksen jälkeen Cramo tekee pölyntorjuntasuunnitelman suurissa kohteissa CAD-ohjelmalla asiakkaan antamien tietojen mukaan.
  • Cramo asentaa laitteet ja opastaa asiakkaan edustajia niiden käytössä. Cramon kalustoon kuuluu yhteensä noin 200 keskuspölyimuria kolmessa eri koossa. Pienin malli kattaa kuusi kerrosta ja isoin 16.
  • Suodattimet kuuluvat keskusimureiden vuokraushintaan.
  • Asiakas voi tilata lisäkalustoa projektin edetessä tarpeen mukaan.
  • Asiakas saa käyttöopastuksen kaikkiin laitteisiin. Cramolaiset kannustavat mahdollisimman monia työmaalla työskenteleviä osallistumaan opastukseen.
  • Hankkeen valmistuttua Cramo huolehtii laitteiden purkamisesta ja puhdistuksesta.

Julkaisuun liittyvää sisältöä: