Suomalaisten teknologiakasvuyritysten nousukiito tasaantui Euroopan tasolla

Internetyritys Criteo vei Deloitten vuosittaisen EMEA-alueen Technology Fast 500 -listauksen voiton Ranskaan. EMEA-listalle sijoittuneiden suomalaisyritysten määrä kasvoi, mutta varsinaiset sijoitukset heikkenivät. Suomen listauksen voittaja nousi EMEA-listalla tällä kertaa sijalle 39.

Deloitten vuoden 2012 Technology Fast -ohjelman EMEA-listauksen (Eurooppa, Lähi-itä, Afrikka) on voittanut kohdennettuun internetmainontaan erikoistunut  ranskalainen Criteo liikevaihdon huimalla kasvuprosentilla 202 100 %. Elektroniikkayritys ZBD  (17 910 %) Isosta-Britanniasta sekä romanialainen internetyritys Vola.ro Student Adventure SRL (17 323 %)  veivät seuraavat sijat.

Kymmenen kärkeä dominoivat maista Ranska kolmella sekä Turkki kahdella yrityksellä. Kärkijoukossa olivat mukana lisäksi voittajat Alankomaista, Espanjasta ja Ruotsista. Top 10 -sijoilta löytyi eniten internetyrityksiä, neljä kappaletta.

EMEA-alueen 500 nopeimmin kasvaneen teknologiayrityksen listauksen hallitsijamaat olivat aiempien vuosien tapaan Ranska (90 yritystä) ja Iso-Britannia (74 yritystä). Listaus käsitti yhteensä 24 maata. 40 prosenttia EMEA-sijoittuneista oli ohjelmistoyrityksiä.

Paras suomalainen sijalla 39

Suomen Fast 50 -yrityksistä yli puolet sijoittui vuoden 2012 EMEA-listalle. Kärkikasvaja Dream Broker Oy (kasvuprosentti 2712 %) ylsi EMEA-listalla sijalle 39, kun toiseksi Suomessa sijoittunut Nord Software Oy (2052 %) oli EMEA-sijalla 54. Sadan nopeimman kasvajan joukkoon pääsivät suomalaisista lisäksi Analyse2 (72.), Eniram Ltd (83.) sekä Aito Technologies (87.).

Koko EMEA Fast 500 -listalla Suomen teknologiarakettien kokonaismäärä nousi nyt 27 yritykseen (viimeksi 23).

”Suomalaisten teknologiakasvuyritysten lisääntyvä määrä kansainvälisessä joukossa on lupaava merkki. Kestävän kasvun saavuttaminen ja sen myötä EMEA-alueen nopeimpien kasvajien listalle yltäminen on teknologiaraketeiltamme kunnioitettava saavutus. On hienoa huomata, että vaikeissakin olosuhteissa näiltä yrityksiltä löytyy kasvuun vaadittavaa näkemystä sekä päättäväisyyttä”, toteaa Suomen Deloitten TMT-toimialajohtaja Jukka-Petteri Suortti.

Pohjoiset naapurimaat vauhdissa, keskimääräinen kasvuprosentti nousussa

Listauksessa olivat vahvasti edustettuina Ruotsi (55 yritystä) sekä Norja (52 yritystä). Esimerkiksi EMEA-listan 20 parhaan joukkoon mahtui tänä vuonna kaksi yritystä niin Ruotsista kuin Norjastakin. Ruotsin ykkönen Midsummer AB (8109 %, 9.) voitti greentech-kategorian ja jätti muut pohjoismaiset kasvajat selvästi taakseen. Myös Norjan nopein kasvaja Norsun AS (5302 %, 17.) menestyy vihreällä, aurinkoenergiaan liittyvällä teknologialla.

Kasvun mittarina listauksessa käytettiin liikevaihdon kasvua viimeisen viiden vuoden ajalta. EMEA Fast 500 -yritysten keskimääräinen kasvuprosentti jatkoi nousuaan edelliseen listaukseen verrattuna ja oli tänä vuonna 1549 prosenttia (viime vuoden listauksessa 1287 %).

EMEA-alueen nopeimmin kasvaneet teknologiayritykset 2012 (suluissa 5 vuoden kasvuprosentti):
1 Criteo, Ranska (202 100 %)
2 ZBD, Iso-Britannia (17 910 %)
3 Vola.ro Student Adventure SRL, Romania (17 323 %)
4 Belsimpel.nl, Alankomaat (16 155 %)
5 Elkotek, Turkki (13 880 %)
6 Tektronik, Turkki (11 368 %)
7 Deezer, Ranska (10 455 %)
8 Exoclick S.L., Espanja (9571 %)
9 Midsummer AB, Ruotsi (8109 %)
10 Sewan Communications, Ranska (7833 %)
39 Dream Broker Oy, Suomi (2712 %)
54 Nord Software Oy, Suomi (2052 %)
72 Analyse2, Suomi (1641 %)
83 Eniram Ltd, Suomi (1514 %)
87 Aito Technologies Oy, Suomi (1437 %)

Deloitten Technology Fast -ohjelma on etsinyt globaalisti vuodesta 1995 lähtien teknologia-alan kasvuraketteja. Ohjelma kuuluu Deloitten globaaliin teknologia, media ja telekommunikaatio (TMT) -toimialaryhmään. Koko Technology Fast 500 EMEA -listaus sekä tarkemmat tiedot löytyvät osoitteesta www.deloitte.co.uk/fast500emea.

Lisätietoja:
Jukka-Petteri Suortti
TMT-toimialajohtaja, Deloitte
jukka-petteri.suortti(a)deloitte.fi

Suomen Technology Fast 50 -ohjelma verkossa: www.deloitte.com/fi/fast50

• Rahoitus

• teknologia
  • teknologiakasvuyritys
  • kasvuyritys
  • deloitte
  • asiantuntijaorganisaatio
  • fast 50 2012