Ruokomeron suosio on kasvanut viime vuosina ja Elfa tarjoaa niihin säilytysratkaisuja jotka ovat muokattavissa tilan ja tarpeen mukaan.

Ruokakomeron paluu keittiöihin

Kiinnostus ruokakomeroratkaisuihin on kasvanut viime vuosina erityisesti uudistalorakentajien keskuudessa. Yksi syy tähän voi olla se, että he eivät halua yläkaappeja keittiöön ja tarvitsevat siten lisää säilytystilaa keittiösaarekkeen tai ruokakomeron muodossa. Tutustu tästä kahteen perheeseen jotka loivat lisää säilytystilaa suunnittelemalla ja rakentamalla kauan haaveissa olleen ruokakomeron keittiön yhteyteen.

Räätälöity, kattoon ulottuva säilytysratkaisu

Pelkistetty estetiikka on Ibrahimin perheen uudessa omakotitalossa sisustuksen punainen lanka. Sama tyyli haluttiin säilyttää myös olohuoneen yhteydessä olevassa avokeittiössä ja siksi pariskunta päätti sisustaa keittiön ilman yläkaappeja ja rakentaa sen sijasta ruokakomeron. Fannylle se oli itsestään selvä valinta: "Kun suunnittelimme taloa, tiesin, että haluan ruokakomeron, se on minulle tärkein huone."

Tilaa ruokakomerolle ei kuitenkaan ollut paljon, vain vajaat kaksi neliömetriä, joten pariskunnan toive oli hyödyntää koko 2,6 metrin kattokorkeus. He harkitsivat ensin kiinteitä hyllyjä, mutta kapea, L-muotoinen tila oli hankala kaikkine kulmineen. Lisäksi seinälle oli sijoitettu sinne tänne pistorasioita esimerkiksi mikroaaltouunia varten, mikä aiheutti päänvaivaa. "Lopulta ymmärsimme, että räätälöity hyllyratkaisu on paras meille. Niinpä käännyimme Elfan puoleen, joka on alan asiantuntija." Lue tästä koko tarina.

Mukautuva walk-in ruokakomero deluxe

Möller Kirchsteigerin perhe päätti myös luopua yläkaapeista ja piirsi keittiötä suunnitellessaan sen yhteyteen ruokakomeron. "Mieheni Sebastian on niin pitkä, yli kaksimetrinen! Kun hän tekee ruokaa, hän ei yksinkertaisesti näkisi liettä tai työtasoja, jos meillä olisi yläkaapit. Ja jos keittiössä on liesituuletin, hänen on kumarruttava sen alle."

Cecilia työskentelee sisustus- ja muotokuvaajana, ja hänellä oli jo kuva siitä, miltä perheen ruokakomero näyttäisi. Hän oli suunnitellut kiinteitä hyllyjä, mutta kun appiukko ehdotti Elfaa, hän muutti mielensä: "Elfa on joustavampi ja helppokäyttöisempi. Kiinteää sisustusta on vaikea muuttaa tarpeen mukaan."

Nyt tässä 3,2 neliömetrin kokoisessa ruokakomerossa on pedanttinen järjestys, jossa silmä lepää. Kaikella, jopa viinipulloilla, on oma paikkansa. Ne säilytetään näppärässä viinihyllyssä, joka on rakennettu Elfan hyllykorien ja korinjakajien avulla. Lue täältä lisää Cecilian ruokakomeron säilytysratkaisuista.