Cramon osakesäästöohjelmassa on mukana viidennes henkilöstöstä.

​Työntekijät ottivat Cramon osakesäästöohjelman omakseen

Cramon osakesäästöohjelmassa on mukana viidennes henkilöstöstä. Määrä on pysynyt tasaisena koko ohjelman olemassaolon ajan.

Työntekijöille suunnatut osakesäästöohjelmat ovat kasvattaneet suosiotaan suomalaisten yritysten keskuudessa muutaman viime vuoden aikana. Kuitenkin koko henkilöstölle tarjottava mahdollisuus sijoittaa osa palkastaan työnantajansa osakkeisiin on yhä melko harvinainen Suomessa. Monelle työntekijälle yrityksen tarjoama osakesäästöohjelma on ensimmäinen kosketus osakesäästämiseen.

Cramon lanseeraama One Cramo -osakesäästöohjelma on ollut olemassa vuodesta 2012, ja työntekijät ovat olleet innokkaasti ohjelmassa mukana alusta lähtien. Neljän vuoden aikana Cramoa omistavan henkilöstön määrä on vakiintunut noin 20 prosenttiin.

- Olemme iloisia siitä, että työntekijämme ovat lähteneet näin hyvin mukaan ohjelmaan. Tämä osoittaa, että henkilöstömme puolelta löytyy uskoa menestykseemme ja halua työskennellä Cramolla pitkäjänteisesti, iloitsee Cramo Finlandin toimitusjohtaja Tatu Hauhio.

Henkilöstön sitoutuminen on Cramolle tärkeää. Hauhio huomauttaa, että rakennuskonevuokraamoon tullaan harvoin valmiina töihin suoraan koulun penkiltä, vaan jokainen työntekijä yleensä koulutetaan erikseen tehtäväänsä.

Cramolaisilla on mahdollisuus sijoittaa kahdesta viiteen prosenttia bruttopalkastaan yhtiön osakkeisiin. Osakesäästöohjelmaan sitoudutaan vuodeksi kerrallaan ja säästämisen voi keskeyttää milloin tahansa. Säästösumma vähennetään automaattisesti työntekijän nettopalkasta palkanmaksun yhteydessä. Työntekijä voi myydä ostetut osakkeet milloin tahansa.

- Uskon, että mahdollisuus päästä nauttimaan yrityksen tuottamista voitosta motivoi henkilöstöä vaikuttamaan yrityksen tulokseen omalla toiminnallaan. Palkitsemme myös kolme vuotta osakkeita omistaneet työntekijät yhdellä lisäosakkeella kahta osaketta kohti. Maksoimme ensimmäiset lisäosakkeet tänä vuonna, Hauhio kertoo.

Osakesäästöohjelman lisäksi Cramolla on käytössä avainhenkilöiden osakepalkkiojärjestelmä, jossa johdolle tarjotaan yhtiön osakkeita palkintona hallituksen kanssa sovittujen tavoitteiden saavuttamisesta. Toisin kuin työntekijät, johtohenkilöt eivät saa myydä osakkeitaan vapaasti, vaan niitä on kerättävä ensin oman vuosipalkan arvosta.

Tunnisteet

Cramo on täyden palvelun rakennuskonevuokraamo, joka vuokraa asiakkailleen myös siirtokelpoisia tiloja sekä tarjoaa rakentamista, saneeraamista ja kunnossapitoa tukevia palveluja. Cramo lupaa asiakkailleen aina mainion päivän työmaalla ja kantaa vastuun paitsi hyvästä asiakaspalvelusta, myös toimitusten aikatauluista ja kaluston ja palveluiden ensiluokkaisesta laadusta. Cramo on alansa johtavia palveluntarjoajia Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Cramolla on toimintaa 15 maassa noin 330 toimipisteessä ja henkilöstöä noin 2 500. Vuoden 2015 liikevaihto oli 668 miljoonaa euroa. Suomessa toimimme noin 450 työntekijän voimin yli 50 toimipisteessä. Cramo Finland Oy on osa Cramo-konsernia, jonka emoyhtiö Cramo Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.