Sari Lindfors vastaa verkkopalvelun asiakaslähtöisestä kehitystyöstä Cramolla

Kuljetuskustannukset näkyviin — Cramon verkkovuokraamossa ei piilohinnoitella!

Cramon verkkopalvelun toiminnallisuutta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Uusin ominaisuus on kuljetuskulujen näkyminen suoraan ostoskorissa, jolloin ylimääräiset kustannukset eivät tule yllätyksenä asiakkaalle.

Cramon verkkopalvelun kehitystyön yhtenä päälinjana on se, että läpinäkyvyys lisää hankintojen luotettavuutta. Nyt Cramon asiakas näkee verkosta vuokratessaan heti ostoskorissa hankintojen ja kuljetuksen kokonaishinnan sekä kaikkien tuotteiden voimassa olevat sopimushintansa. Piilohinnoittelua ei ole.

”Asiakkaamme ovat toivoneet lisää läpinäkyvyyttä mm. hinnoitteluun, joten lähdimme Suomessa kehittämään Cramo Groupin pilottimaana järjestelmää, jossa kuljetuskustannukset näkyvät heti ostoksen yhteydessä. Uusi TMS-järjestelmä laskee hinnan muun muassa rahdin painon ja kuljetusetäisyyksien mukaan. Taustalla oleva logiikka osaa myös määritellä, milloin kalusto voidaan lähettää yhdellä kuljetuksella ja milloin tarvitaan useampi auto. Vastaavaa dynaamista rahtilaskuria ei ole vielä kilpailijoillamme”, kertoo Cramo Finlandin verkkopalveluiden kehityksestä vastaava Sari Lindfors.

Projekti alkoi kaksi vuotta sitten. Cramo Finlandin asiantuntijat ovat työstäneet järjestelmää yhdessä Cramo Groupin kehitysosaston, IT-osaston ja ulkopuolisen toimiston kanssa. Suomen kokemusten jälkeen palvelu lanseerataan muissa Cramo-maissa. Palvelu otettiin Suomessa käyttöön lokakuun lopussa.

”Uudistuksessa on keskeistä se, että kokonaishinnan ja kuljetuskustannusten näkyminen tilausvaiheessa takaavat, ettei verkkovuokraajalle tule piilokuluja. Asiakas voi edelleenkin hankkia tai kilpailuttaa kuljetuksen myös itse. Meille kokonaishinnoittelussa on tärkeintä tyytyväinen asiakas, joka luottaa meihin. Meidän roolimme on mahdollistaa asiakkaalle tuottava toimintatapa ja kustannussäästöt, joiden avulla voimme tukea heidän kasvuaan”, Lindfors tiivistää.

Kustannustehokkuutta ja turvallisuutta

Lindfors korostaa verkkopalvelun tehostavan ja helpottavan työmaan toimintaa. Verkkopalvelun sähköisten työkalujen avulla asiakas saa yleisnäkymän vuokralla olevasta kalustostaan: mitä koneita milläkin työmaalla on vuokralla, milloin ja kuka ne on vuokrannut sekä milloin on suunniteltu palautuspäivä.

”Palautuspäivän lähestyessä asiakas saa ilmoituksen, jotta kaluston palautus ei unohdu ja aiheudu turhia vuokrauskuluja. Varsinkin suurilla työmailla, jossa kalustoa on paljon, tämä on kätevä ominaisuus. Myös palauttaminen sujuu helposti verkon kautta. Cramo-sovelluksessa on lisäksi mobiiliteknologiaa hyödyntäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi käyttöohjeet voi hakea skannaamalla sarjanumeron puhelimen kameralla”, Lindfors luettelee.

Vaikka rahan ja ajan säästö ovat työmaalla tärkeitä, lisäävät sähköiset palvelut myös työturvallisuutta, koska käyttöohjeet ovat helposti saatavilla. Paperisota taas vähenee, kun kaikki dokumentit saa sähköisinä yhdestä paikasta.

Cramon verkkopalvelu toimii mainiosti myös tien päällä oltaessa.

Cramo panostaa digitaaliseen palveluun

Cramon tavoitteena on olla vuokraamoalan digitaalisuuden edelläkävijä, ja yrityksessä panostetaan sähköisten palvelujen kehitystyöhön. Yritys kannustaa rakennusalan ammattilaisia ottamaan digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet monipuolisesti osaksi liiketoiminnan kasvustrategiaa.

Sari Lindfors kertoo, että Cramollla on huomattu sähköisten palvelujen kehitystyössä ja tarjonnassa sama teema, joka nousi esiin Rakennusteollisuus RT:n keväisessä digikyselyssä. Sen mukaan rakennusalan digitaalisuus ja kasvu ovat selvästi sidoksissa toisiinsa. Alan kasvuhaluiset rakennusalan yritykset panostavat digitalisaation ja ottavat ennakkoluulottomasti palveluja käyttöönsä.

”Digitaalisuus ja älykäs teknologia lisäävät tehokkuutta jo työmaan suunnittelun aloituksessa, ja niistä saa entistä enemmän hyötyä päätöksentekoon ja työmaan päivittäiseen kalustohallintaan. Teknologian avulla saamme apua perinteisiin ongelmiin, kuten aikataulutukseen ja seurantaan. Älykäs teknologia voi vastata myös moniin rakennusalan ympäristöhaasteisiin”, kertoo Lindfors.

Lindfors mainitsee esimerkiksi suunnitteluvaiheen tehostamisesta Cramo Työmaasuunnitelma -työkalun, jonka avulla voi nopeasti suunnitella vuokrakaluston tarpeen aikatauluineen ja budjetteineen koko projektin ajaksi. Ohjelman logiikka on Cramon suunnittelema ja toteuttama, ja se liittyy saumattomasti Cramon verkkopalveluun ja verkkovuokraukseen.

Ota Cramon verkkopalvelu työkalupakkiisi täällä

Lisätietoja: