Kvisten on ainutlaatuinen puinen valaisin

Tiedote -

Kvisten näyttää tietä – puinen valaisin pohjautuen perinteiseen käsityöhön höystettynä uusiokäytetyllä materiaalilla

Kvisten on ainutlaatuinen puurunkoinen valaisin, jossa pienemmistä askeleista tuli iso harppaus kohti kestävän kehityksen ratkaisuja. Valaisimen puinen runko ja huolellisesti harkitut yksityiskohdat takaavat visuaalisesti luonnollisen tunnelman tinkimättä energiatehokkuudesta tai valon laadusta.

” Kun aloitimme Kvistenin tuotesuunnittelun, tavoitteenamme oli ensisijaisesti luoda valaisin, jonka ilmastojalanjälki on mahdollisimman pieni. Prosessin aikana päädyimme kuitenkin kyseenalaistamaan kaikkia yksityiskohtia, menetelmiä ja materiaaleja”, sanoo Cecilia Niva, Fagerhultin Product & Application Manager.

Tuloksena on Kvisten, joka on sekä innovatiivinen että perinteinen valaisin. Se on valmistettu 77-prosenttisesti kierrätetyistä tai uusiutuvista materiaaleista. Valaisimen runko on kokonaan puuta: mäntyvaneria ja koivuviilua. Valaisimen heijastimet on puolestaan uusiokäytetty televisioista.

”Tavoitteenamme on, että kaikki tuotteemme koostuvat vähintään 80-prosenttisesti uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista vuoteen 2030 mennessä. Kvisten on valmistettu metsätalouden sertifioidusta puusta ja heijastimet on uusiokäytetty televisioista.

Kvistenin ilmastovaikutusten vähentämiseksi vielä entisestään, se voidaan varustaa Organic Responsella, langattomalla plug-and-play-järjestelmällä valonohjaukseen. Tämä antaa juuri oikean määrän valoa – ja samalla säästää energiaa – sen mukaan, missä ja milloin ihmiset ovat paikalla. Myös valaisimen toimituspakkaus on valmistettu kierrätettävistä materiaaleista ja on täysin vapaa styroksista sekä muovista. Kokonaisuutena Kvisten tarjoaa sekä pienemmän ympäristövaikutuksen että mahdollisuuden hyödyntää kiertotalouden prosesseja.

”Kävi selväksi, että kun ryhmä erilaisia asiantuntevia ihmisiä haastetaan ajattelemaan uudella tavalla, voi tapahtua todella suuria asioita”, Cecilia Niva sanoo. ”Monet pienet muutokset vaikuttavat merkittävästi tulokseen. Työ Kvistenin parissa on antanut meille tietoa, kokemusta ja inspiraatiota – ja optimismia – joita otamme mukaan tuleviin projekteihin.

Kategoriat

Fagerhult kehittää, valmistaa ja markkinoi ammattimaisia valaistusratkaisuja julkisiin ympäristöihin, kuten toimistoihin, kouluihin, myymälöihin, teollisuuteen ja sairaaloihin, niin sisä- kuin ulkotiloihin. Valaistusosaamisemme yhdistettynä laajaan valikoimaan innovatiivisia, energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja tekevät meistä luonnollisen kumppanin kaikenlaisille valaistusprojekteille. Fagerhult on osa Fagerhult-konsernia, joka on yksi Euroopan johtavista valaistusyrityksistä, jolla on 4 700 työntekijää 28 maassa ympäri maailmaa.

Ulla Alatalo

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointikoordinaattori +358 40 9007 444