Oma tuotekehitys Labkotecin kulmakivenä

Mittalaitteita valmistava yritys on menestynyt yleisestä taantumasta huolimatta. Fokusointi ydinosaamiseen sekä oma tuotekehitys on kannattanut.

Yritys haistelee markkinoiden tarpeita ja kehittää sitä kautta uusia ratkaisuja.

”Toimialaamme ovat ympäristön ja ihmisten suojelemiseen tarkoitettavat mittalaitteet kuten liike- ja henkilötunnistimet, erilaiset pinnan- ja virtausmittauslaitteet sekä monet automaatioratkaisut”, toimitusjohtaja Ari Tolonen kertoo. Yrityksen tuotteita ovat muun muassa jääntunnistimet ja öljy- sekä rasvahälyttimet. LabkoNetin avulla voidaan tiedot lukea eri päätelaitteilta tai saada hälytykset esimerkiksi kännykkään.

”Käytämme tuotekehitykseen reilusti resursseja, noin 7-8 % liikevaihdostamme. Perustajallemme oma tuotekehitys oli kaiken kulmakivi. Siihen panostaminen kannattaa edelleen”.

Yrityksen luoma Labkonet-alusta on yksi menestystarinoista. Se on toiminut pilvipalveluna jo ennen koko sanan keksimistä. ”Kyseessä on 16 vuotta sitten alkujaan kehitetystä palvelualustasta, millä voi lukea dataa siihen liitetyistä mittalaitteista. Laitteet voivat olla minkä valmistajan tahansa”, Tolonen avaa.

Globaali pk-yritys

Labkotec työllistää noin 50 henkeä, joista suurin osa työskentelee Pirkkalassa. Kotimaan myyntikonttorit löytyy myös Vantaalta, Porista ja Oulusta. Kansainväliset tytäryhtiöt on perustettu Ruotsiin, Englantiin ja Saksaan, myyntiedustus löytyy myös Shanghaista.

”Vuotuinen 20 % kasvumme on ollut kova vauhti, jos peilataan sitä yleiseen markkinatilanteeseen. Olemme valinneet tarkkaan tuotealueet, joiden parissa olemme jatkaneet, ja luopuneet kannattamattomista.”

”Nyt varmistamme asemamme markkinoilla ja suunnittelemme tulevaisuutta huolella ennen kuin painamme jälleen kaasua”, Tolonen päättää.

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1wLh8gO
Julkaisija: Editori.fi

• Tietokone, Televiestintä, IT

• labkotec