5G:n käyttöönotto kiihtyy – Aalto-yliopiston kampukselle asennettiin 5G-tukiasemat tutkimuskäyttöön

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto University

Empower asensi syyskuussa kaksi 5G-tukiasemaa Aalto-yliopiston kampukselle Otaniemeen. Tutkimuskäyttöön tarkoitetut tukiasemat ovat osa Aalto-yliopiston koordinoimaa kansallista 5G-FORCE -projektia, joka keskittyy 5G-ekosysteemin tutkimukseen ja kehitykseen.

5G-FORCE on monitieteellisen tutkimusryhmän johtama projekti, joka kehittää tutkimusalustaa Suomessa toimiville 5G-verkoille ja -palveluille. Projekti yhdistää osaamisen muun muassa radion, verkon, tietotekniikan, pilviteknologian ja uusien IoT-palvelujen saralta. Tammikuussa 2019 alkunsa saanut 5G-FORCE on jatkumoa TAKE-5 -nimiselle projektille, joka mahdollisti verkon käyttöönoton Otaniemen kampuksella.

– Ideana 5G-FORCE -projektissa on tarjota avoin infrastruktuuri kaikille 5G-kokeiluille ja -tutkimukselle, ja tämän mahdollistamiseksi pyysimme Empoweria asentamaan 5G-radiot kampuksen tukiasemiin. Asennusten jälkeen vuorossa on laitteiden konfiguroinnit, ja jos kaikki menee hyvin, 5G-FORCE on pian täysin toiminnassa. 5G-FORCE on kytketty 5G-testiverkkoon, jonka lisäksi meillä on hallussa tarvittava radiolupa tukiasemien hyödyntämistä varten. Tämä takaa sen, että voimme tarjota alustan tutkijoille ja yrityksille erilaisia 5G-projekteja, esimerkiksi itseohjautuvien autojen tutkimusta varten, kertoo projektista vastaava tietoliikennetekniikan tutkijatohtori Jose Costa-Requena Aalto-yliopistosta.

Empower on viime vuosina toteuttanut useita 5G-testitukiasemien asennuksia operaattoreille ja laitevalmistajille eri puolilla Suomea, ja tahti näyttää vain kiihtyvän Connectivity-liiketoiminnassa loppuvuotta kohti. Asennusten määrän odotetaan kasvavan etenkin ensi vuonna suuresti, kun  kuluttajille avautuu mahdollisuus hyötyä uudesta mobiiliverkosta aiempaa kattavammin.

• Televiestintä

• 5g