Elfan säilytysmatka alkoi vuonna 1948 astiankuivaustelineellä ja tuotevalikoima on vuosien mittaan kasvanut kattamaan koko kodin säilytystarpeet.

Nostalginen matka säilytyksen historiaan - Elfa 75 vuotta

Elfan tuotteiden perusideat ovat peräisin todellisten ihmisten arkielämästä ja heidän päivittäisistä puuhistaan sekä pulmistaan. Tehokasta säilytystilaa tarvitaan aina, joten perusperiaate on siis yhä sama kuin Elfaa perustettaessa vuonna 1948. Nyt kun Elfa juhlii 75-vuotista säilytystaivaltaan, sukellamme näiden säilytysratkaisujen historiaan sekä julkaisemme nostalgisia kuvia ja videoita vuosien varrelta.

Kaikki alkoi astiankuivaustelineestä

Vuonna 1948 keittiömme olivat kaukana siitä, mitä ne ovat tänään. Meillä ei ollut käytännöllistä tapaa kuivata lautasia, laseja ja ruokailuvälineitä ennen kuin laitoimme ne takaisin kaappiin. Silloin Elfan matka alkoi - Nils Strinningin suunnittelemalla nerokkaalla teräslangasta tehdyllä astiankuivaustelineellä.

Insinööri Arne Lydberg, joka oli juuri käynnistänyt oman insinööriyrityksensä palvellakseen Ruotsin nopeasti kasvavaa radioharrastajien joukkoa, lupasi auttaa telineen valmistuksessa. Hän näki myös mahdollisuuden idean kehittämiseen ja alkoi pian valmistamaan kaikenlaisia teräslangasta valmistettuja tuotteita, ei pelkästään astiankuivaustelineitä. Lopulta hän jätti radiotarvikkeiden valmistuksen sekä firman veljelleen ja omisti kaiken energiansa ja intonsa teräslankatuotteiden tunnettuuden edistämiseen. Sloganit kuten ”Minä tiskaan, Elfa kuivaa!” ja ”Minulla ei ole tilanpuutetta, minulla on…Elfa”, syntyivät.

Vuonna 2023 Elfa juhlii 75-vuotista matkaansa tuomalla tämän historiallisen astiankuivaustelineen markkinoille uudelleen, tällä kertaa modernissa tummanharmaassa värissä.

Elfan valikoima on kasvanut vuosien saatossa vastaamaan koko kodin säilytystarpeisiin, kirjahyllyistä ja varastoratkaisuista eteisen ja makuuhuoneen vaatekaappeihin ja liukuoviin. Tämä historiallisista tuotekuvista ja videoista koottu juhlavideo vie sinut pikakelauksella eri vuosikymmenten tunnelmiin.

Täältä löydät lisää tarinoita, kuvia ja videoita säilytyksen ja Elfan historiasta: Elfan 75-vuotisjuhlasivu