Tiedote -

​FIBS: Yritykset heränneet – vastuullisuus ei olekaan nopeaa kauppaa vaan menestyksen perusedellytys

Vastuullisuuden kytkeminen liiketoimintaan takkuaa

Suomalaisyritykset näkevät vastuullisuuden nyt ennen kaikkea tulevaisuuden toimintaedellytysten ja menestystekijöiden varmistamisena. Tämä ilmenee FIBSin tilaamasta ja T-Median toteuttamasta, tänään julkistetusta tutkimuksesta. Kyselyyn vastanneista yritysjohtajista käytännössä kaikki (99 %) näkevät vastuullisuuden olennaisena asiana liiketoimintansa kannalta.

Tutkimuksen paljastama muutos vastuullisuuden vaikuttimissa on dramaattinen. Aiempina vuosina vastaavan kaltaisessa kysymyksenasettelussa maine on ollut tärkein syy panostaa vastuullisuuteen. Tämän vuoden tutkimuksessa maine (31 %) on valahtanut neljännelle sijalle vastuullisuuteen panostamisen vaikuttimena.

”Muutos on todella nopea, mutta samalla tervetullut”, sanoo FIBSin johtava asiantuntija Helena Kekki. ”Yhä useampi suomalainen yritys ymmärtää, että vastuullisuus ei ole liiketoiminnan käärepaperia vaan sen kovassa ytimessä. Niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaatkin arvostavat kunnollisiksi katsomiaan toimijoita ja tuotteita. Vastuullisuus on noussut tärkeäksi tekijäksi pitkän tähtäimen liiketoimintaedellytysten selittäjänä.”

Yritysjohto ajaa vastuullisuuden asiaa – toteutus sakkaa

Matkaa kuitenkin vielä on. Suurimmaksi vastuullisuuden johtamisen haasteeksi yrityksissä koetaan vastuullisuuden integrointi koko liiketoimintaan (62 %). Vaikka 84 prosenttia vastanneista kertoi ylimmän johdon olevan vastuullisuuden vahvin liikkeellepaneva voima organisaatiossaan, samalla johtamiskäytännöissä yritysvastuu on kytketty johdon kannustin- ja palkitsemisjärjestelmiin vain noin joka kolmannessa yrityksessä (32 %).

”Vastuullisuuden sisällyttäminen liiketoimintaprosesseihin ja palkitsemisjärjestelmiin palvelee yrityksen pitkän tähtäimen etua”, kertoo Helena Kekki. ”Yritykset näyttävät nyt havainneen sen, että lyhyellä tähtäimellä vastuullisuuskikkailulla ei tehdä kauppaa. Kyse on koko yrityksen ja sen tuotteiden tai palvelujen uskottavuudesta.”

Tutkimus kertoo, että enää 8 prosenttia vastaajista uskoo, että vastuullisuus suoraan kasvattaa myyntiä. Vuonna 2016 vastaava luku oli vielä 16 prosenttia. Samalla tämän vuoden tutkimuksessa peräti 41 prosenttia kertoo vastuullisuuden olevan yrityksen kaiken liiketoiminnan lähtökohta.

”Oleellista on, että yritykset kehittäisivät innovatiivisia tuotteita ja kestäviä liiketoimintamalleja, jotka luovat lisäarvoa sidosryhmille”, Kekki toteaa.

Sosiaalinen vastuu nousussa

Yritysten panostukset sosiaalisen vastuun kysymyksiin ovat lisääntyneet merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Tuoreessa tutkimuksessa henkilöstön tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta kertoiedistävänsä 79 prosenttia vastaajista, asiakastietojen ja asiakkaiden yksityisyyden suojaa 72 prosenttia sekä lapsi- ja pakkotyövoiman torjuntaa 34 prosenttia.

Samalla ihmisoikeuksia koskevaan riskianalyysiin ja due diligence -prosessiin kertoi panostavansa 29 prosenttia, ja esteettömyys- ja design for all -näkökulmat huomioi tänä vuonna reilu viidennes yrityksistä.

Tutkimus

FIBSin yritysvastuututkimus on alan laajin puhelimitse toteutettu kyselytutkimus. Tutkimus tarjoaa kattavan kokonaiskuvan suurten ja keskisuurten suomalaisyritysten yhteiskuntavastuutoiminnan käytännöistä, haasteista ja tulevaisuuden näkymistä. Tutkimuksen kysymyksenasettelu ja käsitteistö perustuvat osittain kansainväliseen ISO 26000 -yhteiskuntavastuustandardiin. Tutkimus on tehty vuosittain vuodesta 2013 alkaen.

Tuoreeseen, vuoden 2017 tutkimukseen osallistui 200 toimitusjohtajaa ja yritysvastuusta vastaavaa johtajaa ja asiantuntijaa Suomen tuhannesta suurimmasta yrityksestä (Suomen Asiakastieto Oy:n tietokanta ja FIBSin jäsenyritykset). Otos täyttää luotettavan otoksen kriteerit. Tutkimus on toteutettu puhelinhaastatteluna. Haastattelut tehtiin aikavälillä 05.01.2017-08.03.2017. Tutkimuksen toteuttaja on T-Media.

FIBSin yritysvastuututkimus 2017 tiivistelmä on ladattavissa täältä.

Tutkimuksen laajan yhteenvetoraportin sekä toimialakohtaisia raportteja voi tilata täältä

Laajasta yhteenvetoraportista löytyvät vastaukset kaikkiin tutkimuskysymyksiin graafeina, koostetusti kaikilta toimialoilta, vertailutietoa edellisvuosiin sekä FIBSin kommentteja, johtopäätöksiä ja suosituksia yrityksille, miten toimintaa kannattaa jatkossa kehittää.

Toimialakohtaisista raporteista löytyy tarkempaa tietoa elintarviketeollisuuden, energiateollisuuden, kemianteollisuuden, kone- ja metalliteollisuuden, liike-elämän palveluiden, rakennusteollisuuden sekä tukku- ja vähittäiskaupan yritysten osalta, sekä vertailutietoa kunkin vuoden kokonaistuloksiin graafeina.

Lisätietoja

Helena Kekki, johtava asiantuntija, FIBS, p. 050 345 1966, helena.kekki@fibsry.fi

Tutkimuksen toteutusta koskevat kysymykset: T-Media, tutkimusjohtaja Sari Maunula, p. 050 409 1543, sari.maunula@t-media.fi

FIBS - Parempaa liiketoimintaa
FIBS auttaa yrityksiä tekemään parempaa liiketoimintaa: tarjoamme tietoa uusista innovatiivisista tavoista kehittää vastuullista liiketoimintaa sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden verkostoitua eri toimialojen yritysten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Palveluitamme ovat mm. tilaisuudet, valmennukset, teemaryhmät, uutis- ja tietopalvelut sekä Monimuotoisuusverkosto. FIBS-verkostossa on mukana jo lähes 300 yritystä ja yhteisöä, mukaan voivat liittyä kaikki organisaatiot, jotka pyrkivät edistämään yhteiskuntavastuuta toiminnassaan.

T-Media – evidence based reputation advisory
T-Media on tutkimus- ja viestintätoimisto, jolla on maailman parhaat työkalut maineen brändin ja sidosryhmätuen analysointiin sekä toimenpidesuositusten antamiseen. T-Media auttaa asiakkaitaan sidosryhmätuen kasvattamisessa viestintä- ja markkinointipalveluilla sekä liikkeenjohdon neuvonannolla. T-Median tunnetuin tutkimus- ja analytiikkatuote on Luottamus&Maine, joka mittaa ainutlaatuisella tavalla organisaation maineen ja luottamuksen tason eri sidosryhmissä ja paljastaa kriittisimmät kehityskohteet.