Ohita
Discovery - uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvaa muovia fossiilisen öljyn sijaan.

Discovery luo nahkansa

Fagerhult vaihtaa Discovery-valaisimen muovimateriaalin vastuullisempaan. Olemme helpottaneet vastuullisen valaisinratkaisuvalinnan tekemistä ilman, että sitä tarvitsee edes valita. Malliston kulmakivemme Discovery Evo saa uuden, vastuullisemman ulkomuodon, sillä olemme vähentäneet fossiilisten raaka-aineiden määrää käyttämällä uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa muovia. Lisäksi uudessa Discoveryssä on mahdollisuus langattomaan Organic Response -valaistuksenohjaukseen, joka voi vähentää energiankulutusta jopa 80 % ja siten myös ilmastovaikutuksia.

– Olemme erittäin ylpeitä voidessamme esitellä valaisimen, joka edustaa niin selkeästi visiotamme kestävämmästä tulevaisuudesta, sanoo Niclas Thulin, Fagerhultin kestävän kehityksen johtaja. Tutkimme jatkuvasti vaihtoehtoisia materiaaleja useille tuotteillemme, ja tämä muutos tuntui täysin luonnolliselta.

Fagerhult on vähentänyt fossiilisten raaka-aineiden käyttöä polykarbonaattimuovin tuotannossa. Sen sijaan käytetään ISCC-sertifioitua materiaalia, joka perustuu biologisesti uusiutuvaan öljyyn (mäntyöljy ja ruokaöljy), jotka ovat metsäteollisuuden ja ravintolateollisuuden jäännöstuotteita. Koska Discovery koostuu 73-prosenttisesti polykarbonaattimuovista, muovimateriaalien vaihtaminen tarkoittaa, että voimme vähentää vuotuista CO2-jalanjälkeämme noin 90 tonnilla.

– Muovin vaihto tapahtuu niin sanotun massatasapainoratkaisun kautta, kertoo Fagerhultin tuote- ja sovelluspäällikkö Christer Liljegren. Tämä tarkoittaa, että olemme vaatineet toimittajaamme korvaamaan muovin kokonaistuotannossa tietyn määrän fossiilipohjaista öljyä fossiilittomalla öljyllä, joka sitten jaetaan tietylle ajanjaksolle. Tästä johtuen valaisimet voivat sisältää eri määriä uusiutuvaa muovia. Mutta massatasapainoratkaisulla varmistamme, että suurta määrää fossiilisia öljyjä ei käytetä muovituotannossa vaan korvataan uusiutuvalla raaka-aineella.

Elinkaarianalyysit osoittavat, että uudella ISCC-sertifioidulla muovilla on 40 % pienempi ilmastovaikutus verrattuna fossiilisiin muoveihin. Näin suuresta muutoksesta huolimatta uudella muovilla on täsmälleen samat ominaisuudet kuin vanhalla, eikä mikään valaisimen ulkonäössä paljasta, että siinä olisi jotain erilaista. Nopea asennus, energiatehokkuus ja valon laatu ovat täsmälleen yhtä hyviä kuin edellisessä klassikkoversiossa. Fagerhult ei koskaan lanseeraa mitään, mikä ei täytä standardejamme laadun suhteen, eikä tämä ole poikkeus.

Lisätietoja (englanniksi tai ruotsiksi)

Niclas Thulin, Sustainability Manager

niclas.thulin@fagerhult.se

Christer Liljegren, Product and Application Manager

christer.liljegren@fagerhult.se

Kategoriat

Fagerhult kehittää, valmistaa ja markkinoi ammattimaisia valaistusratkaisuja julkisiin ympäristöihin, kuten toimistoihin, kouluihin, myymälöihin, teollisuuteen ja sairaaloihin, niin sisä- kuin ulkotiloihin. Valaistusosaamisemme yhdistettynä laajaan valikoimaan innovatiivisia, energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja tekevät meistä luonnollisen kumppanin kaikenlaisille valaistusprojekteille. Fagerhult on osa Fagerhult-konsernia, joka on yksi Euroopan johtavista valaistusyrityksistä, jolla on 4 100 työntekijää 28 maassa ympäri maailmaa.

Ulla Alatalo

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointikoordinaattori +358 40 9007 444

Fagerhult kehittää, valmistaa ja markkinoi ammattimaisia valaistusratkaisuja julkisiin ympäristöihin, kuten toimistoihin, kouluihin, myymälöihin, teollisuuteen ja sairaaloihin, niin sisä- kuin ulkotiloihin. Valaistusosaamisemme yhdistettynä laajaan valikoimaan innovatiivisia, energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja tekevät meistä luonnollisen kumppanin kaikenlaisille valaistusprojekteille. Fagerhult on osa Fagerhult-konsernia, joka on yksi Euroopan johtavista valaistusyrityksistä, jolla on 4 700 työntekijää 28 maassa ympäri maailmaa.

Fagerhult Oy
Mannerheimintie 113