Tamperelaisten suunnittelijoiden perunapakkaus palkittiin kansainvälisessä WorldStar -kilpailussa

Pakkausalan maailmanlaajuisen WorldStar -kilpailun voittajat vuodelle 2020 on julkaistu. DS Smithin tamperelaisten suunnittelijoiden Jyrki Valkaman ja Maarit Mäkisen suunnittelema perunapakkaus jatkoi kansainvälistä menestymistään ja saavutti myös WorldStar -voiton jo aiemman pohjoismaisen ScanStar -palkinnon lisäksi.

Suunnittelun lähtötilanteessa huomioitiin paitsi perunan paras säilyvyys valolta suojattuna, myös jätteen syntyminen, koko logistisen ketjun toimivuus, pakkauksen myyvyys ja kuluttajan tarpeet. Yhdessä asiakkaan, Tuorekartano Oy, kanssa ideoidussa lopputuloksessa peruna pakataan aaltopahviseen pakkaukseen, jossa sillä on sen tarvitsemat ilmareiät ja jossa se on valolta suojattuna. Pakkaus on mitoitettu niin, että se sopii jääkaapin hyllylle ja siitä voidaan juomapakkauksesta tutulla tavalla avata annosluukku, josta saadaan siististi aina tarvittava määrä perunaa. Kun perunat on nautittu, voidaan pakkaus litistää ja kierrättää pahvinkeräyksessä uudeksi raaka-aineeksi.

Voittoisa pakkaus tuo perunan myyntiin uudella tavalla, sillä samalla kun se on kuluttajapakkaus, toimii se myös kuljetuspakkauksena joka saapuu kauppoihin myyntilavoille pakattuna ja on valmiina esille laitettavaksi ilman uudelleen lavausta. Myöskään kuluttajan ei tarvitse pakkausta pakata erikseen kaupasta kotiin kuljettamista varten, sillä siinä on valmiiksi sisäänrakennettuna kantokahva.

WorldStar -palkinnot luovutetaan voittajille Saksassa 8.toukokuuta 2020.

DS Smith on maailmanlaajuinen johtava aaltopahvin valmistaja, jonka kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot tukevat sen kokonaisuutta. Pääkonttoriaan Lontoossa pitävä, FTSE 100 -listattu yritys keskittyy toiminnassaan innovatiivisten kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisuiden suunnitteluun ja valmistamiseen toimien 37 maassa ja työllistäen noin 31 000 henkilöä. DS Smith hyödyntää pakkaus-, paperi- ja kierrätystoimintojen osaamistaan tuottaen ratkaisuja, jotka vähentävät monimutkaisuutta ja toimivat tehokkaasti läpi toimitusketjun. Suomessa toimimme kuudella paikkakunnalla (Tampere, Nummela, Turku, Akaa, Kuopio ja Ii).