Kouvolan Lakritsia saa nyt kerrostalossa

Kouvolan Lakritsia saa nyt kerrostalossa

Kouvola Lakritsi on perinteikäs suomalainen yritys, jonka tuotteet laittavat suut makeaksi. Yritys luottaa tinkimättömiin periaatteisiin, oikeisiin ihmisiin ja hiottuihin toimitusketjuihin, joiden mukaan he valmistavat rakkaudella höystettynä tuoreita lakupaloja suomalaisiin suihin.

Yritys on rohkea ja innokas etsimään uusia mahdollisuuksia markkinoilta, mistä syntyi idea, jossa Kouvolan Lakritsia olisi saatavilla laadukkaana ja houkuttelevana joulukalenterina lakritsin ystävien iloksi.

Haasteena yrityksellä oli löytää sopiva konsepti idean toteuttamiseksi, jotta voidaan luoda kuluttajia puhutteleva ja houkutteleva tuote, joka paitsi edistää myyntiä myymälässä, on nopea laittaa esille, toimii logistiikassa ja joka rikkoisi joulukalenterin perinteisenä pidettyä mallia.

Yhteistyö DS Smithin kanssa käynnistyi jo varhaisessa vaiheessa, jolloin kokonaisuuden huomioivat pakkaus- ja myynninedistämistuotteiden suunnittelun ammattilaiset pääsivät luomaan ratkaisuehdotuksen, joka täyttää tarpeet: visuaalisesti hauska, helppo esille laitto myymälässä, logistiikassa toimiva, lakupaloille tilaa tarjoava ja kokonaisuutena toisista edukseen erilaisuudellaan erottuva joulukalenteri.

Ratkaisua työstettiin syvässä yhteistyössä idean alkumetreiltä saakka, minkä tuloksena markkinoilla saadaan nauttia tänä vuonna ensimmäistä kertaa kolmiulotteisesta joulunpunaisesta tiilipintaisesta kerrostalopakkauksesta, joka on täynnä veikeitä yksityiskohtia – ja mikä parasta, ihanaa Kouvolan Lakritsia. Jopa Kouvolan Lakritsin oma laku-ukko on saanut päähänsä jouluun sopivan tonttulakin!

Lopputuloksena syntyneen pakkauksen ilmeen ja sen rakenteen suunnittelussa on huomioitu paitsi houkuttelevuus ja helppo esille laitto myyntiä varten, tehokas toiminta logistiikassa ja lakritsin tilantarve. Pakkauksen lisäksi DS Smithin asiantuntijat ovat suunnitelleet sen myyntiä edistämään samaa leikkisää ilmettä jatkavan myyntitelineen, joka ollessaan puolilavalla, voidaan toimittaa suoraan myymälöihin kuluttajien kulkureittien ääreen ja samalla vähentää merkittävästi kaupan henkilökunnan työmäärää vaarantamatta uuden tuotteen menestystä joulukalenterimarkkinalla.

"On ollut mukava huomata, miten sujuvasti yhteistyö on edennyt uuden joulukalenterihankkeen tiimoilta. Ideasta valmiiksi tuotteeksi edettiin ennätysvauhtia. Yhteistyö DS Smithin edustajien kanssa on sujunut innostuneessa hengessä heti alusta alkaen. Odotamme innolla, miten kuluttajat ottavat tämän uuden innovatiivisen tuotteen vastaan," sanoo Petri Salonen, tuotantopäällikkö, Kouvolan Lakritsi Oy

"Jokainen pakkaussuunnittelu on aina upea mahdollisuus katsoa asioita uudella tavalla. Vaikka uuden luominen on työssämme varmasti yksi parhaista asioista, joka inspiroi päivästä toiseen ja saa innostumaan, emme koskaan tee sitä tarkastelematta ensin asiakkaan tuotteen mahdollisuuksia markkinoilla ja sitä kokonaisuutta, johon oikein suunniteltu tuote vaikuttaa – oli se sitten myynnin edistämistä, kustannusten alentamista tai riskien minimoimista," kertovat pakkauksen suunnittelijat Heidi Tikkala ja Riitta Kauppila DS Smithin suunnitteluyksiköstä

Aiheet

DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva johtava aaltopahvipakkausten valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja keskittynyt suunnittelemaan ja valmistamaan innovatiivisia kaiken kokoisten asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöityjä pakkauksia 34 maassa noin 30 000 ihmisen voimin Packaging, Recycling ja Paper -liiketoimintaryhmissä. DS Smith vastaa kaikkien markkina-alueiden tarpeisiin: laajaan tuotevalikoimaamme kuuluvat mm. kuljetuspakkaukset, kuluttajapakkaukset, myynninedistämismateriaalit ja teollisuuspakkaukset. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 ollen maan ensimmäinen aaltopahvia valmistava yritys. Toimimme nyt kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa, Kuopio ja Ii).

Lehdistön yhteyshenkilöt

Suvi Hjelm