Waldemar Aspelinin suunnittelema Korkeimman hallinto-oikeuden rakennus Fabianinkadulla Helsingissä valmistui 1901. Syksyllä kohteessa tehtiin sääsuojausta vaativa julkisivu- ja vesikattoremontti.

Talokaunotar sateenvarjon alla

Syksyllä Helsingin Fabianinkadulla saneerattiin Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) rakennusta. Jykevä kivilinna sai suojapeitteet urakan ajaksi.

Waldemar Aspelinin suunnittelema Korkeimman hallinto-oikeuden rakennus katselee Helsingin Kasarmintorin yli. Talo on valmistunut 1901; tämä rakennus oli siis paikallaan, kun suurlakkolaiset marssivat ohi, kun sisällissodan melskeet pyyhkäisivät Suomen yli ja kun Talvisodan pommit putoilivat Helsingin kaduille.

Kun rakennus on näistä kaikista selvinnyt, olisi kohtuullisen sääli, jos se kärsisi vesivahingon julkisivu- ja vesikattoremontin yhteydessä. Niinpä remonttia varten oli Cramolta tilattu rakennustyömaalle henkilötavarahissin ja telineiden lisäksi myös sääsuojaus.

Vähän neliöitä, paljon tehtävää

KHO:n rakennuksen sääsuojaus ei ollut yhden työpäivän homma. Kohteessa käytettiin noin 400 neliön verran sääsuojia ja telineitä noin 1 000 neliön verran. Suojien asentaminen paikalleen vei pari viikkoa heinäkuussa, purku kävi nopeammin lokakuussa.

– Sääsuojaamalla pystytään luomaan olosuhteet, jotka estävät vesivahinkoja. Rakennustyömaalle voidaan järjestää suojauksen avulla myös lämmitystä ja valaistusta. Sääsuoja onkin täysin välttämätön kaikissa kohteissa, joissa vesikattoa avataan, Cramon projektipäällikkö Antti Määttä muistuttaa.

– Kohde oli pieni, mutta haastava. Erityispiirteenä oli katon monimuotoisuus. Museokohteena rakennuksessa piti ottaa huomioon perinteiset työtavat, projektipäällikkö Antti Niittynen rakennusliike Pylonilta jatkaa.

Esimerkiksi rakennuksen kivijulkisivuun ei voitu tehdä telineiden kiinnitysten ankkurointeja kuin tiettyihin kohtiin.

– Myös hissiasennuksen kiinnikkeet voitiin tehdä vain muutamiin paikkoihin, Määttä lisää.

Pylonin työnjohtaja Antti Niittynen ja Cramon Antti Määttä tarkastavat työmaaolosuhteita KHO:n katolla.

Hyvin suunniteltu, puoliksi suojattu

Sääsuojauksen suunnitteluvaiheessa Cramon suunnittelija kävi laatimansa kuvasuunnitelman yhdessä Pylonin kanssa ennen toteutusta. Projektin alkuvaihe vei noin kuukauden ennen kuin päästiin käynnistämään asennustyöt paikan päällä.

– Suunnitelmia käytiin hyvissä ajoin läpi ennen toteutusta. Tämä näkyi siinä, että työ onnistui erittäin hyvin ja suunnitelmien mukaan, Niittynen sanoo.

Suojelukohteen vaatimien erityisjärjestelyjen lisäksi huomiota täytyi kohdistaa myös ympäristöön: kohde sijaitsee liikenteellisesti vilkkaassa paikassa.

– Tilaa oli vähän ja liikennettä paljon. Paikalle piti tehdä huolelliset liikennejärjestelyt, ja nosturit sekä muu kalusto oli saatava mahtumaan paikan päälle. Järjestelyiden takia myös liikennettä jouduttiin rajoittamaan. Kaiken yhteensovittaminen työmaalla vaatii järjestelmällisyyttä, Määttä kertoo.

Tiesitkö? Cramon vahtipalvelu valvoo sääsuojausta 24/7

Sääsuojauksen lisäksi asiakas voi hankkia Cramolta vahtipalvelun, jossa Cramo ottaa vastuulleen sää- ja tuuliolojen tarkkailun ympärivuorokautisesti.

– Jos vaikkapa tuuli alkaa yltyä ja on tulossa sadetta, työnjohtajamme käy tarkistamassa työmaalla sääsuojauksen kiinnitykset. Mikäli suojapeitteet ovat irronneet kovassa tuulessa, korjaamme ne ja raportoimme tästä tilaajalle. Tällä palvelulla tarjoamme asiakkaalle ja työmaamestareille huolettomuutta, kun voimme huomata riittävän ajoissa mahdolliset vauriokohdat valvonnan avulla, Määttä kuvailee.

Tunnisteet

Julkaisuun liittyvää sisältöä: