”Useimmat kuluttajat etsivät ilmalämpöpumppua, joka yhdistää parhaat säästöt, ympäristön ja suunnittelun”, sanoo CTC:n kehityspäällikkö Joachim Carlsson (oik.).

Ajatuksia CTC:n tuotekehittäjiltä, osa 2: Näin lämpöpumppujen rakenne muuttuu

CTC:n artikkelisarjan toinen osa tulevaisuuden lämpöpumpuista keskittyy tällä kertaa suunnitteluun ja ilmastoon. Miltä tulevaisuuden lämpöpumput näyttävät ja kuinka ilmastoystävällisiä ne todella voivat olla?

Kun lämpöpumpun valintaan ja asennukseen saadaan uusia ja yksinkertaisempia tapoja, mikään ei estä lämpöpumppujen suuren suosion jatkumista energialähteenä. Energiaviraston tilastojen mukaan lämpöpumppua käyttävien pientalojen määrä on noussut yli 50 prosenttia vuodesta 2009. Nykyään vähintään miljoonassa pientalossa on lämpöpumppu.

Uusi grafiitinharmaa design
Syksyllä esitellään CTC:n uusi lämpöpumppusarja EcoAir 600M, jonka äänitaso on matalampi, tekniikka interaktiivisempi ja suorituskyky parempi. Lisäksi niiden design on uudistettu, sanoo CTC:n kehityspäällikkö Joachim Carlsson.

– Uusissa lämpöpumpuissa on tummempi grafiitinharmaa väri ja useita rakenneyksityiskohtia on tarkistettu, minkä ansiosta ne sulautuvat paremmin ympäristöönsä monissa kiinteistöissä.

Joachimin mukaan lämpöpumppujen harkittua ulkonäköä arvostetaan yhä enemmän. Monet asiakkaat korostavat nykyään paljon kiinteistön niitä tiloja, joihin lämpöpumput asennetaan, minkä vuoksi ulkonäöstä on tullut entistä tärkeämpi tekijä.

– Uuden lämmitysjärjestelmän hankinta on yleensä suuri kustannus monille asiakkaille, joten on tärkeää, että kokonaisuus tuntuu oikealta. Useimmat kuluttajat etsivät ilmalämpöpumppua, jossa yhdistyvät säästöjen, ympäristön ja ulkonäön parhaat puolet”, hän kertoo ja jatkaa:

– Tulevaisuuden lämpöpumput ovat ulkonäöltään todennäköisesti vieläkin huomaamattomampia. Niiden on tehtävä työnsä, mutta niitä ei saa huomata.

Jokainen pumppu testataan erikseen
CTC-lämpöpumppujen kaikki valmistus ja tuotekehitys tapahtuu Ljungbyssä Smoolannissa. Jokaista toimittajaa, joka toimittaa komponentteja valmistukseen, seurataan jatkuvasti laadun säilymisen varmistamiseksi. Tuotantovaiheessa kaikki tuotteet tarkistetaan moneen kertaan ennen lopputarkastusta, jossa toiminta ja suorituskyky testataan.

– Jokainen tuote on siis täydellisessä laadunvalvonnassa, aina piirustuspöydältä viimeisen osan asennukseen asti, sanoo Joachim Carlsson.

Toinen tärkeä seikka lämpöpumppujen ostajille on ympäristöystävällisyys. Kasvava kiinnostus ilmastoneutraaleja lämmönlähteitä kohtaan on yksi syy, miksi lämpöpumpuista on tullut entistä suositumpia viime vuosikymmenen aikana.

Täyttää tiukat ympäristövaatimukset
Lämpöpumppujen valmistaminen Ruotsissa tarkoittaa, että yritys noudattaa tiukkoja ruotsalaisia ympäristövaatimuksia. Siksi jokainen CTC-lämpöpumpun hankkinut hyödyntää ympäristöä kaksinkertaisesti. Ensinnäkin valitsemalla ilmastoystävällisen lämmitysvaihtoehdon – ja samalla tukemalla tukee kotimaista valmistusta, jolla on korkeat ympäristövaatimukset.

– Ruotsissa valmistetun lämpöpumpun ansiosta vähennetään merkittävästi myös kuljetusliikennettä, joka on yksi suurimmista haasteista Ruotsissa ja kansainvälisesti, sanoo CTC:n tuotepäällikkö Björn Alm.

Lisääntynyt kiinnostus aurinkokennoihin
Viime vuosina erityisesti kiinnostus aurinkokennoihin on kasvanut, minkä CTC:n tuotekehittäjät näkevät myönteisenä asiana. Lämpöpumput ja aurinkokennot voidaan nimittäin integroida mainiosti toisiinsa.

– Kaikki valikoimamme tuotteet on varustettu ominaisuudella, jota kutsumme nimellä EnergyFlex. Tämä tarkoittaa, että ne on valmistettu yhdistettäväksi muihin lämmönlähteisiin, kuten aurinkosähköön, pelletteihin, polttopuuhun ja vesitakkoihin. Siksi lämpöpumput ovat mielestämme tärkeä palapelin pala energiatottumusten kiihtyvässä muutosprosessissa, Björn toteaa.

Fakta – Käytä eri lämmönlähteitä yhdessä
CTC:n EnergyFlex-ominaisuuden avulla on mahdollista yhdistää erilaisia lämmönlähteitä, kuten aurinkolämmitys, lisäsäiliöt, vesivaipallinen kamiina sekä puu-, sähkö-, pelletti- ja kaasukattilat. Kaikkea ohjataan yhdestä paikasta värikosketusnäytön kautta. EnergyFlex valvoo lämpöpumpun kaikkia toimintoja, sallii yksilölliset asetukset ja tunnistaa automaattisesti kytketyt järjestelmät.

Lue lisää: Lue artikkelin osa 1 täältä.

Mats Lindgren, mats.lindgren@enertech.se ja puh. +46 (0)372-88 126
Björn Alm, bjorn.alm@enertech.se, puh. +46 (0)372-88 274