Kalustomme on aina kunnossa

Kalustomme on aina kunnossa

Cramo lupaa, että kalusto on aina kunnossa. Voiko näin rohkean lupauksen antaa? Kyllä, sillä kalusto sekä tarkastetaan että huolletaan säännöllisesti ja suunnitelmallisesti.

Tarkastuksia ja huoltoja ei tehdä summanmutikassa, vaan toiminta on suunnitelmallista ja tarkasti dokumentoitua, toteavat vastaava huoltopäällikkö Tuomas Niinisalo ja Kouvolan huollon huoltopäällikkö Miia Hoikka Cramolta.

Kun asiakas palauttaa koneen tai laitteen vuokraamoon, vuokraamotyöntekijä tekee sille välittömästi palautustarkastuksen.

– On hyvä, jos asiakas on itse paikalla, jotta voimme yhteistuumin todeta, onko vuokralaitteeseen tullut normaalista käytöstä poikkeavia vaurioita, Hoikka toteaa.

Tämän jälkeen kone siirtyy tarkempaan vuokrausten väliseen tarkastukseen, jolla varmistetaan koneiden turvallinen toiminta ja laatu.

– Kone on tuolloin järjestelmässämme sellaisessa tilassa, ettei sitä voi vuokrata eteenpäin ennen tarkastusta. Tämä takaa sen, että kaikki koneet on tarkastettava jokaisen vuokrauksen välillä, Hoikka selvittää.

Vuokrausten välisessä tarkastuksessa kone tarkastetaan sekä silmämääräisesti että käytössä. Joidenkin koneiden tarkastusta varten on olemassa tarkastuslista. Esimerkiksi henkilönostimien pitkän listan tarkoituksena on taata laitteen turvallinen käyttö.

– Teemme määräaikaishuoltoja esimerkiksi diesel-käyttöisille koneille. Niitä huolletaan 500 käyttötunnin välein tai kerran vuodessa, Niinisalo kertoo.

Perushuoltoon kuuluvat muun muassa moottorin öljyjen ja suodattimien vaihto, nivelten rasvaukset, pesu sekä brändäys eli käytön aiheuttamien kulumien poistaminen, jolloin kalusto saatetaan takaisin tavoitetilaan. Tavoitteena on yhtenäinen ja edustava brändi-ilme.

Lisäksi henkilönostimet on lain mukaan määräaikaistarkastettava kerran vuodessa. Määräaikaistarkastusten yhteydessä Cramo tekee myös laitteen vuosihuollon. Vastaavia lakisääteisiä tarkastuksia on niin ikään hisseillä ja mastolavoilla.

Huolloissa noudatetaan valmistajan ohjeita sekä Cramon omia ohjeita.

Huoltojen ja korjausten yhteydessä mietitään myös, onko konetta kustannustehokasta korjata vai onko järkevämpää laittaa kone myyntiin ja hankkia uusi.

– Laki edellyttää, että esimerkiksi henkilönostimille tehdään kymmenen vuoden jälkeen tarkastus purettuna. Tässä vaiheessa yleensä myymme nostimet eteenpäin ja hankimme tilalle uudet. Pienkoneet menevät usein vaihtoon jo paljon aikaisemmin, Niinisalo kertoo.

Huoltovarikoiden pääkallonpaikalla Tuusulassa työskentelee noin 30 huoltomiestä. Huoltoja ja korjauksia tehdään Jyväskylässä, Kouvolassa, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla.

Huoltopäälliköt kiertävät neljä kertaa vuodessa kaikki vuokraamot ja opastavat henkilökuntaa, jotta nämä osaavat tehdä vuokrausten väliset tarkastukset laadukkaasti. Vuokraamoiden henkilökunnalla on mahdollisuus käydä Tuusulassa perehdytyksessä.

– Perehdytys ja yhteiset säännöt takaavat sen, että kalusto on aina kunnossa, Hoikka ja Niinisalo sanovat.

Satu Soitula

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö Markkinointi & PR +358 40 708 1561