Cramon teettämän kyselyn perusteella parhaat työpäivät koostuivat mm. hyvästä työilmapiiristä, esimieheltä tai johtajalta saadusta palautteesta ja muille annetusta avusta työtehtävissä. Miksipä emme toistaisi hyviä kokemuksia!

Olkoon jokainen työpäivä kuin perjantai

Rakennuskonevuokraamo Cramo kysyi 2 700 rakennusalalla työskentelevältä henkilöltä, mikä on viikon paras päivä. Kysely tehtiin kuudessa maassa vuonna 2015. Tulosten perusteella valtaosa vastanneista pitää perjantaita viikon parhaana päivänä. Jos olet johtaja tai päällikkö, hälytyskellojen tulisi soida. Jos henkilöstö odottaa epätoivoisesti viikonloppua, saattaa olla kyse ongelmista töissä. Voiko työhönsä tyytymätön henkilö suorittaa työtehtävänsä parhaalla mahdollisella tavalla?

Kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista rakennusalan työntekijöistä on sitä mieltä, että työnantaja välittää heidän hyvinvoinnistaan vain tiettyyn tasoon asti. Yhtä suuri osa koki, etteivät he saa motivoivaa palautetta työstään. Ei siis ole yllätys, että kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista harkitsi työpaikan vaihtamista. Cramon Mainio Päivä Työmaalla -asiakaslupauksen yhtenä tavoitteena on parantaa yhtiön henkilökunnan työtyytyväisyyttä.

Ensimmäinen johtopäätös: Muista kysyä työntekijöiltäsi!

Me kysyimme työntekijöiltä, mikä heille on tärkeintä töissä. Vastauksia olivat palkkaus, selkeät työtehtävät ja tavoitteet, työympäristö, työkaverit, joustavat työajat, haasteet työssä, palaute ja työsuhde-edut. Jotkin nimetyistä asioista, kuten palkkataso, ovat riippuvaisia yleisestä taloudellisesta tilanteesta, mutta moni asia on yhtiön päätettävissä. Omat teot ja aloitteet rakentavat hyvää yrityskulttuuria.

Toinen johtopäätös: Jakakaa kokemuksia!

Meillä kaikilla on ollut hyviä päiviä töissä. Kun pyysimme vastaajia muistelemaan parasta päiväänsä töissä, moni mainitsi päivän, jona he saavuttivat jonkin tavoitteensa. Tärkeiksi koettiin myös korkeamman palkan ja bonuksen ansaitseminen hyvästä työstä. Parhaat työpäivät koostuivat myös hyvästä työilmapiiristä, esimieheltä tai johtajalta saadusta palautteesta ja muille annetusta avusta työtehtävissä. Miksipä emme toistaisi hyviä kokemuksia!

Kolmas johtopäätös: Pelkät aikomukset työhyvinvoinnin parantamiseksi eivät riitä, tarvitaan myös tekoja! Vastaajat luettelivat luotettavuuden ja vastuullisuuden työnantajan tärkeimmiksi piirteiksi. Mainio Päivä Työmaalla on asiakaslupaus, joka saavutetaan motivoituneen henkilöstön avulla.

Mitä tulee viikonpäiviin, valtaosa vastanneista kertoi, että maanantai on heidän mielestään viikon pahin päivä. Mihin suuntaan teillä ollaan menossa: kohti viiden maanantain vai viiden perjantain työviikkoa?

Tunnisteet

Julkaisuun liittyvää sisältöä: