Kestävää kehitystä tukevista materiaaleista valmistetuissa uusissa suojakäsineissä yhdistyvät paras mahdollinen turvallisuus ja erinomainen kulutuskestävyys.

Teollisuudessa keskitytään yhä enemmän ekologiaan ja kestävään kehitykseen kaikilla toimialoilla. Ejendals on yksi henkilönsuojainalan edelläkävijöistä ja laajentaa nyt kestävää kehitystä tukevista materiaaleista valmistettujen suojakäsineiden valikoimaansa uudella TEGERA® 457 ‑viiltosuojakäsineellä sekä TEGERA® 863- ja TEGERA® 932 ‑asennuskäsineillä.

”Asiakkaamme kiinnittävät yhä enemmän huomiota kestävään kehitykseen”, kertoo Ejendalsin suojakäsineiden tuotepäällikkö Karin Hedlund. ”Kolmisen vuotta sitten päivitimme kolme ohuinta viiltosuojakäsinemalliamme biopohjaisella Dyneema®-kuidulla. Laajennamme nyt tuotevalikoimaamme innovatiivisella viiltosuojakäsineellä ja kahdella erittäin monikäyttöisellä yleiskäsineellä, jotka sopivat ihanteellisesti asennustöihin.”

Innovatiivista viiltosuojaa: viiltosuojaluokka C

Tämän käsinemallin valmistuksessa käytetään biopohjaisia viiltosuojakuituja ja kierrätettyä polyesteriä, mikä säästää energiaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Vertailun vuoksi: jokaisen biopohjaista Dyneema-kuitua sisältävän käsineparin hiilidioksidipäästöt ovat 0,45 kg pienemmät kuin tavanomaista Dyneema-kuitua sisältävän käsineparin. ”Tällä tavoin tuemme näillä tuotteilla asiakkaitamme heidän tavoitteissaan vähentää hiilidioksidipäästöjään”, Hedlund lisää.

Viiltosuojakäsineitä tarvitaan estämään teräväreunaisten työmateriaalien tai työkalujen aiheuttamat viiltohaavat. Malli sopii kosketusnäytöille ja mahdollistaa siten koneiden ohjaamisen tabletilla tai näytön ohjauspaneelilla käsineet kädessä.

Poikkeuksellisen pehmeä ja erittäin mukava käyttää

Valikoimassa on uutena myös TEGERA 863 ‑malli. Tämän ensiluokkaisen käsineen jokainen pari sisältää käsiteltyä kierrätettyä polyesteriä 500 ml:n PET-pulloa vastaavan määrän. Tuotantoprosessissa syntyy 28 grammaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä paria kohden perinteiseen polyesteriin verrattuna. Kierrätyskuitujen käytöllä on toinenkin etu, kuten Hedlund selittää: ”Erityisen pehmeä käsine tuntuu mukavalta kädessä, mikä lisää halukkuutta käyttää sitä.”

Suojakäsine on erittäin ohut sekä poikkeuksellisen pehmeä ja joustava, joten se sopii erinomaisesti erilaisiin asennustöihin, joissa vaaditaan paljon tuntoherkkyyttä. Lisäksi malli sopii kosketusnäytöille ja mahdollistaa siten koneiden ohjaamisen tabletilla tai näytön ohjauspaneelilla käsineet kädessä.

Ohut, pehmeä ja hyvin hengittävä aluskäsine

Kolmas malli on TEGERA 932, jonka valmistuksessa on myös käytetty kierrätettyä polyesteriä. Kierrätetyn polyesterin määrä kussakin parissa vastaa yhtä 500 ml:n PET-pulloa, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä 28 grammaa. Kuten riippumattoman Dermatest-testauslaitoksen myöntämä Dermatest-sertifikaatti osoittaa, käsineen erittäin pehmeä ja hengittävä materiaali on erityisen hellävarainen iholle, tuntuu miellyttävältä ja estää ihoärsytyksen. ”Eräs työntekijä totesi palautteessaan, ettei haluaisi ottaa käsineitä lainkaan pois”, tuotepäällikkö Hedlund kertoo. ”Olemme tietysti iloisia siitä, ja se on kuin kunnianosoitus henkilönsuojaimillemme.” Hyvä kosketustuntuma ja oteturvallisuus ovat erittäin tärkeitä: kämmenen PVC-näppyläkuviointi takaa, että työstettävät esineet pysyvät tiukasti kädessä.

Kestävä jokaista yksityiskohtaa myöten

Kestävää kehitystä tukevien materiaalivalintojen ohella Ejendals on optimoinut tuotantoprosessinsa myös ekologisesti. Esimerkiksi uusien suojakäsineiden nitriilipinnoitteeseen käytetään 30 prosenttia vähemmän vettä pinnoitusprosessin aikana. Muita yksityiskohtia, joihin Ejendals kiinnittää huomiota, ovat kierrätetyt materiaalit etiketeissä ja pakkausmateriaaleissa.