– Tulevaisuuden lämpöpumpuissa älytekniikka on ehdoton edellytys. Asiakas odottaa voivansa hallita uutta laitettaan kaikilta osin joko puhelimen tai tabletin kautta, Joachim Carlsson sanoo.

Ajatuksia CTC:n tuotekehittäjiltä, osa 1: Tällainen on tulevaisuuden lämpöpumppu

Lähde mukaan kulissien taakse. Tutustu CTC:n tuote- ja kehityspäälliköiden ajatuksiin tulevaisuuden lämpöpumpuista.

– Lämpöpumppujen tulevaisuus näyttää hyvältä. Yhteiskunnan muuttuminen ja varsinkin digitalisoitumisen eteneminen asettaa kuitenkin uusia vaatimuksia jo parinkin vuoden takaisille ratkaisuille, sanoo CTC:n kehityspäällikkö Joachim Carlsson.

He vaalivat arvokasta perintöä. Maailman ensimmäiset sisäisellä kuumennuksella varustetut lämmityskattilat tulivat CTC:ltä, ja myös ilma-vesilämpöpumput tulivat laajamittaisesti Ruotsin markkinoille juuri CTC:n kautta.

Nyt vuorossa on uusi ilma-vesilämpöpumppujen sarja: CTC EcoAir 600M. Se jatkaa edellisen CTC EcoAir 500M -sarjan tekniikkaa, mutta tarjoaa enemmän tehoa, hiljaisemmat toiminnot ja uudistetun ulkoasun.

– Tämä tuntuu hyvältä. Uusi EcoAir-sarja vie CTC:n lämpöpumppuja eteenpäin, sillä olemme säilyttäneet aiempien mallien arvostetut ominaisuudet ja parantaneet muun muassa suoritustehoa ja äänitasoja, Joachim Carlsson sanoo.

– Laitteiden hiljaisuus on kuluttajille yhä tärkeämpää, ja se on nähtävissä koko Euroopassa. Ihmiset asuvat yhtä ahtaammin ja samalla melunsietokynnys madaltuu, kertoo CTC:n tuotepäällikkö Björn Alm.

Älykäs teknologia ja interaktiivisuus
Älykkäitä, arkipäivän toimintoihin integroitavia tuotteita tulee nyt markkinoille nopeassa tahdissa. Asiakkaat odottavat tuotteilta interaktiivisuutta ja helppoa ohjattavuutta, mieluiten puhelimen avulla.

Hän ottaa esimerkiksi kiinteistön erilaisten järjestelmien välisen interaktiivisuuden tarjoamat mahdollisuudet. Tällä hetkellä esimerkiksi kodin hälytysjärjestelmä ja lämpöpumppu voidaan kytkeä toisiinsa. Hälytysjärjestelmän kytkeminen päälle lähettää lämpöpumpulle automaattisesti signaalin energiansäästötilaan siirtymiseksi.

Tuotteet vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa
Myös lisätarvikkeena saatavat langattomat hiilidioksidi- ja kosteusanturit ovat esimerkkejä älytoiminnoista. Ne säätelevät ilmanvaihtoa ja pitävät ilman aina miellyttävänä riippumatta siitä, onko talo tyhjä vai täynnä ihmisiä.

– CTC Connect+ -sovelluksen avulla voidaan ohjata lämpimän käyttöveden tuotantoa tai asunnon lämpötilaa. Jos ajatuksissa on poreallaskylpy työpäivän päätteeksi, käyttöveden kuumennusta voi lisätä niin, että kuumaa vettä riittää varmasti, Joachim Carlsson selittää.

Tekninen kehitys ei tarkoita pelkästään sitä, että tuotteet osaavat toimia yhteistyössä muiden laitteiden kanssa. Se parantaa myös lämpöpumppujen kestävyyttä. Lämpöpumpun rikkoutuminen on nykyään selvästi epätodennäköisempää kuin kymmenen vuotta sitten. Kehitys on suoraan verrannollinen autojen kehitykseen. Auton elektroninen valvontajärjestelmä hälyttää ennen kuin mikään ehtii mennä rikki. Suuret korjaukset voidaan siis välttää ennaltaehkäisevillä pienemmillä toimenpiteillä.

– Lämpöpumppujen anturit havaitsevat mahdolliset poikkeamat odotetuista arvoista. Hälytys ilmoittaa ongelmasta, ja se voidaan korjata ennen kuin seurauksena ehtii syntyä kalliiksi tulevia vaurioita, selittää CTC:n Björn Alm.

Helpompi asentajille
CTC panostaa luotettavien ja häiriöittä toimivien tuotteiden kehittämiseen omakotitalojen omistajille ja muille käyttäjille. Samalla kehitystyössä on painotettu myös asentajien työn helpottamista. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun lämpöpumppua asennetaan suurempiin kiinteistöihin.

CTC on kehittänyt myös työkaluja tarjoushallinnan, projektoinnin ja asennusten yksinkertaistamiseen. Paljon kiitosta saanut mitoitustyökalu CTC Select auttaa asentajia valitsemaan oikean lämpöpumpun kuhunkin kohteeseen.

– Pyrimme jatkuvasti laajentamaan tarjontaamme uusilla lisätuotteilla, jotka helpottavat asentajien työtä, Björn Alm sanoo.

Tasaista kasvua
Kun lämpöpumpun valintaan ja asennukseen saadaan uusia ja yksinkertaisempia tapoja, mikään ei estä tämän energialähteen suuren suosion jatkumista. Energiaviraston tilastojen mukaan lämpöpumppua käyttävien pientalojen määrä on noussut yli 50 prosenttia vuodesta 2009. Nykyään hieman yli miljoonassa omakotitalossa on vähintään yksi lämpöpumppu.

Mats Lindgren, mats.lindgren@enertech.se ja puh. +46 (0)372-88 126
Björn Alm, bjorn.alm@enertech.se, puh. +46 (0)372-88 274

Artikkelisarjan "Ajatuksia CTC:n tuotekehittäjiltä" seuraavassa osassa kerromme lämpöpumppualan kehityksestä ilmaston näkökulmasta, pumppujen testauksesta Ljungbyssä sekä lämpöpumppujen ulkomuodossa odotettavista olevista muutoksista. Pidä silmällä!