Danonen liiketoiminta Pohjoismaissa sai arvostetun B Corporation -sertifikaatin

Danonen liiketoiminta Pohjoismaissa sai arvostetun B Corporation -sertifikaatin

Danone Nordic1 on saanut ensimmäisten monikansallisten yhtiöiden joukossa Pohjoismaissa liiketoiminnalleen B Corporation -sertifikaatin joulukuussa. Sertifikaatin voivat saada yritykset, jotka harjoittavat liiketoimintaa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla ja tekevät toiminnallaan hyvää eri sidosryhmille, ei vain osakkeenomistajilleen vaan myös työntekijöilleen, asiakkailleen, yhteiskunnalle, tavarantoimittajilleen ja ympäristölle.

Toisin kuin tavallisilla yrityksillä, B Corporation -sertifioiduilla yhtiöillä on lakisääteinen velvollisuus ottaa huomioon toimintansa vaikutukset kaikkien sidosryhmiensä osalta, ei vain omistajien ja osakkeenomistajien näkökulmasta. Sertifioiduilla yrityksillä on myös oltava “merkittävä myönteinen vaikutus yhteiskuntaan ja ympäristöön”. Saadakseen sertifikaatin yrityksen on läpäistävä tiukat auditoinnit, jotta se täyttää sosiaalisten, ympäristö- ja läpinäkyvyysvaatimusten sekä oikeudellisten vastuuvaatimusten osalta tietyt kriteerit.

Sertifiointiprosessiin kuuluu arviointia ja todentamista. Se vaatii sitoutumista kaikilta yrityksen toiminnan osa-alueilta, sillä arvioinnin aikana huomioidaan kaikki yrityksen toiminnot. Prosessi on perusteellinen ja myös haastava: Euroopan unionissa vain noin 50 % arviointiin osallistuvista yrityksistä täyttää sertifikaatin vaatimukset.

“Olemme ylpeitä, että saamme olla Pohjoismaissa yksi ensimmäisistä monikansallisen yrityksen tytäryhtiöistä, jolle on myönnetty B Corporation -sertifikaatti. Sertifikaatti vahvistaa Danonen pitkäaikaista dual project -lähestymistapaa, jonka avulla luomme arvoa niin osakkeenomistajillemme kuin yhteisölle. Sertifikaatti on looginen jatkumo sille työlle, jolla luomme tavoitteidemme mukaisia brändejä ja tuotteita”, kertoo Danonen Pohjoismaiden ja Baltian toimitusjohtaja Richard Trechman ja jatkaa: “Danone on vuosia työskennellyt yhdessä kaikkien sidosryhmiensä kanssa, jotta voimme olla mukana rakentamassa hyvinvoivaa ja kestävämpää tulevaisuutta. Teemme jatkuvasti muutoksia Ruotsin Lunnarpissa sijaitsevassa tehtaassamme, jotta voimme vähentää tuotantomme aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja ruokahävikin vähentämistä edistävät projektit ovat vain muutama esimerkki toiminnastamme. Tavoittelemme B Corporation -sertifikaattia kaikkien Pohjoismaiden ja Baltian maiden liiketoiminnoille,ja seuraava askeleemme onkin aloittaa sertifiointiprosessi Baltian maissa ja kliinisten ravintovalmisteiden -liiketoiminnalle Tanskassa.”

B Corporation -sertifikaatin myöntää voittoa tavoittelematon B Lab -organisaatio, ja se on ainoa sertifikaatti, joka mittaa kokonaisvaltaisesti yrityksen sosiaalista ja ekologista toimintaa. Sertifiointi edellyttää oikeudellista sitoutumista siihen, että yritys saa aikaan merkittäviä positiivisia vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle. Kaikki sertifioidut yritykset suorittavat seuranta-arvioinnin kolmen vuoden välein, jolloin varmistetaan, että ne täyttävät edelleen korkeat, sosiaalisen sekä ekologisen läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden vaatimukset.

“Toivotamme ensimmäiset Danonen tytäryhtiöt lämpimästi tervetulleeksi Nordic B Corporation -perheeseemme”, sanoo Nordic B Corp Movementin perustaja ja toimitusjohtaja Nille Skalts.

“Tavoitteenamme on luoda kattava, oikeudenmukainen sekä uudistuva talousjärjestelmä kaikille ihmisille ja ympäristölle, ja meille on tärkeä merkkipaalu, että Danone suurena yhtiönä liittyy sertifioitujen yritysten joukkoon.”

1]
Lukuun ottamatta Specialized Nutrition- ja Aqua D’Or -liiketoimintaa Tanskassa.

Aiheet

Danone on johtava monikansallinen elintarvike- ja juomayhtiö, joka valmistaa tuotteita kolmessa eri tuoteryhmässä: maito- ja kasvipohjaiset elintarvikkeet, pullotettu vesi ja kliiniset ravintovalmisteet. Toimintaamme ohjaa One Planet. One Health' -periaate, joka korostaa, kuinka ihmisten ja maapallon hyvinvointi ovat sidoksissa toisiina, Danone pyrkii innostamaan terveellisempiin ja kestävämpiin ruokailu- ja juomatottumuksiin. Nopeuttaakseen elintarvikevallankumousta ja luodakseen kestävää ja kannattavaa arvoa kaikille sidosryhmilleen Danone on määritellyt yhdeksän vuoteen 2030 ulottuvaa tavoitetta ja viitoittanut tietä ottamalla käyttöön ensimmäisenä pörssiyhtiönä "Entreprise à Mission" -statuksen Ranskassa. Vuoteen 2025 mennessä Danonen tavoitteena on olla yksi ensimmäisistä monikansallisista yrityksistä, jotka saavat B Corp™ -sertifikaatin. Danone työllistää yli 100 000 työntekijää ja sen tuotteita myydään yli 120 markkina-alueella. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 23,6 miljardia euroa.

Danone on ollut Pohjoismaiden markkinoilla vuodesta 1999, ja se myy Pohjoismaissa useita konsernin monista tuotemerkeistä, kuten Alpro, Actimel, Activia ja Danonino sekä paikallista tuotemerkkiä Proviva. Etelä-Ruotsin Österlenin Lunnarpissa sijaitseva tuotantolaitos on Danonen ensimmäinen tuotantolaitos Ruotsissa vuodesta 2010 lähtien. Tehdas on valmistanut ainutlaatuista probioottista hedelmäjuomaa ProVivaa vuodesta 1994 lähtien ja vuodesta 2020 lähtien myös tuotteita kasvipohjaisen Alpron valikoimiin. Nutricia on ollut Suomessa markkinoilla vuodesta 1995 ja tarjoaa muun muassa tuotemerkkejä kuten Fortimel, Souvenaid, Neocate ja Ketocal.

Lisätietoja: www.danone.com, www.alpro.com, www.proviva.com, www.nutricia.com.

Helena Berglund

Lehdistön yhteyshenkilö Communications and Public Affairs Manager +46766980903

Tietoa Danonesta ja sen tuotannosta Pohjoismaissa

Danone markkinoi ja myy Pohjoismaissa useita konsernin monista tuotemerkeistä, joihin kuuluvat mm. Alpro, Actimel, Activia ja Danonino. Nutricia on ollut osana Danonen konsernia Suomessa jo vuodesta 1995 ja markkinoilla muun muassa tuotemerkeillä Nutridrink, Fortimel, Souvenaid, Neocate ja Ketocal. Danone työllistää yli 100 000 työntekijää maailmanlaajuisesti ja sen tuotteita myydään yli 120 markkina-alueella. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 24,3 miljardia euroa.

Danone Oy
Siltasaarenkatu 8-10